Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 4397 ggr
Katti
0

Träffa rasen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är många som vill komma och träffa rasen de teoretiskt har kommit fram till att de vill ha. Det är ju bra! Men ofta kommer frågan när man har valpar. Inte så konstigt förstås, eftersom det är då man annonserar och syns. Men nu har jag bestämt mig för att jag ska säga till alla som frågar att de gärna får komma, men inte förrän valparna har flyttat.

Det har två anledningar. Dels för att valpar tenderar att stjäla hela föreställningen när det kommer någon. Man ser knappt de vuxna när det finns valpar kring benen hela tiden! Och det är ju ändå hur de vuxna är som är mest intressant att veta.

Den andra anledningen är att när man har valpar har man (förhoppningsvis!) fullt upp med valpköpare, d v s de som har bestämt sig eller funderar på en valp i den här kullen. I alla fall jag lägger oerhört mycket tid på mailkontakt, telefonsamtal och besök från dessa. Och det är ju så det ska vara!

Det känns så skönt att ha fattat ett beslut i frågan. Jag har annars svårt att säga nej. Man blir ju glad när någon är intresserad av hundarna, och det är så lätt att säga att visst, självklart, det går jättebra! Nu kan jag med gott samvete säga att det går jättebra, men inte förrän valparna har flyttat. Och jag kan motivera varför!

Vattnadal
0

Precis som jag tänker!

Vi brukar bjuda hem folk för att avskräcka dem från att skaffa husky ibland, då får man verkligen inte ha söta valpar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Jag, som köpare, skulle aldrig besöka en kennel med valpar. Risken för att man bli överförtjust och tar förhastade och ogenomtänkta beslut känns alldeles för stor.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Halmstad
0

Det borde vara förbjudet att bjuda hem icke-valpköpare när man har valpar hemma. Förvånad

Visst, jag vill gärna bli hembjuden och få äran att gosa med valparna. Problemet är dock att jag inte vill lämna sen utan minst en valp. Sen spelar det ingen roll om det är en liten chihuahua eller en stor grand danios. Flört

Halmstad
0

#2 Tyvärr tror jag det är så oseriösa uppfödare får genomslag. Att de säljer ut sig dvs. håvar in valpköpare genom att vara tillgängliga.

En seriös uppfödare ska helst undvika felköp så om det är en osäker valpspekulant och kanske förstagångsköpare så gör man båda en tjänst att träffas under mer omanipulerande förhållanden. Saken är ju den att alla valpar är söta så när det är ens tur så lär man ändå få möjlighet att gosa med sin framtida valp och dess syskon.

chapp
0

Jag ringde till närmsta kennel på den rasen jag ville ha och de råkade ha valpar just då. Jag fick komma till kenneln när valparna hunnit bli 6 veckor. Tanken var att kolla in de stora hundarna. Gissa om jag fick annat att titta på! Jag tingade en valp på stört och det har jag faktiskt inte ångrat. Resultatet ligger här brevid mig i soffan just nu.

Katti
0

Som uppfödare kan man ju också vara lite taktisk och låta lovande valpköpare komma när man har valpar Flört. Det är nog vad som har hänt dig Skrattande.

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som uppfödare kan man ju också vara lite taktisk och låta lovande valpköpare komma när man har valpar Flört. Det är nog vad som har hänt dig Skrattande.

SaraC
0

Det här beror ju på hur pass långt man kommit i planeringen. Har jag bara fattat tycke för en ras, men inte träffat tillräckligt många hundar av rasen eller inga alls, för att kunna känna om den passar mig eller inte så skulle jag inte göra ett besök hos en kennel med valpar. Likadant om jag ännu inte känner att jag hunnit byggt upp något förtroende för uppfödaren innan. Men är man säker på sin ras och på uppfödaren (och redo för att skaffa en hund) skulle jag såklart gärna göra ett besök även fast kenneln hade valpar. Jag gör skillnad på om jag är valpspekulant eller eventuell framtida valpspekulant skulle man väl kanske säga.

#4 Det kan säkert vara så. Har ingen erfarenhet av det själv, men det låter ju inte alls omöjligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taxelina
0

Visst får det komma folk hit och titta på valpar och lyssna lite. Och har dom barn med sej så räddar jag alltid föräldrarna genom att säga att alla valparna redan är tingade vilket dom oftast är i och för sej. Men då slipper dom tjatet. Jag tycker det är nyttigt för valparna att träffa lite folk. I måttliga mängder alltsåObestämd