Komma igång med en kennel
Hej alla kennel ägare där ute!
Nästa år börjar jag gymnasiet och ska troligtvis gå Hundlinje. Det jag är mest inne på, och nästan alltid varit inne på, är att driva en kennel. Jag vet hur det är att ha kennel eftersom jag hjälper till på en. Men nu undrar jag hur man egentligen kommer igång? Jag har inte precis tänkt att börja nu, men kanske i framtiden och tänkte att det kan vara bra att veta.
Mitt första och bästa råd får nog bli att du först tänker ut hur du ska försörja dig! Har man förutsättningarna (boende med bra lokaler utanför tättbebyggt område) så passar ju hundpensionat och/eller hunddagis bra ihop med kennel. Men det kräver enormt startkapital…
Vad jag vill säga är att hunduppfödning kostar pengar. Mycket pengar! Så småningom får man också in en del pengar, men man måste vara beredd på att "verksamheten" går back bra många år innan man kanske, förhoppningsvis kan komma till ett jämviktsläge. Så pengar måste tillföras från annat håll!
Har inte tid just nu, men senare ska jag skriva ett utförligare svar på det du frågade om!
Okej, tack så mycket för svaret. :) Kan tänka mig att det kostar en hel del. Så man borde kanske sattsa på ett annat jobb vid sidan om innan man helt sattsar på sin kennel?
Du ska nog ha ett annat jobb även när kenneln är i full gång! Det ska otroligt många hundar och kullar till innan man kan få lönsamhet i hunduppfödning. Frågan är om det ens går om man ska träna och meritera avelsdjuren, testa för förekommande sjukdomar o s v. Alternativet är väl att gifta sig rikt
.
Ja, jag får väl leta efter en rik karl, haha. Eftersom jag även funderat på att utbilda mig till veterinär eller hundsjukgymnast så får jag sattsa på det också. :) Kan tänka mig att det är bra när man har kennel, för då vet man lite om sjukvård. :)
Det är en väldigt bra kombination
. Fast man får nog ha praktik hemma så att man kan styra sina tider själv, för som uppfödare måste man ju vara på plats en stor del av dagen!

Hemmapulare av det mesta inom hund kanske kan gå att få ihop pengar nog att leva av. Hålla kurser, trimma hundar, fysioterapi, pensionat, dagis, föreläsningar osv.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5: Jo, det har jag förstått. Eftersom jag hjälper till på en kennel nu så vet jag att det är ganska fullt upp. ;)
#6: Det där med hålla kurser och trimma hundar lät intressant. Det skulle vara ganska flexibelt. :)

Vi har ju hundarna som hobby, jobbar båda två och tar valpar för att vi behöver fylla på med egna hundar. Jag drömmer om att kunbna fasa över mer och mer på att jobba med gården, djuren här, hundar, slädturer och kursverksamhet, men kommer att behålla min halvtid på konsum till jag tjänar lika mycket på företaget i snitt varje månad på minst ett år, innan jag säger upp mig. Tror knappast det kommer att hända ens, men man kan ju drömma.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8: Man ska aldrig sluta drömma! Hoppas det kommer bli så en dag! :) Drömmer om precis samma sak, fast jag vill bara hålla på med en kennel. Ack att pengar jämt ska komma i vägen. :/