Hon vill inte
Bäbisarna är nu 4 v,snart inne på femte, tiken är dock redan less och går bara till dom då de ska dia.Jag har provat att ha dem tillsammans i rummet där valplådan finns med dörren stängd på natten men det resulterar bara i att tiken rymmer och öppnar dörren och på så vis kommer valparna ut.Skriker någon av dem går hon dit direkt,men hon vill inte umgås och ngn uppfostran är det inte tal om.Valparna blir själaglada då jag kommer med mat eller bara lite gos!Kommer detta att påverka valparna psykiskt?I övrigt är alla valparna fina och friska.

Tiken jobbar nog på att avvänja dem redan. Vi hade en kökssoffa som tiken kunde sova i, utan att valparna kom upp, så att hon fick vila lite.
I naturen är det ofta hanen som sköter lek och uppfostran och tiken investerar bara i valparna när det gäller skötsel och matning. Många tikar tycker att deras människor får hoppa in som make och ta den biten.
Umgås massor med valparna själv, låt bekanta hälsa på, så att de träffar både vuxna och barn. Har du andra hundar är det toppen om valparna får träffa dem oxå.
Vidar och Vittra var med valparna från början här. De klev nästan in i valplådan, och tyckte det var helt OK att hänga med dem i köket sen. Valparna fick lära sig att umgås med vuxna hundar, fick bättre språk och fick lära sig att alla inte delar med sig av matslålen, att vissa tål massor och att andra vill vara ifred.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har haft en tik som struntade blankt i valparna när de blivit ungefär 5 veckor. Som tur var hade jag andra hundar som kunde gå in och ta uppfostrarrollen. Det blev "folk" av dem med! En är agilitychampion
.