Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalparna
Läst 5018 ggr
vagan
0

lämna ensam

Vi har en kull valpar, tikens första kull och hon tarhand om dom bra.

nu är det så att jag ska bort några timmar imorgon kväll (fredag) (valparna är då 3 dagar gammla), blir borta 5 timmar eller så. Men kan jag lämna dom ensama?

Hur gör ni när ni har en kull? är ni alltid hemma med dom tills vilken ålder då? Jag ska även börja jobba om en vecka, och valparna är då 12 dagar gammla, kan jag lämna dom ensama eller måste någon vara med dom 24/7 då med? Jobbar olika tider, men max tid är 08.00-17.00.

Min förra tiks kull så var det alltid någon hemma men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra..? Det var inte planerat denna kull, men jag försöker göra det bästa av det.

Tack iförväg för svar Glad

Vattnadal
0

Tiken måste ju rastas, och det oftare än i vanliga fall, då de har sjuk ämnesomsättning. Så länge valparna är i lådan går det bra att lämna dem så långa stunder som tiken klarar sig utan rastning. Detta om det är en ras som inte ligger ihjäl valpar ed.

Sen, när de lämnar lådan grisar de ju ner något fruktansvärt. De ska ju även börja matas flera gånger om dagen. Vi jobbade när vi hade valpar, men inga långa dagar, och lite omfyttning i schema och hjälp av bekanta, så det löste sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vagan
0

#1 Tack så hemskt mycket för svar! min tik är en malteser och jag har aldrig märkt av att hon ligger på någon av valparna. Jag har inte behövt gått ut så mycket med henne, hon vill inte lämna valplådan, tar jag fram kopplet skyndar hon ut och piper som en galning typ som "skynda skynd" sen när hon gjort behoven drar hon hem, men jag försöker gå en längre promenad så hon får röra på sig.

Men jag kan gå hem på lunchen och kolla dom. Känns lite tråkigt att lämna dom hos min mamma då jag inte kan följa deras uppväxt och så är det ganska stressigt hos henne och en katt som inte alls gillar hundar.

Men på något vis ska man kunna lösa detta när dom väl börjar springa runt Glad

Katti
0

När valparna är så små kan man lämna dem. Större valpar, från 4 veckor ungefär och tills de flyttar, skulle jag inte lämna mer än ett par timmar i taget.