Klippmaskin, tips på märke?
Jag ska köpa en klippmaskin då jag ju har blivit med portugisisk vattenhund. Hon blir inte klippt så ofta som hon borde när jag är beroende av att låna maskin, så nu tänkte jag investera i en egen!
Så jag undrar vilka märken ni har bra respektive dåliga erfarenheter av? Jag är ute efter en prisvärd maskin. Den kommer inte användas jättemycket, men självklart förväntar jag mig att den ska hålla och göra ett bra jobb!
Ni ser på bilden att behovet är stort
.
Jag har en Oster klippmaskin och kunde inte ha varit mer nöjd!
Vi investerade i en sådan för drygt 25 år sedan och den går fortfarande. Har använts flitigt till både hundar, skägg och helrakning av hästar många gånger (till häst brukar man normalt sett behöva en större och starkare maskin, men denna har fungerat utmärkt ändå). Jag var dessutom och skulle klippa mig här om dagen när jag såg de använde sig av den på frissörsalongen!
Även grannen har en likadan som använts till hund och häst som inköptes strax efter våran.
Den är relativt tyst, är ganska så lätt, dock kanske inte en av de allra billigaste (kostar mellan 1500 och 2000 kr) - men vad gör det när den bara går och går! 
Finns att beställa lite här och var, annars har jag sett den på granngården.
Hakuna matata!
Jag har haft en Oster A5 (väldigt vanligt att veterinärer har) i många år som jag varit ganska nöjd med. Den fungerade bra men blev varm fort och väsnas mycket.
Nu har jag haft Andis med 2 hastigheter i 4-5 år och är JÄTTE nöjd! Den har fungerat felfritt, blir inte alls lika fort varm som Ostern och framför allt är den lättare och MYCKET tystare! Andis egna skär är tyvärr inte lika bra som Oster´s men Oster skären passar på Andis så dom håller jag mig till!
Grattis till Portugisen! Trevliga hundar! 
Jag har en Ostar A5 2 speed och en Wella Contura. Ostern har jag till lite störra klippningar (kroppen) och wellan till nosen. Har Kinesiska nakenhundar.
Är det någon som har erfarenhet av Andis maskiner? De verkar hyllas av proffsen! Men jag har fått för mig att det är ett nyare märke, så man kanske inte vet om de håller i längden…
Jag hade en sådan för ca 4 år sedan men var inte riktigt nöjd med den. Fick ofta små skärsås och de blev röda när jag hade klippt de i nosen.
Det låter som om det får bli en Oster då!
Andis är säkert bättre idag än vad de var då. Jag hade nog satsat på en Oster. Moser ska också vara ett bra märkre på trimmer. Uppfödaren till min ena hund har haft sin i en massa år och klippt en hel del hundar med sin Moser.
#5 Fast det beror inte på maskinen utan skäret. Om man har Andis kan man ha Oster skären till som är bättre än Andis egna skär. Jag har haft Oster som sagt och bytte till Andis får flera år sen och är mycket mer nöjd med den än vad jag var med Ostern. Sen är ju Oster en bra maskin! Men det är tung och väsnas mycket! Andisen är lite lättare och ganska mycket tystare. Sen upplever jag inte att andisen blir lika varm som Oster.