Kennel iFokus

Kennel

Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 6922 ggr
jessica75
0

Höglöp?

Hej. Jag ska para min tik i löpet hon är i nu. Jag undrar ifall det är ngn som har varit med om sent höglöp? Hon slutade blöda på 19 dagen och fräser fortfarande ifrån åt hannen? Vi har träffat hanen sen dag 5 i löpet och varannan dag. Hon har inte svullnat alls mycket i vulvan? Kan dom hoppa över ett höglöp eller vad är det frågan om?

Mvh Jessica Pettersson

Katti
0

Jag tror inte att de kan hoppa över höglöp (därmed inte sagt att det inte kan hända, men jag har inte hört talas om det). Däremot finns det tikar som inte tillåter parning någon dag i löpet. Det i sin tur kan bero på olika saker.

Tikar är påfallande ofta ungefär som sina mammor i dessa sammanhang, så det kan vara en bra idé att prata med hennes uppfödare. Vad är det för ras?

jessica75
0

Ok, tack för ditt svar. Jag har en renrasig amstaff.

Jag får ringa uppfödaren igen och fråga henne hur Esters mamma vad i löpena.

Mvh Jessica

Aoska
0

Ibland passar inte tiken och hanen ihop. Är det en väldigt dominant tik så vill tiken i regel att hanen också är dominant eftersom tiken i vill ha den bästa hanen.

Sen kan det ju också vara så att tiken inte är parningsvillig pga av andra orsaker, som t.ex. medfödda fel. Har hört om tikar som ej velat låta para sig men trots det blivit det, som sedan dött under valpningen…

Funkar det ite den här gången så får du pröva nästa gång också, man kan ju också pröva med en van hane för att se om tiken är i höglöpet, de brukar markera sånt ganska fort…

Lycka till iaf

jessica75
0

Tack så mycket för era svar!