Sluta handla på djuraffärer !
Ni som är intresserade an kennlar köper säkerligen en hel del tillbehör till era hundar på just djuraffärer. Därför lägger jag även in detta inlägg här.
Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.
Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.
Så, för att komma till mina frågor:
Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag tänker defintivt på det. Som uppfödare av kaniner har jag många gånger sett vad dessa zooaffärer ställer till med för djuren. Åtskilliga är de djurägare som köper sin andra kanin av mig sedan den första, köpt i affär, dött en för tidig död på grund av en dålig start.
För oss är det ju tack och lov självklart att hundar och katter inte säljs i affärer. Jag tycker att detta borde gälla alla djur, eller i alla fall alla däggdjur. Affärerna kan sälja tillbehören och hänvisa till seriösa uppfödare.
Så jag köper i stort sett allt till mina djur i affärer som inte säljer djur.
Jag har faktiskt aldrig funderat på det! Jag har varit stamkund hos en kompis som inte haft levande djur i butiken. Men sen sålde hon och nu är det Arken och dom säljer alla möjliga djur, men jag har faktiskt fortsatt att handla där. Jag hör till dom som hella aldrig skulle köpa ett levande djur i en affär. Men jag har som sagt inte tänkt på att det är tillbehören som gör att dom kan fortsätta.
Men en fråga då. Jag förstår att dom har det tufft när dom föds upp (ingen seriös uppfödare säljer väl till affärer?) och med resor osv. Men är det så dåligt för dom att bo i butikerna? Oftast har dom ju egna rum där kunderna inte får komma in osv. Men det är iofs bara den stressen jag tänker på. Berätta gärna varför det är så illa!
Jag föder ju upp kaniner sedan länge, så jag tar dem som exempel.
Kaniner får inte tas från mamman förrän de är minst 6 veckor. De som säljs till affärer är nästan alltid yngre , eller möjligen på dagen 6 veckor (jag säljer mina tidigast när de är 7 veckor). Kaniner är otroligt känsliga för stress och för foderbyten. Häftiga foderbyten är i många fall dödliga för kaniner.
Uppfödare (de större) ger sina kaniner pellets i väl avvägd mängd (d v s lite!) och fri tillgång till hö. Kanske får de grönt på sommaren, men troligen inte. Kaninerna i zooaffärer kommer ofta från "uppfödningsanläggningar" där det inte finns tid att plocka grönt åt djuren.
Zooaffären vill sälja sin flashiga kaninblandning för 25:- kilot, så det är vad kaninerna i affären får. Skålen är alltid full. Några gånger har jag påpekat detta och fått till svar att "annars tror folk att vi inte ger kaninerna någon mat". Ett ypperligt tillfälle då att berätta att det är hö som är kaninernas huvudsakliga föda kan jag tycka! Med fri tillgång till blandningen äter de tyvärr inte så mycket hö och då är risken stor att magen ballar ur fullständigt. Oftast är de inte kvar i affären så länge att personalen märker av det, men det gör nya ägarna…
När kaninungen sedan kommer till sitt nya hem får den antagligen en hel del morötter och äpplen (det vet ju alla att kaniner gillar!). Är det sommar blir det också maskrosblad och gräs, i värsta fall i fri tillgång i en betesbur. Om inte förr så säger magen ifrån nu.
Det kaniner hatar mest av allt i hela världen är värme. Trots det har många zooaffärer spotlights på sina burar, så att djuren exponeras ordentligt för alla potentiella köpare. Man ser hur kaninerna ligger där och flämtar i värmen utan någon chans att komma undan.
Det här berör mig djupt, men jag ska lugna ner mig nu och tänka på annat!
Tack för informationen Katti! Det här borde fler få veta! Jag hade inte en aning! Men nu vägrar jag fortsätta att handla mitt hundfoder på Arken! Det lilla i tillbehörsväg jag köper kan jag köpa på andra ställen som inte säljer djur!

#2 Så sant, jag aser inte heller att en seriös uppfödare säljer till djuraffärer. #3 Skrev ett jättebra inlägg. Det finns säkert de affärer som har låsta djurrum. Men ingen av de som finns i Karlstad har iaf låsta djrrum. Man kan gå in både till gnagare+kaniner och till fåglarna. Hos fåglarna finns dock ett litet lågt staket inne i rummet så att man inte ska komma ända fram till burarna, detta är på Arken. Men fritt fram för övrigt.
Mvh Ellenfyrkant
Mist lika illa som ovanstående är att de ofta ger råd som är helt uppåt väggarna, både när de säljer djur och när djurägare frågar om saker i samband med att de handlar. Se den här tråden på kanin.ifokus t ex. Djurmagazinet…
Tjejen som köpte Arken efter min kompis ger sjukt oigenomtänkta råd när det gäller det mesta tycker jag! En gång pratade hon med en kund och när kunden gått sa hennes kollega att -så kan du ju inte säga! Det stämmer ju inte! Det vet ju inte hon svarade ägaren till butiken då! Hon kan nästan inget om djur alls. Men det kan hon inte erkänna utan säger vad hon TROR är rätt till kunder som frågar om råd.
Dessutom har hon nästan alltid döda fiskar i akvarierna… Menm det är många som påpekat för henne.
7 se till han hon får sparken därifrån, klaga hos chefen och det.
Har aldrig tänkt på de innan direkt, men sen handlar jag aldrig där folk säljer sina djur, för ja tycker inte att dem har någonting som jag behöver.
SÅ jag stödjer inte direkt det. vet dock många som gör det.
Kanske ska man fixa nån info lapp å sätta upp runt om i stan för att ge info till andra?? Kan inte det vara nåt?
Sen kan man ju hänvisa till den sida (kanin.ifokus tror ja de e som startt denna "tråd") elr liknande?