Välja hanhund
Sitter med det roliga men svåra jobbet att välja en hanhund till en av mina tikar.
Jag sitter här med rasklubbens sida, diverse uppfödares sidor, Hunddata och Avelsdata öppna (dumma Avelsdata där man blir utloggad hela tiden
). Men jag undrar Vad tittar du på när du väljer hane? Ska skriva om hur jag själv tänker, men nu är det visst natten igen!
Har jätteproblem med detta, mest kanske för at jag är en verklig nybörjare… Men jag kollar på Hälsostatisk hos föräldrar, far- och morföäldrar, syskon och avkommor. Plus hur mycket de har avlats på.
Jag vill att hunden fått minst en 1:a i ÖKL på utställning, helst bättre speciellt om det gäller "yngre" klasser. Jag kollar på MH:n om jag inte känner hunden i fråga eller vet någon som kan säga något om hunden, där kollar jag på skott och tillgänglighet och kvarstående rädslor i första hand.
Jag försöker lista ut hur stor hunden är (vill inte para två stora eller två små med varandra). Jag försöker få ett hum om hundens utseende för att se om han komplementterar någon av mina tikar… Sen kollar jag också på avstånd, är väl bland de minst viktiga - men eftersom jag inte har egen bil så krävs det ju att jag ska kunna fixa transport till hanen också, vilket inte är det lättaste om den bor i Skåne eller så…
När jag har kollat efter allt detta (och hittat fel på samtliga hundar) ger jag upp och kontaktar avelsrådet, vilket jag kommer att göra någon gång framöver för att se om de har något bra förslag..
När jag planerar att para en tik försöker jag hitta hennes goda och svaga sidor. Aaya (på bilden ovan) t ex är otroligt pigg och positiv. Det är trevligt, men jag vill inte ha hundar som är mer aktiva än vad hon är (eftersom det skulle bli svårt att hitta bra valpköpare till dem och det heller inte är vad man förväntar sig när man skaffar en finsk lapphund). Hon har, i förhållande till rasgenomsnittet, exceptionellt bra ledstatistik i släkten. Pälsen, vinklar och rörelser är bra, men hon har en lång nos och dåligt markerat stop. Och hon är för stor!
Så en lagom stor hane med bra och jämn storlek i släkten med ett bra huvud med "nallelook" vill jag ha! Han ska vara trevlig och stabil (helst MH-beskriven, men det kan man inte kräva i en ras där inte så många gör det…). Jag kanske skulle kunna tillåta mig att ta ut svängarna en del när det gäller lederna eftersom Aayas är så bra. Men det tänker jag inte göra! Någon saknad tand eller lite vågor i pälsen om den ska vara helt rak tycker jag att man kan ha överseende med, men när det gäller hälsan är det en annan sak.
Först funderar jag på hundar som jag själv har sett och träffat och jag frågar även i bekantskapskretsen efter hundar som andra har lagt märke till i positiv bemärkelse. Försöker även få en bild från opartiska människor att både hunden och hans släktingar är trevliga individer.
När det gäller hälsoläget så kollar jag först på rasklubbens sida. I Lapphundklubben får man där upp avkommor, hel- och halvsyskon. Inte alla tyvärr, men de som någon har lagt in (och det brukar vara många). På dem finns HD- och ögonresultat. Det innebär att ser det dåligt ut så vet man det redan där. Mycket C-och D-höfter t ex. Sedan går jag till Avelsdata och kollar där. Där kan man ju t ex hitta MH-profiler på föräldrarnas avkommor och så blir HD- och ögonresultat tydliga. Jag tittar då även åt sidorna, framför allt på båda föräldrarnas samtliga avkommor.
Jag har nu hittat en hane som jag tror jättemycket på. Det känns riktigt bra!

Jag tycker det viktigaste är att hanen såväl som tiken är mentalt stabila och inte har några fysiska eller genetiska fel. Och att det inte är inavel, givetvis ! Detta går först för mig. Men om jag skulle leta hanhund till min tik, nu har jag ingen tik utan bara en hanhund, men om detta var en tik hade jag förutom ovanstående kollat efter drivet till vall samt en exteriört fin hund.
Mvh Ellenfyrkant