Välja hanhund
Sitter med det roliga men svåra jobbet att välja en hanhund till en av mina tikar.
Jag sitter här med rasklubbens sida, diverse uppfödares sidor, Hunddata och Avelsdata öppna (dumma Avelsdata där man blir utloggad hela tiden
). Men jag undrar Vad tittar du på när du väljer hane? Ska skriva om hur jag själv tänker, men nu är det visst natten igen!
Har jätteproblem med detta, mest kanske för at jag är en verklig nybörjare… Men jag kollar på Hälsostatisk hos föräldrar, far- och morföäldrar, syskon och avkommor. Plus hur mycket de har avlats på.
Jag vill att hunden fått minst en 1:a i ÖKL på utställning, helst bättre speciellt om det gäller "yngre" klasser. Jag kollar på MH:n om jag inte känner hunden i fråga eller vet någon som kan säga något om hunden, där kollar jag på skott och tillgänglighet och kvarstående rädslor i första hand.
Jag försöker lista ut hur stor hunden är (vill inte para två stora eller två små med varandra). Jag försöker få ett hum om hundens utseende för att se om han komplementterar någon av mina tikar… Sen kollar jag också på avstånd, är väl bland de minst viktiga - men eftersom jag inte har egen bil så krävs det ju att jag ska kunna fixa transport till hanen också, vilket inte är det lättaste om den bor i Skåne eller så…
När jag har kollat efter allt detta (och hittat fel på samtliga hundar) ger jag upp och kontaktar avelsrådet, vilket jag kommer att göra någon gång framöver för att se om de har något bra förslag..