Efterbehandling-Kejsarsnitt.
En kompis till mej har en tik som blev snittad för 3 veckor sedan. Jag tyckte snittet såg dåligt gjort ut och stygnen slarviga. Dygn 14-15 hjälpte jag henne att plocka stygnen så slapp hon åka iväg från valpkullen. Såret såg läkt ut, men nu har det gått upp på 3 ställen så hon var hos en annan veterinär i dag och kollade upp såret. Då har såret läkt utifrån och in i stället för tvärtom. Och vetten har inte satt ihop sårkanterna som hon skulle efter operationen.
Nu har hundägaren varit i kontakt med agria (har flockförsäkring) och dom påstår att man inte får ersättning för efterbehandling av snitt.
Jag tyckte det lät underligt, då det är en fortsättning på påbörjad behandling. Så jag tänkte slänga ut en fråga till er om någon varit ute för samma sak.
Putt
Ersatte Agria snittet? Det finns ju raser där snitt inte ersätts (bostonterrier, engelsk och fransk bulldogg, chihuahua och blandraser där någon av dessa raser ingår). I såna fall ersätts inte heller komplikationer till snittet. Är det tikens andra snitt ersätts det inte heller om hon inte har avelsförsäkring. Annars låter det konstigt tycker jag…
Hon har en flockförsäkring. Och första snittet på tiken. Dom ersatte snittet, men inte efterbehandlingen. Helkonstigt tycker jag. Jag sa åt henne att prata med dom igen men vet inte om hon gjort det ännu.
Vi var på strömsholm och det ligger 15 mil härifrån. Därför rådfrågade dom sin egen veterinär och hon tyckte det var för eländigt. Uppfödaren ska ta kontakt med strömsholm och blir det nödvändigt skickar hon journalpapperen med utlåtandet. Den opererande veterinären ska få veta att det blivit ett fel.
Uppfödaren var rätt irriterad, för hon visste att tiken måste snittas men ändå gav dom tiken näringsdropp (med luftbubblor), kalkdropp (även det med luftbubblor) och till slut även hormoner per dropp. Tiken fick ligga hela dagen med det här innan dom tog beslut om snitt. Jag förstår om dom vill slippa snitta, men dom röntgade och såg en valp. Valpen kom ju inte ut för tiken hade ju inga värkar och inte gick det att sätta igång värkarbetet heller. Hon reagerade inte på stimulering eller liknande. Sen skulle dom ta ultraljud, men då sa tjejen som skötte det hela att det kostade 2000kr !!! så då hoppade dom över det. Valpen skulle ju ut hur det än hade gått.
En liten söt tikvalp blev det. Det sista veterinären hade sagt till uppfödaren var att hon nog inte skulle släppa ner valpen på backen !!! när dom skulle låta mamman kissa innan hemfärd. Hela alltihop verkar faktiskt helnojigt. Ska tillägga att uppfödaren har båda fötterna på jorden. Och är väldigt seriös. Så hon blev ganska fundersam över den sista kommentaren. Tala om att behandla uppfödaren som en idiot.
Jag har kopierat de här raderna från ett likadant inlägg i hif.
En kollega till min mamma vart med om samma sak nästan. Fast då hon tog stygnet (som satt ihop hela vägen med en knut i varje ände av såret) så gick hela såret upp! Dom var tillråga på allt på semester (tiken hade blivit op för tumörer) och hon fick söka upp en annan vet som sövde hunden, gjorde nya snitt ytor och sydde ihop hunden igen. Hon pratade sen med veterinären som opererat hunden första gången och sa att djursjukhuset skulle få betala. Men dom vägrade ända tills hon hotade med att gå till tidningen! Då minsann satte det saker i rullning!
Jag hade inte accepterat en sån här sak! Veterinären som gjort fel ska stå för efterbehandlingen av hunden, utan dom hade det ju aldrig hänt.
Vi får se hur det går. Jag kan ju inte tvinga henne, men hade det varit jag hade jag vänt ut och in på djursjukhuset. Alla kan vi begå misstag. Det är fullt männskligt. Men efterbehandlingen ska dom då stå för. Absolut.
Intressant att höra fler fall. Hoppas hunden blev bättre sedan.
#5 Ja den tiken jag berättade om klarade sig bra. Men matte jobbar innom vården och lyckades hålla huvudet kallt. "Fru svensson" kanske hade fått panik.