Kennel iFokus

Kennel

Etikett: från-planering-till-parning
Läst 8674 ggr
Katti
0

En parning - eller flera?

Igår var jag och parade en av mina tikar. Hade testat henne på en kompis hane kvällen innan och båda visade då tydligt att det var dags. Allt gick helt enligt planen, de satt ihop inom 5 minuter från att vi hade kommit! På kvällen (5 timmar senare) fick de para sig igen. Jag vet att det enligt boken inte gör någon skillnad eftersom det redan finns levande spermier i överflöd, men det kan ju heller inte göra någon skada med lite påfyllning Glad. Tänkte inte para mer eftersom jag tror att det räcker såhär, men nu blir jag lite fundersam. Är det kanske dumt att inte åka ner imorgon igen? Det är mindre än 30 mil så det är ju inte speciellt långt den här gången. Hur brukar ni göra?

När jag började med hundar var det självklart att para minst 2 ggr med en eller två dagar emellan, men nu har jag nog blivit lite kaxigare i min tro på att jag vet att vi är ute i rätt tid. Tjuvparningar brukar ju resultera i stora kullar, trots att de bara parat sig en gång!

Taxelina
0

Av alla gånger vi parat, så har det nog bara blivit en parning och det har räckt. Men när kullen blivit liten kan man så här i efterhand tycka att man skulle parat en gång till.

Vi gör heller aldrig strykprov, eller vad det heter. Men vi ska testa det när vi åker långväga nästa gång.

SparklingTindra
0

Nu har jag ju bara haft en kull valpar, men då parades hon två gånger och så kommer jag att göra nästa gång också.

Det känns som att oddsen är bättre då. ;)

Scully
0

Två av mina kullar är tikarna bara parade en gång, detta resulterade i 6 respektive 7 valpar. Det blir inte mer valpar för att man parar flera gånger, men däremot om man parar två dagar i sträck eller med någon dags mellanrum är chansen större att man träffar rätt dag för ägglossningen.

Spermiens kvalité blir sämre desto fler gånger en hane parar.

Katti
0

Nej, är man på rätt dag bör det inte vara någon skillnad. Problemet är bara att det vet man ju aldrig med 100% säkerhet. Inte ens med de test som finns.

Nu är det i alla fall bara att vänta för vår del. Jag har önskat mig en "riktig" kull. I de två senaste har vi ju haft 3 respektive 2 valpar ( i en ras där 5 är medel). Så ska Aaya jämna ut statistiken måste hon ha 10 valpar! Vilket jag förvisso inte heller önskar varken henne eller mig Skrattande.

Tangotime
0

Det finns dom som anser att man aldrig ska para mer än en gång/dygn för att man kan "spola ut" dom första spermierna och att han hunden inte tillför några nya efter så kort tid. Själv har jag ingen vetenskaplig bevisning för att det är så. Däremot parar vi alltid två gånger med ett dygn mellan. Men spermierna lever ju i flera dygn så jag vet inte varför man egentligen ska para mer än en gång. Jag var på föreläsning om det där förra året och det var alldeles för avancerat för att en svenssons ska förstå!

Vattnadal
1

Vi lånade ju hem hanen i höstas, från 2:a löpdagen. De fick umgås varje dag, springa fritt i hägnet, till de båda var överens om att det var rätt dag. Vi lät dem fortsätta träffas, så vi fick 3 parningar, innan han fick flytta hem igen. Det resulterade i 7 valpar, där huskyn normalt inte får så väldigt många.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina
0

#6 Kul, hoppas allt gick bra.

Vattnadal
0

#7 Jodå, det gick strålande. Vi råkade spara 4, och nu är de 7 månader och vi väntar ivrigt på kyla så att de kan köras in!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter