glukosamin
Mina båda whippettar har fått artros. Då är det brukligt att ge glukosamin. Jag köpte från standardt och det gick inte alls. Båda fiser och kliar sig. Vad göra? Någon som kan rekommendera något glukosaminpreparat eller är det samma med alla? Tål de inte ett tål de inget,eller? Veterinären har sagt att preparat ska innehålla grönläppad mussla, glukosamin, MSM,essentiella fettsyror omega 3 och 6, kondroitinsulfat och hyaluronsyra.
Jag använde ett preparat avsett för människor på min gamla hund. Det fungerade utmärkt, så jag har inte erfarenhet av problem i samband med glukosamin. Min vovve fick 1½ - 2 extra år tack vare detta
.
Hur länge har du gett samma sort? Har du börjat med rekommenderad dos direkt eller försökt smyga in det? Åtminstone fisproblemet kan man förhoppningsvis slippa genom att trappa upp långsamt, om du inte redan har gjort det. Hoppas någon annan har ett bättre svar!

Jag körde standardts led & brosk till mina förra golden flera år. Jag smög in det under 4 v, och gav även laxolja (deras fiskolja) för att optimera upptaget. Märkte aldrig av några problem med fisande eller klåda.
Det finns foder med större andel glukosamin oxå, eukanuba har ett senior +, samt ett för leder, som båda är bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Gurkmeja ska också vara bra.
Jag hade en hund med artroser tidigare och provade mig fram bland de preparat som fanns då. Började med Cosequin, Seraquin och säkert något till som jag har glömt (det var länge sen). Det jag fastnade för och som fungerade på min hund var Caniflex. Klåda eller gaser hade vi inget problem med men det var bara Caniflex som gjorde skillnad på lederna, på min hund.
Har bekanta vars hundar blivit bra på Cosequin och Seraquin också så jag rekommenderar dig att prova dig fram! Med tanke på att dina hundar får klåda (tyder på allergi/överkänslighet) så skulle jag vilja rekommendera att du provar ett så "rent" preparat som möjligt först. Med "rent" menar jag då ett som inte innehåller så många komponenter, hittar du något som bara har glukosamin så börja med det.
Både Hill´s och Royal Canin har också "ledfoder".

Min ena hund har även foderallergi och atopi så det är krångligt med vad hon kan äta. Jag blev däremot förvånad att inte den andra hunden tålde glukosaminpreparatet. Jag försökte "smyga in" glukosaminet, det står fö på förpackningen att man ska göra det, men det hjälpte inte.
"Allergihunden" behöver inte mycket förrän hon kliar sig om det är något hon inte tål.
Jag vet att det finns foder med glukosamin i. Jag har provat ett, Brit care, men hon tål inte det. Jag vill inte köpa ett foder som är testat på djur. Jag har hittat ett foder som hon tål, Pro gold sensitive, men det är tyvärr inte glukosamin i det.
Kanske jag ska prova caniflex. Det verkar ju i alla fall som att preparaten är olika så kanske hon tål något. De är ju så hemskt dyra så jag vet inte om jag kan köpa alla och få ett helt lager med glukosaminpreparat. Jag har ju redan en oöppnad burk med standardt och en öppnad……
#3 Dina förslag verkar bra. Jag ska ha dem i åtanke.

Det som inte går åt till dina borde gå att sälja på Blocket eller liknande, det finns ju många hundar som står på de olika preparaten. Lite billigare får man väl sälja men bättre att få tillbaka några kronor än inget. Frågan är dessutom om det inte går att reklamera produkten om hunden får allergiska besvär? Kolla med den du köper av! Den oöppnade burken borde du kunna lämna tillbaka i vilket fall som helst.
Var inte för snabb med att byta mellan olika sorter, det tar ju ett tag innan effekten visar sig (fast det vet du säkert redan). Vid klåda skulle jag sluta direkt och sen vänta tills klådan går över innan jag provade något nytt.
Tänk också på att det inte är säkert att båda hundarna blir hjälpta av samma sort.
Hoppas du hittar något som fungerar för det gör verkligen livet lite bättre då.

#5 Båda hundarna äter smärtstillande som vetr. skrivit ut och det har blivit stor skillnad. Jag ska försöka hitta ett preparat som passar dem. Jag planerar också att åka på hundsim med dem. Den ena hunden har fått ledbandsskador i båda frambenen också.
Jag är väldigt ledsen över detta. Hon fyller 10 år i april och jag tycker det kommer tidigt. Den andra hunden är i alla fall 12 (idag faktiskt!) så det kan jag lättare förstå.
Jag gör så. När det kliar slutar jag direkt. Jag vet att hon kan klia sönder sig. Hon gjorde det innan hon började med atopica och ett foder hon tål.

Grattis på födelsedagen till 12-åringen!
Sim är jättebra, hoppas de gillar det!
Hade en (annan) hund som fick smärtstillande sina sista år pga ryggproblem. Jag provade vid ett par tillfällen att sluta för att jag inte visste om det hade blivit bättre. Två veckor tog det innan det blev någon skillnad, men då fick han lika ont igen så det var bara att börja om. Hade detta hänt idag så hade jag provat ut minsta möjliga effektiva dos för honom, där han fortfarande var smärtfri. De smärtstillande som finns påverkar ju kroppen negativt på andra sätt, framför allt levern, så kan man ge en lägre dos har man allt att vinna! Nu stod han ju på full dos ganska länge innan jag provade att sluta och de behöver nog minst några veckor på full dos, men sen skulle i alla fall jag prova att sänka. Hittar du dessutom ett glukosaminpreparat som fungerar så kan det hända att du kan sluta helt med smärtstillande, kanske.
Egentligen resonerar jag som såhär; bättre med ett bra liv än ett långt liv! (Kvaliteten är för hundens, kvantiteten för människans skull) Menar; har hunden ont - ge smärtlindring även om det finns risker. Men…kan man minska/undvika riskerna utan att hunden har ont är det ännu bättre.
Kan också tipsa om "alternativa" smärtstillande när jag ändå är igång. Min hund fick Rimadyl först, veterinärerna är så inkörda på det (och det är en bra medicin) att de oftast inte tänker ett steg längre. Kollade själv i FASS på nätet och det fanns flera andra preparat med exakt samma verksamma substans…som kostade väldigt mycket mindre! Kolla upp vad som blir billigast för dig, det är bättre att spara lite där och lägga det på simningen!
Låter inte alls kul med två som börjar bli "gamla" samtidigt, fördelen är ju att de antagligen tar det lite lugnare än om en hade varit pigg som en nötkärna.

#7 Ditt resonemang om kvalitet och kvantitet är precis det som vetr. hade. Jag tänkte ju direkt på lever osv. men han sa som du. Nu är det tänkt att det ska vara till våren och då hoppas han att jag ska kunna minska eller sluta med smärtstillande. Jag har canidryl, carprodyl (som är billigare kopior till rimadyl) och metacam hemma. Jag ger just nu canidryl.
Jag har köpt en handledsortos också men jag kanske skulle haft två. Jag tänker linda handlederna på den ena när vi går långpromenader.

Låter som du har en bra veterinär
Vilken klinik?
Och det låter som om du gör allt du kan för dina hundar
Kom just ihåg "Back on Track". Vet att det finns Back on Track för hasleder, borde finnas för frambenen också. Har använt deras strumpor till mig själv utan att märka någon skillnad men har sett skillnaden på några hundar med egna ögon. Tex en riktigt "gammal" stor hund på 12 år, ont i rygg, höfter och haser som fick ett Back on Track-täcke…blev som en unghund både i kroppen och i blicken, helt underbart att se!

#9 Vetr. rekommenderade faktiskt "back on track" fast jag har inte hunnit kolla upp det än
.
Vetr. heter Torbjörn Rönning och är distriktsveterinär i Karlskrona kommun. Han är norrman och har jobbat i England med bl.a. kapplöpningsgreyhounds. Han är jätteduktig.
Tack!
Jag försöker göra vad jag kan så att mina djur ska ha det bra.

Ja har han jobbat med kapplöpningshundar har han nog ett stort intresse för såna här problem! Tur att du har hittat en sån veterinär
*lägger namnet på minnet*
Har inga mer tips att komma med just nu, men skriv gärna här och berätta hur det går!
Lycka till med dina vovvar!

#11 Ja det är guld värt att bara hitta en veterinär som vet vad en vinthund är
.
När jag letade på nätet om glukosaminpreparat hittade jag denna sida:
http://elliott.mixeriksson.com/main.cfm?sidoID=459
Den verkar mycket intressant. Jag har inte hunnit läsa allt ännu men det ska bli.
Vad gäller glukosaminpreparat finns det hur många som helst! Jag har förstått att glukosamin komer från skaldjur och min ena hund tål inte skaldjur så det verkar knepigt. Nu har jag också fått veta att det finns ett nyponpreparat ( litozin/litovet) som också fungerar. Det kan nog vara ett alternativ?

Oj, länge sen jag skrev i den här tråden
Har läst lite om nyponpulver och med tanke på allergin så verkar det helt klart värt ett försök! Men kommer verkligen glukosamin alltid från skaldjur?
Ja, ja man ska lära sig något nytt varje dag!

#13 I FASS och på apotekets hemsida står det på glukosaminpreparaten att man inte ska ta dem ifall man är allergisk mot skaldjur så det är nog så.
Något jag blivit förvånad över är alla de biverkningar som glukosamin har. Jag trodde inte det fanns några faktiskt
.

Har inte ens tittat efter glukosaminpreparat i FASS eftersom det är mer kosttillskott än läkemedel…
Men står det så om allergi så är det väl en skaldjursprodukt, som sagt, man ska lära sig något nytt varje dag!
Jag hade nog tur med alla olika preparat jag provade på min hund! Märkte inte av några biverkningar från något av dem och Caniflex stod hon ju på länge. Fast så var hon en hund med "plåtmage" också

Jag har köpt glucosine på apoteket som jag provar nu. De fiser så det luktar obeskrivligt. Jag vet inte om det är glukosaminet eller canidrylen. Det känns rätt hopplöst.

Jobbigt! Men har du tur så går gasbesvären över om ett tag och glukosaminet har effekt, håller tummarna för er!

Jag tänkte berätta hur det gått med mina hundar, fisandet och glucosamin.
Fisandet verkar ha upphört av sig själv. Vetr. hade inte hört om den biverkningen innan. Det finns ju alltid undantag!
Sedan har jag köpt aptus glycoflex 2. Och, peppar peppar. de verkar tåla det.
Så nu kör jag på detta tills vidare. Kanske kan jag minska canidryl om någon månad när de nu äter aptus glyco-flex. Det vore ju bra.
Vad bra att du hittade en sort som verkar fungera!

Toppen att du hittat något som dina hundar kan få, utan klåda och utan att du behöver gasmask
Nu hoppas vi bara att det har önskad effekt också!

Tack ska ni ha!
Nu har jag inte läst hela tråden men denna glucosaminet tycker jag är bäst 

Jag har en allergi hund som inte tål någonting annat än hennes allergi foder,och hon har fått artros.
Och jag fick rekommendationer ifrån Blå stjärnan att testa Seraquin och hon tålde det jättebra och jag har verkligen fått tillbaka min pigga och glada hund igen.
Kolla in min hemsida:
Jag rekomenderar också Seraquin! Min gammel tik åt det och blev en ny hund. Hon fick nog nästan 1år extra!
Är det ingen som kört med Hokamix (stavas det så). Jag använde det för många många år sen, men har inte sett det i affären på flera år.