Vem betalar vaccinationen?
Om man har en hund på foder och uppfödaren säger att den ska rabiesvaccineras, vem ska då betala det,; fodervärden el. uppfödaren?
Rabiesvaccinet tillhör inte det vanliga vaccineringsprogrammet. Ska uppfödaren ställa ut hunden, därav rabiesvaccinering?
I vilket fall som helst så är det uppfödaren som ska stå för en sådan kostnad om itne ni kommit överens om något annat förstås.
Skulle det vara du tex som vill fara till Danmark eller Finland eller annat land som kräver det så är det ju du som får stå för det i såfall. Men nu rörde det ju om vad uppfödaren sa.
Jag har sagt att jag ska ställa ut henne men inte utomlands, hon har inte sagt att hon ska skälla henne utomlands men att jag ska göra det eller nått i den stilen
En rabiesvaccination kostar kring 2000 sammanlagt med sprutor och blodprov, detta anser itne jag som rimmligt. Men du kan göra som så att du kontaktar SKK så får du reda på vad som gäller.
Då jag själv är uppfödare, har dock bara fött upp två kullar än. Men skulle aldrig göra något sådan och har aldrig hört talas om att någon fodervärd fått betala för en sån vaccination. Men kan ju vara så att din uppfödare kanske kollar om du är med på det (Vet dock inget om denne så ska ju itne säga för mkt) då blir det ju billigare.
Men eftersom det är en speciell sak så brukar inte det ingå i fodervärdskapet. Men som jag sa, kontakta SKK så får du mkt kött på benen och vet därmed hur du ska svara till din uppfödare.
Önskar dig lycka till och hoppas det löser sig!
Min kompis var halvfodervärd och hennes uppfödare funderade på att fara till Danmark och para tiken, därför skulle hon rabiesvaccineras. Min kompis fick betala hälften, vilket jag tyckte var riktigt dåligt av uppfödaren. Det är ju en sak om man själv planerar att fara utomlands och behöver vaccinationen men jag tycker det är ganska självklart att man som uppfödare betalar just det där eftersom det har direkt med avelsplanerna att göra.
Andra vaccinationer, hälsoundersökningar, utställningar och tävlingar samt försäkringar kan jag tycka att fodervärden ska stå för, men just rabiesvaccineringen tycker jag rent logiskt uppfödaren står för.
Fast SKK kan ju ha en annan mening vad vet jag!
Det skulle hon absolut inte ha gått med på! Alla kostnader i samband med parning och valpning ska uppfödaren stå för. Visst kan man säkert bestämma annorlunda, men i så fall ska det avtalas i förväg. T ex om fodervärden vill resa utomlands med hunden och därför ändå skulle ha vaccinerat. Men som uppfödare hade jag tveklöst betalat ändå! Många uppfödare står också för i alla fall en del tävlingar. Vill man sedan tävla mer gör man det på egen bekostnad.
En annan fråga: Vem betalar för tex allergi undersökningar? (misstänker att hon har pollenallergi)
Jag vet inte vad som gäller exakt, men sunt förnuft säger att fodervärden betalar självrisken för skador som inträffar hos denne. Sjukdomar och sånt som händer hos uppfödaren betalas av uppfödaren. Allergi är ju dessutom viktigt att få utrett eftersom det är ärftligt och ett stort problem inom vissa raser. En hund med allergi ska man alltså inte avla på! Alternativet är väl att uppfödaren på grund av detta innan en utredning säger att ni får hunden!
nejnej, självklart så ska man inte avla vidare på dom. Hoppas att det inte är allergi!!!
Så utredningen betals av fodervärden trots att det kan vara något ärftligt som är viktigt för avelsarbetet?
Nej, det är en sjukdom och därmed tycker jag att den ska betalas av uppfödaren.
Katti du som är mer insatt, tänkte bara fråga om en sak som allergi kan gå under dolda fel på uppfödarens försäkring. Inget som jag drabbats av men bra att veta då ni ändå pratar om det 
Nej, det är ytterst få saker som räknas som dolda fel. I princip missbildningar av något slag som har funnits från leveransen, men inte kunnat upptäckas. Allergi är ju något som utvecklas senare (även om arvet ju finns med). Som uppfödare måste jag säga att jag är glad att det är så få saker som räknas som dolda fel. Annars skulle det i princip bli omöjligt att föda upp och sälja djur. För vad som finns i arvsmassan kan vi aldrig ha koll på, annat än till ytterst liten del. Och jag skulle inte vilja leva i en värld där vi hade koll på varenda gen!
#11 Var ungefär som jag tänkte mig, men lika å kolla när man har experter på forumet =).
Nej fy sjutton.. desto mer man vet, desto mer hysteri å jäkelskap. Man ska verkligen inte behöva gräva så mkt på djupet..
När jag hade en hane på foder så betalade uppfödaren ALLT som hon behövde för att kunna avla. Dvs anmälningsavgifter, rabiesvacc och dessutom försäkring. Resten fick jag stå för. Allergi och andra sjukdommar gör man ju inte utredningar på för avelns skull i första hand utan för hundens så den hade jag nog sagt att fodervärlden skulle betala. Likaså skador. Däremot kan jag tycka att uppfödaren skulle få stå för allt som händer om hunden är hos henne för att valpa/paras. Och även om det är en tik som får livmoderinflammation i samband med en valpning. Men sånt är bäst att komma överens om när man skriver avtalet.
Jag brukar säga till mina köpare/fodervärdar att är det något vi är oense om eller osäkra på så ringer vi SKK och frågar vad de tycker. Sedan gör vi så. Förhoppningsvis kan man slippa en hel del konflikter på så vis. Man ska väl utnyttja att man har en stor organisation med experter på det mesta i ryggen!
Juridiska är ju behjälplig med det mesta frågeställningar man kan ha när det gäller avtal och vem som ska betala vad.
Fast i det här fallet behövs det ju knappas eftersom det uttryckligen står att överlåtaren står för alla kostnader i samband med parningen. Enda undantaget är om fodervärden flyttar så att det därför blir dyrare för uppfödaren.