Finsk lapphund-valpar idag!
Idag har så äntligen Katla fått sina valpar! Jag är oerhört lättad över att det gick bra. Förra gången blev det tyvärr snitt, så jag visste ju att blir det det igen så är det bara att ta bort livmodern. Då berodde det på att en valp dött i magen flera dagar innan beräknad förlossning, så hon fick ju aldrig chansen att försöka själv.
Idag gick det dock jättebra, trots att det bara var två valpar och dessa var gigantiskt stora! Eller vad sägs om 425 respektive 480 gram?! Det är väl vad t ex goldenvalpar brukar väga ungefär?
Nu är det synnerligen lugnt i valplådan.
Jag har anmält till ammajouren att vi har plats för fler valpar om någon skulle ha det behovet!
Valparna har en blogg på katlavalpar.skullebo.se.
Vad roligt, grattis!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Grattis!
Våra huskyvalpar låg mellan 460 och 525 gram, tiken väger 18 kg tunn, 20 välmusklad i slutet av dragsäsongen. Hon fick 7 st, (2 skulle sparas, av de 2 fortfarande otingade får en stanna garanterat, då jag är för kär. Den andra blir nog en bättre draghund, så hon blir säkert oxå kvar!)
Pappa säger att deras goldenvalpar vägde ca 350 gram, i en kull på 9 st.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad roligt! Finska lapphundar ligger mig varmt om hjärtat, brukar hänvisa den rasen till folk. Otroligt trevliga!
Dock kör jag på Tollare innan, men skulle inte tveka på att köpa en Finsk lapphund i framtiden.
GRATTIS!
Våra clumber valpar låg på mellan 490-510 gram när dem föddes :P
Valparna har hunnit bli 6 veckor och det är full fart här hemma! Det som är annorlunda jämfört med mer normalstora kullar är väl att de inte är speciellt intressserade av den mat som jag serverar. Det har ju fri tillgång till mamma-mat! Tycker inte det är snällt att sinlägga tiken om hon själv inte har något emot att dia valparna, men kanske gör jag det ändå sista veckan. Eller också får de stanna lite längre! Mamma Katla är dock för snäll för sitt eget bästa så jag tvivlar på att hon själv avvänjer dem ens då. Hon lägger sig fortfarande ner så att de får dia!
#5 Haha så var det med min tik också. Valparna vägrade att äta mat, de hade ju tillgång till mjölk.
Först dagen innan dom åkte så slutade dom dia. Jag trodde att jag skulle vara tvungen att behålla dom längre, eftersom att dom ska vara avvanda innan man flyttar dom hemifrån. =P Tiken jag behöll är fortfarande helt ointresserad av mat, men det vet jag inte om det har med valptiden och göra.
Vilken jättesöt valp på bilden. =)
Ojojoj, vilken super söt liten valp.
Taxvalparna brukar väga mellan ca 250-375 gr. Varierar som ni ser, men jag har förståt att taxarna får rätt stora valpar jämfört med sin egen storlek.
Luzernerstövarvalparna har vägt mellan 360-384 gr. Jag kikar lite i min minnes bok.
Spetsarna ligger däromkring också.
#5 Ååå vilken liten goding