Kennelflicka
Hejsan!
Jag har i många år fundera på att jobba som kennelflicka, antingen i Sverige eller utomlands men jag är rädd att hamna hos någon oseriös eller hos någon som inte har samma syn på hundar som jag.
Har ni någongång tagit emot kennelflickor eller kanske själva jobbat som det?
.. sorry, visste inte i vilken grupp jag skulle lägga den.
Jag har jobbat som kennelpraktikant. Det var ytterst lärorikt. Tyvärr lärde jag mig inte så mycket om hundar, men en hel del om hundvärldens baksidor och om sjukdomen mytomani…
Det var alltså där och då ingen positiv upplevelse. Denna människa tecknade ett telefonabonnemang i mitt namn (hade förfalskat min namnteckning) och stal en massa saker som jag hade lämnat hos henne när jag skulle åka hem tillfälligt. En kompis till henne förbarmade sig dock över mig, så jag fick jobba på en bra kennel i någon månad också!
Jag är övertygad om att det kan vara jättebra, men det finns många fallgropar. Dessutom är det inte många kennlar som är så stora att det finns plats och jobb på heltid. Om det inte är så att man lämnas ensam med ansvaret, och då tycker jag knappast att man kan kalla det praktik!). Och någon lön att tala om ska man definitivt inte räkna med! Skulle jag vilja ha hundpraktik nu skulle jag istället välja ett hundpensionat eller hunddagis. Många som har det har ju också kennel. Eller kanske hos någon som jobbar som hundtränare i någon form och behöver en assistent.