finsk lapphund
Hej
jag går i funderingar på att köpa en finsk lapphund.
Nu har jag lite frågor
Jag undrar lite om era erfarenheter av rasen och eventuella Nackdelar som vanliga sjukdomar eller ledbesvär och liknande.
undrar oxå lite över vad priset kan ligga på en valp (så jag har lite att jämföra med)
Och sista fråga om det finns någon uppfödare i småland.
Tacksam för svar
sajtvärden på denna sajt kan nog ge dej ett bra svar, tror hon föder upp rasen :D
men om inte, så kan du ta kontakt med rasklubben
Japp, jag föder upp finsk lapphund, även om jag är "nybörjare" på rasen (min första kull med lappisar blir ett år om en månad)!
Jag har skrivit en liten "rasbeskrivining" utifrån mina personliga erfarenheter. Den finns här!
Det finns några uppfödare i Småland, i alla fall ett par av dem med ganska många hundar (inte för att det behöver vara ett mått på kvalitet, men vill man hälsa på och träffa rasen är det ju bra om det finns några stycken!). Dock tycker jag inte att man ska dra sig för att åka en bra bit för att köpa hund om man hittar en uppfödare man litar på längre bort!
Finsk lapphund är enligt Agrias statistik en av de allra friskaste raserna, de är en av ganska få raser som ligger i den lägsta premieklassen! De har också hög medelålder och livförsäkringen upphör inte helt förrän de fyller 12 år. Det gäller bara ca 25 av alla raser som finns
. HD är ganska vanligt förekommende (har tyvärr ökat rejält på senare år…). PRA förekommer, men är helt klart under kontroll (går även att gentesta, så där kan man ju vara säker som köpare om minst en förälder är fri).
Valparna kostar ca 10 000:-, en del uppfödare har börjat sälja hanarna lite billigare än så (p g a att tikar ofta är mer efterfrågade).
Härliga och i de flesta sammanhang väldigt "lagom" hundar är det i alla fall!

Stort jätte tack till dig katti för all bra info.
jag känner verkligen att detta är en hund för mig men man vill ju vara förberedd på de negativa sidorna som ev kan förekomma

Jag har hittat en valp på fairdogs kennel. Känner du till dem?

Gud vilka fina hundar
Nej, dem vet jag inte mycket mer om än vad som kan läsas på hemsidan.

Hur är det med pälsen på dem är den svårskött? fäller de mycket?
Den är extremt lättskött för att vara så tjock och lång, men visst blir det mycket päls när de fäller!

läste någonstans att de fäller ordentligt 2 ggr/år men att de annars är relativt "fällfria" har du upplevt det så med dina hundar?

Nu har jag bokat en valp från "fairdogs" Så vi ska hämta henne v 48.
Känns jättespännande. har du något tips på vad jag bör tänka på när jag får hem henne?

Jo en fråga till. När hon var och veterinärbesiktigades så hade hon haft en flytning. Är det normalt eller är det något som är konstigt?
Ja, när de fäller kan det bli mycket, men fällningen är snart över, speciellt om man borstar hunden varje eller varannan dag. Kul med en liten valp
.
Om hon bara hade en liten flytning då och den är borta när du hämtar henne så är det säkert ingen fara. Men se till att hon är besiktigad och att allt är okej innan du åker för att hämta henne. Inget kul med överraskningar när man är där (se artikeln om anmärkning på besiktningen här på sidan).

Ja det ska bli jättespännande 
Ja jag läste den artikeln. hon sa att det bara hade varit en liten flytning. vad finns det för risker om hon skulle få en "stor" flytning?
Kanske dumt formulerat men bara så jag har lite kött på benen.
(förlåt om jag ställer 10 000 frågor)
Risken är att det helt enkelt är ett problem som den hunden har. Har du ett veterinärintyg där det står att hunden har en flytning så får du inte ut något från försäkringen om hon skulle få det igen, eftersom problemet ju fanns när försäkringen tecknades. Och skulle en kommande flytning utvecklas till livmoderinflammation så går inte heller den operationen på försäkringen (i värsta fall över 20 000:-…). Därmed inte sagt att det behöver innebära problem i framtiden för det behöver det inte alls göra!

okej nej det är klart men det är som sagt bra att ha lite kött på benen och veta litegrann :)
Hur har det gått med valpen? Hur mycket kostade den?
Jag är själv inne på att skaffa Finsk Lapphund då jag tycker de verkar helt underbara!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!