finsk lapphund
Hej
jag går i funderingar på att köpa en finsk lapphund.
Nu har jag lite frågor
Jag undrar lite om era erfarenheter av rasen och eventuella Nackdelar som vanliga sjukdomar eller ledbesvär och liknande.
undrar oxå lite över vad priset kan ligga på en valp (så jag har lite att jämföra med)
Och sista fråga om det finns någon uppfödare i småland.
Tacksam för svar
sajtvärden på denna sajt kan nog ge dej ett bra svar, tror hon föder upp rasen :D
men om inte, så kan du ta kontakt med rasklubben
Japp, jag föder upp finsk lapphund, även om jag är "nybörjare" på rasen (min första kull med lappisar blir ett år om en månad)!
Jag har skrivit en liten "rasbeskrivining" utifrån mina personliga erfarenheter. Den finns här!
Det finns några uppfödare i Småland, i alla fall ett par av dem med ganska många hundar (inte för att det behöver vara ett mått på kvalitet, men vill man hälsa på och träffa rasen är det ju bra om det finns några stycken!). Dock tycker jag inte att man ska dra sig för att åka en bra bit för att köpa hund om man hittar en uppfödare man litar på längre bort!
Finsk lapphund är enligt Agrias statistik en av de allra friskaste raserna, de är en av ganska få raser som ligger i den lägsta premieklassen! De har också hög medelålder och livförsäkringen upphör inte helt förrän de fyller 12 år. Det gäller bara ca 25 av alla raser som finns
. HD är ganska vanligt förekommende (har tyvärr ökat rejält på senare år…). PRA förekommer, men är helt klart under kontroll (går även att gentesta, så där kan man ju vara säker som köpare om minst en förälder är fri).
Valparna kostar ca 10 000:-, en del uppfödare har börjat sälja hanarna lite billigare än så (p g a att tikar ofta är mer efterfrågade).
Härliga och i de flesta sammanhang väldigt "lagom" hundar är det i alla fall!

Stort jätte tack till dig katti för all bra info.
jag känner verkligen att detta är en hund för mig men man vill ju vara förberedd på de negativa sidorna som ev kan förekomma