8-årig tik tjuvparad. Spara?
Min snart (23 augusti) 8-åriga tik blev i förrgår tjuvparad av grannens hane. Så går det när man vänder ryggen till 2 sekunder.
Åh, skulle så gärna vilja ha en kull till på henne och hanhunden passar perfekt, MEN så är det ju detta med åldern. Vi åkte direkt till vår veterinär och hon sa ju precis som jag - tiken är pigg och fräsch, men självklart hade man ju aldrig gjort parningen med mening. Vi har efter mycket tänkande beslutat oss för att göra ett ultraljud vid 28:e dygnet och se om hon är dräktig över huvud taget, men börjar ändå tveka.
Hur hade ni gjort? Hon har haft 2 kullar tidigare, de yngsta är 2 år gamla nu. Hon är jättefräsch och pigg, men jag älskar ju min gammeldam och är jätterädd att hon stryker med.
Hon kommer få massor av hjälp från sina döttrar och ena dottern ska paras nu, så skulle det gå käpprätt, så har jag en tik som kommer ge dem di (tikarna brukar hjälpas åt. :-S )

Vad är det, för ras? Dvärghundar är ju piggare i den åldern, än de mer storvuxna raserna!
Se till, att du har ett friskintyg, från din Vet, som är dat. helst dagen innan tjuvparningen. Intyget ska skickas till SKK, i samband med kullens reg. bev.
Om tiken födde lätt och var en duktig mamma, de andra två gångerna, så är det väl inget större problem, eller?
Du får ju ta extra hänsyn och avlasta henne mer, när denna kullen blir 5-6 v.
Lillemoor / Smultronställets Kennel.
Tack för ditt svar!
Tja, döttrarna lär ju avlasta henne rejält. Alla mina tikar är mycket delaktiga i valparna, så det brukar inte vara några problem.
Hon har varit en mycket duktig mamma vid tidigare kullar.
Vi tänkte att vi skulle försöka få fram på ultraljudet på ett ungefär hur många det är. Är det för många tar vi troligen bort dem.
Nä, det är BC, så de är ju rätt stora.
Jag skulle absolut inte utsätta tiken för en abort när det har gått 4 veckor. Hade ni tänkt att i så fall även ta livmodern? Det är betydligt större risk för blödningar i samband med operationen när tiken är dräktig än annars eftersom kärlen som går till livmodern är stora och blodfyllda.
Däremot kan jag inte se varför hon inte skulle kunna ha en kull strax innan hon fyller 8 om hon nu är pigg och frisk och i god kondition. Är kullen onormalt stor får ni helt enkelt vara med och vid behov ge henne extra stöd, eller kanske flytta över valpar till dottern om det skulle fungera.
Jag tror inte att det kommer bli några problem
.
kontakta SKK, för jag tror du måste ha ett veterinärs intyg som intygar att hon är frisk nog för en kull efter det att de har fyllt 7 år.. för att få registrera valparna.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gick det med tiken, som blev tjuvparad?
Hade ju varit positivt, om man fick svar på insändare, som man besvarat…..
Sorry, har inte varit inne på jättelänge på denna sida.
Tiken fick i tisdags 5 valpar totalt. 4 klarade sig inte. Den som klarade sig får växa upp med tikens dotters valpkull, som är födda samma dag.
Känns skönt att allt gick bra och att tiken inte fick en jättekull att ta hand om. Nu kan hon vara mormor istället och ta hand om sina barnbarn.
Så bra, då ordnade det sig till det bästa! Tar de hand om valparna gemensamt? Varför klarade sig inte de andra valparna?
bilder på valpen ? valparna ? :D
tyvärrr inga bilder på valparna för min dator har brakat.
Jag var inte hemma när valparna föddes men sambon sa att de inte verkade underutvecklade.

Vad var det för ras på hanen? Skönt att allt gick bra! 
Jag vet inte om jag kan hålla med om att "allt gick bra" när 4 av fem valpar dör. Sen undrar jag varför inte tiken får ta hand om valpen som överlevde. En kompis tik fick en valp som dog vid födsel och den stackars tiken var i upprivnings tillstånd. Hon var helt förtvivlad för att tiken mådde så dåligt över att inte ha någon valp att ta hand om efter valpningen. Så varför låter man inte tiken ta hand om en valp? Det är ju skillnad på att ta hand om en valp och fem valpar. En valp borde hon väl klara av??