Böcker till valpköpare?
Jag tycker att det är trevligt att skicka med en bok till sina valpköpare. Man kan så klart inte skicka med samma bok till alla, men jag tar mycket gärna emot förlag på böcker till både förstagångshundägren och den med lite mer erfarenhet. Sitter själv med en bok här som heter Valp på väg av Ingrid Tapper. Hittde den på bokrean men har inte hunnit läsa den ännu. Någon som har läst den och har ett omdöme att ge? (Jadå, jag ska läsa den, men det står inte överst på min att-göra-lista!)
Ett par riktigt bra böcker tycker jag är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält och Inkallning är så mycket mera av Memea Molin. Båda tar på ett mycket bra sätt upp relationen och förtroendet mellan hund och människa.
Kontaktkontraktet är min stora favorit! Men "dominans och ledarskap, fakta eller fantasit" tycker jag också är väldigt bra.
Sedan för första hundsägare tycker jag "varför gör hunden så" av anders hallgren är bra.

Det låter som en jättebra idé att skicka med valköparna en bok!
Jag har några förslag:
apotekets "hälsoråd för hund"
"Hundens språk och flockliv" av Lars Fält,
"Hunden, människan och relationen" av Kerstin Malm. Hon har skrivit fler böcker. Dessa kanske passar den mer erfarna valpköparen.
"Hundens första år. För renrasiga vovvar och korsade jyckar" av Aino Winard. Det är en kul bok att fylla i "milstolparna" i.
Mer seriöst är
"Hundens första år från valp till unghund" av Charlotte Swanstein
"Leva med hund" av Ulla Sörensen
"Stora boken om att skaffa och leva med hund" av Åsa Ahlbom och Anders Hallgren
Memea Mohlin har fler böcker som är bra.
Har inte SKK någon bra bok som kan vara lämplig och inte är för dyr? Eller SBK?
Det blev "Stora boken om att skaffa och leva med hund" av Anders Hallgren och Åsa Ahlbom. En riktigt trevlig bok (har dock inte hunnit läsa hela). För att en bok ska bli läst är det ju viktigt att texten är enkel, att det inte är för mycket text på varje sida och att det är är många och fina bilder. Den här boken har allt det. Och bra innehåll som förmedlar stor respekt för hundar.
Den kostar just nu 69:- på bokrean
. Jag har beställt 10 stycken på Adlibris. De kommer imorgon, supersmidigt (men varning, det är lätt att hitta andra böcker man vill ha, så det är inte alls säkert att det blir billigt…)!

#3 vad kul att du valde den boken.
Nä, risken med kataloger och näthandel är att det finns så mycket intressant
.
#3 När jag såg den här tråden tänkte jag att jag skulle tipsa om den boken. Den håller just nu på att läsas andra gången (första var igår). Min första hund kommer komma på söndag, och den boken har lugnat ner mig en helt del, och givit några aha upplevelser.
Bra val med andra ord!
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Skönt att höra
. Lycka till med vovven! Vad är det för ras?
#6 Tack så mycket! Det blir en svensk lapphund…
Men vem vet i framtiden kanske det blir en finsk också, dom har så vackra färger. (Jättefin Avatar du har förresten!)
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.