Kennel iFokus

Kennel

Etikett: dräktighet-och-förlossning
Läst 4834 ggr
Tizzla
0

Någon som mäter magen?

Har just fått höra om en dräktig tik där ägaren har mätt tikens bukomfång under dräktigheten. Själv har jag aldrig hört om någon annan som gör detta och kan inte påminna mig att jag har läst om det i någon bok heller.

Är det någon här inne som brukar göra det? Och har ni i så fall någon statistik på ökning i %/antal valpar?

Jonna75
0

Jag mätte min tik på hennes senaste kull, dock har ju inte det något med ökning av valpar, det är svårt att säga hur många valpar det blir genom att mäta, då dom kan ha olika mkt vatten i kroppen från gång till gång. (Hoppas jag uppfattade rätt nu Skäms). Jag mätte henne just där bröstkorgen sluta, alltså i höjd med mellangärdet.

Tizzla
0

Jo det är ju olika med väska både i fosterblåsor och i "resten av tiken" men om någon som har haft många kullar och mätt magen kanske de har någon tanke om antalet?! Jag har aldrig mätt…men magen brukar ju faktiskt bli större ju fler bebisar det är.

Min egentliga fråga var om det är någon som mäter alls…och nu vet jag att du har gjort det Flört Tack för svaret! Hur fick du idén?

Jonna75
0

Jaa du.. hihi. Första gången hon prarades så gick hon tom och blev skendräktig. Så gången efter det så ville jag kolla om det syntes något innan man kunde göra ultraljud. Då jag fått lära mig att det är just där bröstkorgen man brukar märka det fortast så var det ju givet att mäta just där.

Hoppas du får svar av fler, skulle vara skoj å se om det är fler än jag som gör det Glad

Tizzla
0

Eget påfund alltsåFlört

Ja jag hoppas också på fler svar, det borde finnas fler!

emma93
0

Jag har mätt magen (på samma ställe som Jonna75) och likaså har vänner till mig, samt vägt tiken fortlöpande. Hade samma samma tanke som Jonna75 att man borde se på midjemåttet om tiken var dräktig eller ej snarare än att kunna beräkna antalet valpar.

Tizzla
0

Jag anade att det borde finnas flerFlört