En krypt hund som är ute på foder....
Hej
Jag har en fråga om en hane som jag har ute på halvfoder. Han är 8 månader nu och den ena kulan har inte kommit ner.
pratade med valköparen idag och han tyckte att jag skulle riva kontraktet med honom eftersom hunden var krypt och dessutom skulle han även ha 15% tillbaka på hunden eftersom den var krypt….
finns det någon annan som har varit med om detta och hur gjorde ni?
tacksam för svar./Lena
Jag har alltid sett det som "bad luck" om man som uppfödare inte kan avla på hunden. Den övergår då utan ytterligare kostnad till valpköparen. Självklart ska denne inte ha några 15% av dig, hunden är ju i praktiken köpt för halva priset (antar jag om vi pratar halvfoder) eftersom de slipper det åtagande som parningar mm innebär. Men fråga SKK, så att du vet vad du har att rätta dig efter.

Jag har varit med om precis samma sak men är inte uppfödare utan fodervärd.
Efter mycket bråk fram och tillbaks så har uppfödaren äntligen låtit hunden gå över i min ägo. Han kan ju som sagt inte användas i avel pga en testikel… vilket jag sa hela tiden.
Men jag har också helt klart för mej att du som uppfödare inte ska betala tillbaks 15% då hunden inte såldes till full pris.

Inte en chans att du ska betala honom. varför det ? hade de tänkt använda hunden i avel med ?
Jag håller på med katter och har en hane på halvfoder. Visar det sig att han har någon av sjukdommarna man testar mot blir han deras efter kastrering (för de kissar inne annars)
hur lång tid har ni kontrakt på ? finns det en chans att kulan kan trilla ner? isåfall gäller kontraktet.
gjorde du ingen Veterinärbesikning innan flytt? då borde de sett att han bara har en.Hunden får väl inget sämre liv för att han bara har en kula? varför ska du betala köparen då?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus