Kennel iFokus

Kennel

Etikett: valpköpare-och-fodervärdar
Läst 6061 ggr
Katti
0

Försäkringar och fodervärdar

Jag jobbar ju som ombud för Agria. Fick härom dagen ett samtal som fick mig att fundera. En tjej som var fodervärd ringde mig och ville försäkra sin hund som hunnit bli närmare året. Den hade alltså varit oförsäkrad så länge. Man kan ju skriva hur mycket man vill att det är fodervärdens skyldighet att försäkra, men gör han/hon inte detta står man där… Jag kan inte ens beskriva hur förbannad och ledsen jag skulle bli om någon hund jag fött upp skulle råka ut för en sjukdom eller olycka och inte kan få vård för att ägaren slarvat med en sån sak. Är det en fodervärdshund blir det ju dessutom mitt problem och jag som får betala om jag vill ha hunden kvar (vad man än har skrivit). Nej, ska jag sätta ut någon hund på foder så ska försäkringen stå kvar på mig så att jag vet att den betalas, det är säkert!

Jonna75
0

Men huvva då!!

Jag skulle aldrig sätta ut en hund på foder och sen sätta ansvaren på fodervärden att skaffa försäkring. För det första har man ju som uppfödare bättre avtal samt att då vet man att det inte går fel.

Är det itne så att man förlorar ett visst värde i försäkringen om man ej har avelsförsäkrat hunden före 12 veckor?

Vet ju att ni nyligen bytt många regler inom Agria. (Har själv Agria till alla mina djur)

Katti
0

Jo, för att kunna få ersättning för fertilitetsutredning eller "förlorad avel" måste hunden ha varit avelsförsäkrad före 4 månaders ålder (inte 12 veckor!) och sedan oavbrutet försäkrad i Agria. Så det är ju kört i det här fallet om det skulle behövas… Men jag tänker mest på om något hade hänt den stackars hunden. Vet att det har hänt mer än en gång att en fodervärd ringer från djursjukhuset och säger "kom och betala för din hund om du vill ha den".

Aoska
0

Hur är det på finska lapphundar om man avelsförsäkrar dem i Agria, får man ut ett visst värde om hunden visar sig ha HD-fel eller vad kan man få ut det på?

Katti
0

Inte förrän rasklubben inför ett bekämpningsprogram tyvärr. Man får ju avla på HD-fel och då utgår ingen ersättning. Tråkigt, men inte så konstigt egentligen. Annars skulle ju bolaget få betala ut pengar för felaktiga bett, tandförluster, kobenthet, you name it. Då skulle försäkringen bli riktigt dyr! Som det är nu kostar ju avel liv-tillägget bara 50:- om året.

Som jag ser det får man leta efter linjer med bra HD-statistik när man väljer avelsdjur och skulle hunden ha fel ändå får man jämställa det med andra brister som gör att man inte ha ta valpar på den hunden. Det finns ju trots allt inga garantier. Vill man ha det får man köpa vuxna avelsdjur.

Jonna75
0

#2 Jo självklart skulle det varit hemskt om det hade hänt den något Rynkar på näsan.

Okej det är 4 mån, jaja försäkrar man den vid 12 redan så är man ju säker Flört.

Visst har ni tagit bort nu att man inte får någon ersättning för HD/AD fel även då det finns bekämpningsprogram trotts att man har avelsförsäkringen från valptid? Har för mig att det var prat om något sånt då jag fick ut på min försäkring i våras

Katti
0

Ett utdrag ut villkoren (som finns i sin helhet på  http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/LookUpByKey/9313/$file/Villkorhund%202009.pdf?Open&NoFrames=1):

"Du kan även få ersättning om din hund varaktigt förlorar sin avelsduglighet till följd av något av nedanstående avelshygieniska skäl:

• Att hunden enligt ett officiellt hälsoprogram för berörd ras inte får användas i avel.
  • Att hundens sjukdom eller defekt även är konstaterad hos helsyskon eller föräldrar.
  • Att hundens avkomma i minst två fall i olika kullar och efter parning med olika hundar har fått samma konstaterade ärftliga sjukdom eller defekt.
  • Att hundens sjukdom är ett frekvent och väldokumenterat problem inom berörd ras i Norden.

Om hunden förlorar sin avelsduglighet och har lämnat registrerade avkommor efter sig, får du ersättning med upp till livförsäkringsbeloppet. I de fall hunden förlorar sin avelsduglighet utan att ha lämnat några registrerade avkommor efter sig, får du så kallad delersättning med upp till 50 procent av livförsäkringsbeloppet. Om hundens sjukdom eller defekt är medfödd måste hunden vara försäkrad med Agria Avel före fyra månaders ålder."

Så har hunden inte avkomma sedan tidigare är det max halva livbeloppet man kan få ut nu.

Marylojs
0

Jag har två hundar på halvfoder (eller köpeavtal med bibehållen avelsrätt). Vi har gjort så att uppfödaren tecknar och står på försäkringen men jag betalar premien (till uppfödaren).

Heleneafelm
0

Fast det kan ju vara olika….det finns faktiskt också uppfödare som slarvar så att fodervärden står där utan den försäkring man trodde man hade… Rynkar på näsan

Katti
0

Ja, oavsett vem som betalar ska den andra så klart ha försäkringsnumret så att man vet att den är betald!

AnnaKarin
0

Jag har bägge tjejjerna på foder men så länge det ska gå i avel står de på uppfödarens försäkring.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”