Labradoodles
Hmmm… weird! 
Eh, ja! Vet inte vad jag ska skriva så jag skriver inget alls…
.
ah, blir galen på sånt.. :P
varför försöka hitta på en ras istället för att avla på renrasigt ?
finns många sådanna raser, labradoodle, cockerpoo, schabrador, boxweiler, rotterman ja.. sett många annonser med nya "raser"
Jag tycker att det är löjligt…
**MVH Cerrolyn
Alltså, jag har ingenting emot att seriösa försök att skapa nya raser görs… (I Australien jobbas det ju väldigt ambitiöst på just rasen labradoodle - en ras som ska ha bästa förutsättningar för att bli allergivänlig servicehund).
Det är just de här personerna som verkar helmärkliga ju. Erbjudanden om typ öppet hus och grejjer i och man måste boka tid för att komma… what!? Flummigt. Men en notis om verksamheten har bland annat gått ut till SKK… vad nu de ska kunna göra åt saken, men ändå.

Tycker inte man kan kalla det där en ras, dom skriver ju att dom blandar in soft för att förbättra pälsen, det är ju en helt vanlig blandras.
Men måste säga att dom hade väldiga visioner den där familjen.
Sen tycker jag det är fel att skriva att allergiker tål rasen och curly hästar, det finns inga garantier på sådant. Alla alergier är individuella.
Men är det någon som vet varför valparna dom säljer måste kastreras och steriliseras vid 7 veckor innan dom säljer dom? Låter väldigt tokigt.
Åh, i första hand för att de inte ska få konkurrens så klart! Det är vanligt i t ex USA. Att söva en så liten valp utan en riktigt bra anledning är inget som rekommenderas. Unga individer har mycket svårare att bryta ner de ämnen som används för narkosen.
Man steriliserar för övrigt inte djur, både hanar och honor kastreras!
känns bara ännu mer oseriöst att kastrera så små valpar :S ..
hade varit intressant om man kunnat maila och fråga varför, om det är för konkuransen eller om det är något annat
I många länder är det ju lika självklart att kastrera sällskapshundar som det är för oss att kastrera katter eller hästar (hingstar i alla fall), så visst kan det finnas en övertygelse bakom. Men jag kan tycka att man får ge valpköparna så pass mycket förtroende att man låter dem sköta det själva, vid en lämplig ålder. Tills alldeles nyligen har man inte kastrerat kattungar i Sverige, men nu börjar det komma mer och mer (från USA). Här en artikel om tidig kastrering av katter. När det gäller katter kan jag känna att det är väldigt angeläget med kastrering på grund av problemet med för många katter. Och tyvärr går vi ju mot samma problem med hundar… Fast fortfarande med skillnaden att hundar vanligtvis inte slängs ut för att klara sig själva.

Jag bor i USA och måste säga att det är en trevlig "ras" här finns det både givetvis både mer och mindre seriösa uppfödare.
Men som med alla rasers uppkomst så korsar man andra raser även hr, ser inget fel med att skapa en ny bruksras som är mer familjebehändig änn kanske de ursprungsraserna.
Men tyvärr har man sett att för att "rasen" ska "fungera" med alla goda fördelar så måste det vara direktavel dvs korsn. Pudel/Labrador andra hand har man sett många nackdelar därför tror jag inte heller att detta kommer blie en reg. ras i SKK tex.
Även här AKC har många debatter om "rasen".
Någon nämnde kastrering, här ses man inte som en goddjurägare om inte hunden är kastrerad.
Förut frågasätte jag det mycket men faktist så har det ett syfte och det är att inte det ska hobbyavlas så mycket.
Tyvärr så är det redan felet i början eftersom det är lagligt med att sälja valpar i butik..Därför finns det marknad dvs mills (valpfabriker..)
-Har sett att nästan den ökningen sker i sverige med oseriös avel där valpar säljs för nästan lika mkt som en SKK reg valp.
Jag har en okastrerad Bichon Frisé hane med mål att ställa ut för att sedan kastrera om han inte visar ha avelspotens.
Mvh Linda