Reklamera hunden
Jag undrar vad som gäller när man köper hanvalp av kennel, uppger att man vill ha hunden till utställning och avel.
Min lille vovve är nu 6 månader och kryptorkid men på besikningsintyget som gjordes när valpen var 8 veckor står det ingent utan alla punketer är u.a….
Jag vet att jag kan få tillbaka 15% av köpesumman.
Jag pratade med konsumentombudsmannen och hon tyckte att jag skulle kunna få reklamera hunden…
Någon här som vet vad som gäller?
Jag kan ju inte ens ha honom till utställning…Känner mig jätte ledsen och besviken…15.000 kr är mycket pengar för mig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Står det i köpavtalet, att valpen är såld till utställning o avel?
Är det ikryssat, att uppfödaren köper tillbaks hunden?
Man brukar normalt avvakta, till hunden är 6 mån, innan man vet om testiklarna vandrat ner i pungen, för att stanna där!
Tag kontakt med det juridiska på SKK och be om vägledning / hjälp, hur du ska göra…
Vad är det för ras *bara nyfiken*?

Hej Malteser!
Jag har varit i kontakt med Skk:s juridiska…otrevligare människa får man leta efter.
Kalle är nu idag 6 månader och vi har varit hos vetten…2 st kännde på honom…Inga kulor där inte…och båda sa också att det verkar väldigt märkligt om båda då varit nere vid 8 veckors ålder.
Nu är det så att Kalle so mär en Chihuahua verkar även ha ett rygg fel men veterinären som är bäst på chihuahua var tyvärr ledig idag.
Jag tror inte att det är uppfödarens skyldighet att betala tillbaka någonting. 15% är väl bara en rekommendation, om inget är skrivet i kontraktet? Det är ju trots allt så att man köper en levande varelse och då går det inte att garantera varken hälsa eller utseende. Dolda fel är man ju som uppfödare ansvarig för, men dit hör varken kryptorchism, bettfel eller höftledsfel som ju utesluter många hundar från tävlingar av olika slag.
Konstigt att du inte fick hjälp från SKK. De brukar vara bra på att föreslå lösningar har jag förstått.
Om din uppfödare har kryssat i rutan om återköp så ska du få 40% av köpeskillingen tillbaka om återköpet sker mellan 3 & 12 månader från köpet. Jag skulle tro att du kan få mer om du säljer honom privat och då har du dessutom makten över var han hamnar.

Ego (siberian husky) hade båda kulorna nere vid 8 v, sen kröp den ena upp, ibland båda. Vi gav honom linfröolja för att ge extra vitamin e. Han fick det 2 v, och kulorna trillade ner, vi fortsatte att ge det på maten till han var 6 mån, för att vara säker. Fick tipset av uppfödare på småhundar, och för oss fungerade det.
Vad säger uppfödaren då? Ibland kan man bli erbjuden en till valp med reduceart pris istället. Fast det kanske kan vara bättre att köpa en äldre hund, om man vill vara säker på att få en som duger till utställning och avel. Fast då blir det oftast mycket dyrare.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ceasar är också krypt och varit hela tiden (eller mono eller vad det heter, en är nere och den andra är fast). Men båda var uppe när han besiktades och han fick ua. De sa att de gör så om de känner båda. Detta tycker jag är fel.
**MVH Cerrolyn
Precis som Vattnadal skriver så är enda chansen att få en hund som man (med mycket stor sannolikhet) vet "duger" att köpa en redan vuxen hund som är testad och kollad för allt man kan tänka sig. En av de saker som kostar för oss uppfödare, och som gemene man sällan eller aldrig tänker på, är just lovande hundar som vi köpt eller sparat men som av någon anledning inte kan användas i avel. I många fall är det otur och inget annat, hur jobbigt det än är när man står där med sin vovve som var så lovande (kanske importerad och extremt dyr i både tid, engagemang och pengar).

Det jag tycker är extra sorgligt är att ingen vill köpa honom pga att dom hört att dessa hundar kan bli ex. jobbiga …testostoronstinna…att man måste kastrera dom…någon här som vet???
Det skulle bli en kostnad som inte försäkringsbolagen tar.
Om jag bara tar min hund som exempel så stämmer inget av det på honom.
**MVH Cerrolyn
Det finns en förhöjd risk för testikelcancer om en eller båda testiklarna finns kvar i buken. Det finns och också en risk att han blir mer "hanig" om testiklarna p g a värmen i buken producerar mer testosteron. Men det tycker jag inte att man ska ta ut i förskott, det behöver inte alls hända.
Kastrering har ju också andra fördelar, så jag tycker absolut inte att man ska se det som "pengarna i sjön".
Jag har haft en Chihuahuahane som hade både tesiklarna i buken. Snällare och mjukare hund har sällan skådats. Tyvärr fick han testikelcancer när han var nio år.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Jag har så svårt att förstå varför inte detta problem går som doltfel eller att man kan få ut kastrering på försäkringen…det finns ju en risk för cancer, ska man behöva utsätta djuret för detta???
Jag beklagar din lilla chi hane AnnaKarin.
Enligt en artikel i Hundsport för ganska många år sedan är riken för cancer 17 ggr högre om testiklarna är kvar i buken än om de är normalt belägna. Men det var 17 ggr högre än ett väldigt lågt tal, d v s det är inte så stor risk att det ska utvecklas hos krypta hundar heller. Försäkringsbolag ersätter aldrig förebyggande vård, då skulle vi få mångdubbelt högre försäkringspremier!

Är det inte en rekomendation från SKK att det skall ske en återbetalning om hunden är kryptokid? Eller är det i dolda fel försäkringen det finns något om det…hm..lite för sent för att jag skall komma ihåg det nu någon annan som vet?

Jag har nu varit ikontak med en jurist…Han tycker att jag ska driva detta vidare för han tycker att det är klockrent att köpet ska hävas.Konsumentköplagen…
Jag ska försöka klara ut detta med uppfödaren igen men är hon inte villig att komma till någon uppgörelse så skickar jag det vidare till Arn…Jag köper ingen blandrashund för 15000…för det är ju det han är nu…kan ju inte ens ställa ut honom :(

Nej han är en defekt renrasighund det är vad han är, inte en blandras.
15% tillbaka på valppriset är vad som rekommenderas när det gäller krypt hane (är osäker på om det är tvingande för uppfödaren - men brukligt är det i alla fall). Denna summa är tänkt att täcka försäkringens självrisk om han skulle utveckla cancer i testiklarna och därför måste kastreras.
När du säger "kan ju inte ens ställa ut honom" så vill jag återigen påpeka att några såna garantier har man aldrig när man köper en levande varelse (om man inte köper en vuxen och helt färdig individ - med största sannolikhet till ett helt annat pris).
Jag har pratat med uppfödare i två dagar nu och fått höra om den oerhört lovande importen från England som infriade alla förväntningar i utställningsringarna, men visade sig vara helt steril…, dubbelchampion-hunden med höftledsfel och en import från andra sidan världen med demodicos som gör att hon inte ska få bli mamma. Men inte ett ljud om anklagelser mot uppfödarna. Visst, det är tråkigt när det händer, men det händer!
När det gäller just utställningar så är det ju faktiskt så att över hälften av alla registrerade valpar som föds aldrig kommer att kunna ställas ut med någon som helst framgång, av en eller annan anledning.
Så det enda du vill göra med din hund är att ställa ut ? Familjekompis - träningskompis då ?
Är man lite påsläst före ett hundköp, så borde man veta att man aldrig på något sätt kan garantera att en hund "duger" för utställning eller avel när den väl är vuxen. Vill man vara garanterad det, så får man vackert köpa en färdig hund - en som är vuxen.
Jag tycker det är tragiskt att man inte längre vill ha sin hund bara för att den inte duger till utställning… 

Hallå där!
Hur kan Du uttala Dig så utan att ens veta all fakta????
Jag har haft hundar i hela mitt liv, adopterat från utlandet för att ge dessa goa fina hundar en ny changs…så att skriva som du gör tycker jag är riktigt taskigt.
Att jag nu som penionär vill ägna min tid och mitt intresse för avel och utställning, vad är det för fel med det?Inte konstigt att jag blir ledsen och besviken som lagt ut fullpris på en hund som jag inte ens kan ställa ut…att jag inte kan räkna med att valpen ska bli så bra att jag kan avla på den visste jag…men när jag inte fick något stöd av uppfödaren så pratade jag med andra uppfödare och alla har dom reagerat och tyckt att jag borde fått tillbaka pengar eller på något sett blivit kompenserad.
Jag har varit i kontakt med jurist och konsumentombudsman och båda påstår att detta måste gå att reklamera…i skks uppfödar böcker kan man läsa att uppfödaren har stort stort ansvar att meddela allt + lite till för som näringsidkare måste man upplysa om eventuella fel som kan uppstå…eftersom Kalles testiklar inte var nere när jag fick honom men det stod ua i vetierinärsintyget…hur skall jag som lekman kunna veta riskerna med att köpa en sådan hund?
Jag tycker att jag som köpare ska kunna lita på säljaren, det är ju därför man vänder sig till en reggad kennel…eller?
Även jag har ägnat mig åt avel och utställning, men skulle ändå inte kunna lämna bort en hund jag levt med från den var valp om den inte dyger till avel - jag har haft flera.
Nuvarande är både snygg och har supertemperament, men efter en kull så blir det ändå inga fler pga resultatet inte blev så bra som jag hoppats på - men jag skulle ändå inte kunna lämna bort henne.
Ditt inlägg var skrivet så jag reagerade som jag gjorde - självklart vet jag inte allt. Men vill man vara säker på att ens hund "duger" till utställning mm måste man köpa en vuxen - så enkelt är det.
ps: mina valpar går till fullpris oavsett om det är sällskap eller utställning. Dock gick jag ner i pris för felpälsade. En av mina var krypt redan som liten, men priset var redan nersatt pga pälsen så det kvittade.
Hade din valp inte kulorna nere som valp ? För mig ska en valp ha kulorna nere vid försäljningen, annars räknar jag den som krypt.

Nej kulorna va inte nere när jag köpte honom utan uppfödaren sa att dom va på väg ner…och jag hade ingen aning om att det inte va´ bra…det borde hon ha upplyst mej om…och skulle jag vetat att det kunde bli dessa problem så hade jag givetvis inte köpt honom.
Hm, jag vet vissa säger att dom kan ramla ner ända tills halvåret, men jag skulle aldrig satsa på en som inte fått ner kulorna vid leverans om det var med sikte på avel/utställning - för det finns aldrig några garantier att dom kommer ner senare. Trist läge, men hoppas hunden är lika älskad för det
. Det går ju alltid skaffa en till - dubbelt så kul
Är din uppfödare näringsidkare då? Långt ifrån alla uppfödare är det (långt långt under hälften av alla som har kennel har registrerad firma). Det skiljer sig väldigt mycket konsumenträttsligt om det handlar om ett köp mellan en privatperson och en näringsidkare eller mellan två privatpersoner.
Jag tycker ändå att du ska ta det här med SKK en gång till. De sitter på massor av kunskap och med all säkerhet prejudicerade fall. Vad sa de när du ringde egentligen?
Kennel räknas väl som näringsidkare vare sig de har F-skattsedel eller inte, så är det iallafall med kattuppfödare.
Anna-Karin
Låter konstigt tycker jag, skulle "näringsidkandet" sitta i kennelnamnet då, eller är man det från första kullen (kennel/stamnamn eller ej)? Jag trodde att man var näringsidkare när man har eget företag, annars inte.
Men jag skulle i och för sig kunna tänka mig att det finns någon formulering av typen "regelbundet… säljer… verksamhetsliknande…" som gör att det räknas som näring. Att man har kennel- eller stamnamn skulle då vara beviset för att verksamheten planeras vara regelbunden och verksamhetsliknande. Fast jag vet flera som har kennelnamn som inte har haft en enda kull och ett par som har haft två kullar på 10-20 år!
Konsumentköplag/Köplag
Rättsförhållandet mellan säljaren och köparen regleras enligt Avtalslagen, Köplagen och/eller Konsumentköplagen. Konsumentköplagen är tvingande och kan inte avtalas bort.
Principiellt gäller:
Konsumentköplagen gäller när en privatperson (som är att anse som konsument) köper av en uppfödare (som är att anse som näringsidkare).
Köplagen gäller när en privatperson köper av en annan privatperson.
Köplagen gäller när en uppfödare köper av en annan uppfödare.
Eventuell tvist rörande Konsumentköplagen behandlas främst av kommunal konsumentvägledningen och/eller Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
Tvister som inte lösts på något av de nämnda sätten behandlas av allmän domstol, tingsrätten.
Kopierat från bilaga till Sveraks överlåtelseavtal för katt.
Hela avtalet kan ses på www.sverak.se, välj blanketter högst upp
Anna-Karin

Tack Anna Karin.

Jag drev mitt fall till ARN,och fick svaret att hade inte tidsfristen gått ut så hade jag vunnit tvisten.
Jag köpte en underbar Vit Boxer tik för fullpris och som sedan visade sig vara helt döv på ena örat och nästan helt döv på det andra.
Och uppfödaren hade en grymt dålig Dolda försäkring som bara ersatte betalningen för hörselprovet.
Ist för att få hjälp och stöd av uppfödaren så vände hon oss ryggen och ljög både till SKK och ARN och försökte få att vår hunds dövhet var något vi orsakat henne och inte var hennes fel.
SKK gick på hennes lögn,därför drev jag det vidare.
Men jag vet inte om det var värt det,för det var oerhört känslokrävande..Men tack vare uppfödaren ljög och pratade så mkt skit om oss att vi bara brydde oss om pengar så ville jag driva det så långt det gick.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Tack Malin!
Jag kommer att göra det också och det pga att uppfödaren inte ens varit behjälplig eller stödjande.

#22 Så fort du har en valpkull och säljer en valp räknas du som näringsidkare i lagens mening.
Tänk att jag inte visste det
. Men jag har haft eget företag sedan jag var 18, så jag har bara fött upp vita hundar
.