Kennel iFokus

Kennel

Etikettpresentationstrådar
Läst 4588 ggr
Vattnadal
0

Nattfrostens kennel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inser att vi inte är presenterade här. Vi som har kenneln är jag, Vattnadal (prefixet på min musuppfödning som jag haft sen 97) och Corabora. Kennelnamnet har vi haft ett par år nu, i väntan på rätt tillfälle för start av uppfödning.

Vi bor på en lantgård i allra södraste spetsen av Hälsinglands skogar. Vi har 5 siberian husky, 2 alaskan huskys (kastrerade) samt en goldentik. På gården finns förutom människor och hundar, får, kaniner, höns, tammöss, en del div terrariedjur och akvariedjur, samt insekter och annat intressant.

Just nu har vi vår första valpkull, då vi nu först har hundar som duger till avel.

Golden har jag haft egna sen jag var 11 år, men med något fel på alla hittills. Hoppas lilla Vittra på 8 mån får visa sig frisk och duga till att få någon kull i framtiden.

Annars har vi siberians av vad vi själva tycker är mycket bra kvalitet hemma. Vi har hittat en underbar uppfödare som har dragvilliga hundar på långdistanslinjer. Hon kör turister med dem, tävlar i långdistanslopp med dem, lånar ut till andra som tävlar ibland, samt har snygga hundar som även går bra i utställningsringarna (om domarna vet hur en arbetande hund ska se ut, och inte föredrar show-typen då…). Vi har nu 2 tikar och en hane från henne. Hon hjälpte oss att hitta en toppenhane till vår tik som har valpar nu, och ska själv ha en tik ur kullen.

Efersom vi är nya på hunduppfödning är det toppen att ha en bra mentor till hjälp, som kan rasen och har mängder av stamtavlor och linjer i huvudet, samt är engagerad i rasklubb od.

Målsättningen för oss är att få fram trevliga, arbetsvilliga rastypiska och snygga hundar. Maken vill ha ett 6-spann att tävla med, och när de 2 små vi sparar ur den här kullen får vara med och tävla, så har han ett!

Jag har vsamma målsättning med golden, fast då lägger jag även stor möda på att få friska hundar, då rasen dras med krångel, höfter, armbågar, ögon, exem, cancer och annat. Håller mig även här till den arbetande varianten framför utställningsvarianten. Dock inte extrema jaktvarianten heller, utan en mer allround-typ.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter