Foder på dräktig tik.
Min Demi är dräktig hon är på dag 44, hon är en liten rottis tik på 35 kg, Dräktigheten är planerad in i minsta detalj, men jag har ett bekymmer, hur mycket foder ? hon har nu gått från sitt vanliga foder "standart" till royal canin giant puppy , hon äter 3 x 3 dl som hon brukar, men jag blir inte klok på om jag ska öka ? Då det nya foderet i sig är fetare och mer protein eller hålla på samma giva dvs 9 dl men uppdelat på 4 ggr ?
Är det någon med erfarenhet som har lust att dela med sig, snälla.
Prova sätta in denna tråd på tex hundar iFokus då det är lite aktivare ;)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Tack 
Det är klart att hon ska ha mer mat! Tyvärr har jag inte bibeln "Hunduppfödaren" hemma då den är utlånad till min syster, så jag kan inte kolla vad det står där. Brukar själv öka "på känn". Vill hon ha mer mat är det klart att hon ska få det! Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara läge att nu sätta in ett extra lika stort mål till, d v s en ökning med en tredjedel (eller i praktiken mer som du säger eftersom hon tidigare har fått mer utfyllnad i form av kolhydrater i fodret).
Människor rekommenderas ju att äta ungefär som vanligt under graviditeten, men det beror dels på att vi oftast får i oss mer än vi behöver i vanliga fall och på att vår bebis växer långsamt och i normalfallet bara väger en tjugondel eller möjligen en femtondel av mammans vikt. En rottweiler på 35 kg kan mycket väl få valpar med en sammanlagd vikt på en bra bit över 10% av tikens normalvikt. Denna vikt har de till absolut största delen samlat på sig under dräktighetens sista månad.
Nu pratar jag med syrran som läser högt ur Hunduppfödaren. Där står det att fodergivan ska öka från halva dräktigheten, så att hon under de tre sista veckorna får i sig ungefär 50% mer än när hon inte är dräktig.
Det gäller när hon bär på en normalstor kull och måste givetvis anpassas individuellt.

Hej Katti !
Tack snälla för hjälpen, då vet jag hur mycket jag ska lägga till , ville bara ha en uppfattning, som jag nu fick
.
På ultra ljudet sa han att det va många, han kunde inte kolla exakt då skulle det behövas röntgen, men han såg många….Så nu är det bara att vänta och se.
Tack än en gång för hjälpen./ Astrid & Demi
Lyckatill iaf!! :D Bilder önskas när de kommer ;)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
vad tycker ni om fodret High energy proffesional till dräktig tik då?
Vad är det för märke? High energy professional finns det varianter av inom de flesta märken! Oftast påminner de mycket om valpfoder med skillnaden att valpfoder brukar innehålla lite mer vitaminer och mineraler. Därför föredrar jag valpfoder. Men det kan så klart skilja mellan olika märken.
#8 detta från foderbilen high energy
Ett jättebra foder skulle jag säga
. Kom på nu att jag hade en provsäck till mina hundar för ett tag sedan, men att det var svårt att få tag på då så jag kunde inte fortsätta. Så tack för länken, det var ju fraktfritt om man köper två stora säckar och en liten!
#10 Varsågod.
Men det "duger" alltså till valpar och dräktiga tikar?
för det verkar kanonbra och till ett bra pris också 
det var DEN här länken det SKULLE vara.. foderbilen!
Absolut! Mycket fett och protein och därmed lite kolhydrater. Dessutom mycket bra värden när det gäller vitaminerna! Jag kommer att köpa det om parningen av min tik går bra nästa vecka!
#13 skönt att höra.