Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 8253 ggr
Katti
2009-10-19 01:10
0

Handpenning?

Tar ni handpenning när någon har bokat en valp? I så fall när?

Aoska
2009-10-19 13:00
0

I regel tycker jag inte att handpenning är så bra, det är bättre att köparen får ångra sig istället för att tvingas ta valpen.

Fast jag ska erkänna att jag faktiskt tog handpenning på en av mina valpar, men då var det köparen som efterfrågade detta. Sen beslutade jag också att ta handpenning om de som tingade bodde långt från mig (södra Sverige) då det var många som ringde och var jätteintresserade men som aldrig hörde av sig igen fast de lovade att höra av sig inom några dagar och ville att jag skulle hålla valparna. När jag sa att jag inte lovade bort någon valp förrän jag fått handpenningen så försvann i alla fall en del av dessa oseriösa köpare. Fast de två sista av mina valpar åkte till Norge och det beslutades sista veckan så där begärde jag ingen handpenning.

Jonna75
2009-10-19 20:45
0

#1 För det första så måste jag tillägga en sak i det du skriver. En valpköpare är aldrig tvingad att ta valpen om den inte vill trotts att man erlagt handpenning.

Som uppfödare så är det en säkerhet att ta handpenning på valparna. Då det finns många som bokar upp sig på flera kullar/Kennlar. Sen att upfödaren får ligga ute med en del pengar för annonsering mm.

Det är inte så skoj som uppfödare att ha fått "bokat" kanske 5 valpar av 7 t.ex. Sen när dom är typ 7 veckor gammla så backar flera ut.

Det var lite om min åsikt iaf om handpenning.

Sen till frågan. Ja jag tar handpenning från ca v 4, då dom 3 första veckorna är mest kritiska och jag låter inte valpintressenter se valparna före 4 veckors ålder.

Jag har tagit 1000 kr i handpenning och det har aldrig varit några som helst problem Glad. Då det finns rekommendationer att ta ca 10% av köpeskillingen.

Aoska
2009-10-19 21:56
0

#2 Jag vet att de inte är tvingad att ta valpen, men å andra sidan så tror jag att en del "oseriösa" väljer att ta valpen och sedan sälja den vidare efter några veckor (när den inte är lika rolig) istället för att låta uppfödaren behålla handpenningen.

Jag ser hellre att valpköparen ångrar sig innan det blir en slit- och släng-valp av "mina" valpar, om jag då får hålla lite längre på den må så vara, å andra sidan så visst blir man less på dessa velande personer som aldrig hör av sig igen.

Sen så är det ju också skönt att kunna ändra sig lite lättare om man träffar köparna och känner att det här kommer inte att funka. Har man tagit handpenning så är det ju kört.

Det är ju inte alla valpspekulanter som passar att ha hund eller som tänkt igenom sitt hundköp. Jag fick ett par som tyckte att rasen var "fin", men de hade ingen aning om vad den användes till eller hur den var till sättet. Jag har inget emot att man är nybörjare inom rasen, (det har jag varit/är fortfarande) men jag anser att man ska ha satt in sig lite i hur rasen är innan man börjar titta runt på valpar, den ska ju passa in i familjen och vad man tänkt göra med den.

Som sagt, det är ju för- och nackdelar med allt, själv föredrar jag att inte betala handpenning men å andra sidan så anser jag att när jag tingat en valp så ska det vara väldigt stora omständigheter för att jag ska avboka den valpen.

Katti
2009-10-19 22:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anledningen till att jag frågar är att jag satt och tittade på en hemsida där uppfödaren ville ha handpenning för att man skulle få köpa valp ur en kull som ännu inte var född. Mycket underligt tycker jag!

Jag har tagit handpenning ibland, oftast då för att köparen velat ha papper och då har vi skrivit i SKKs köpekontrakt. En gång är det en köpare som har dragit sig ur efter att ha betalat handpenning. Jag kommer inte ihåg anledningen, men det var definitivt "giltigt förfall". Jag betalade tillbaka handpenningen då. Det var en ytterst lättsåld kull, så det var inte så att jag stod med extra kostnader för annonsering eller en valp kvar.

#1 Jag lovar aldrig bort eller håller någon valp förrän köparen har varit på besök här och träffat valparna (och blivit godkänd av mig). Då slipper man sitta med halvbokade valpar!

Jonna75
2009-10-19 23:13
0

#4 det lät ju väldigt konstigt, det håller jag med om. Vet inte ens om man får göra det via SKK?

Hur ska man då göra ifall hela kullen skulle bli sjuka å kanske dö…Obestämd

Självklart är jag oxå väldigt noga med att valplöparna kommer hit å träffar valparna innan dom levereras. Folk kan låta såå seriösa om man bara pratar med dom via tele, det är ju när man träffar dom som man känner kemin emellan dom å tex mig.

Jag har oxå betalat tillbaka handpenningen en gång pga den valpen fick en deffekt som heter Ektopiska cilier. Eftersom han behövdes opereras mer än den gången jag for in med honom så gick jag ju självfallet med på det.

Gud så fin  bild!!

Aoska
2009-10-20 03:50
0

Fast att kräva att valpköpare kommer över 50 mil enkel väg för att kolla på en valp som de kanske inte ens får köpa skulle jag aldrig göra.

Alla mina valpköpare pratade jag med i telefon ett antal gånger plus mail, men de bodde drygt 60 mil från mig enkel väg, hade de bott 30 - 40 mil bort så hade jag nog tyckt att de kunde komma och se valparna innan jag lovade bort dem, men drygt 120 mil tur och retur tyckte jag blev ganska mastigt.

Själv skulle jag ju helst också vilja hälsa på och se valpen innan den blivit leveransklar, men att åka drygt 100 mil enkel väg (som det varit för samtliga av mina vovvar förutom min egen uppfödning) har aldrig varit i planerna ens, hade någon av mina uppfödare krävt det så skulle jag försökt hitta en valp som uppfyllde mina krav antingen på närmare håll så jag kunde hälsa på eller hos en uppfödare som jag kunde prata med i telefon och tinga valpen på det sättet.

Katti
2009-10-20 17:33
0

I vissa sällsynta fall skulle jag kanske kunna tänka mig att göra avkall från den regeln, men då inte bara på att personen ifråga låter trevlig på telefon. Då vill jag ha referenser från t ex hundklubb, tävlingsförare eller liknande.

Inte heller skulle jag köpa en valp utan att ha sett den och träffat uppfödaren om det inte fanns väldigt speciella omständigheter som krävde det (som när jag köpte Jack från Australien Glad).

meant
2009-11-10 12:13
0

#4  I det fallet handlar det inte om handpenning utan bokningsavgift. Om inte uppfödaren kan leverera valp (om det tex inte har blivit några eller tex att det har blivit för få) återgår bokningsavgiften till köparen.

Enligt lag står det fritt att göra sådana avtal mellan säljare och köpare.

Sannorlikt kommer fler i framtiden att göra sådana överenskommelser eftersom problemet med "bokande" valpköpare som aldrig hör av sig mer är relativt stort.

Fast det är rätt ovanligt än så länge.