Vad är "bra mentalitet"?
Alla vill vi väl att hundar ska ha bra mentalitet, men vad vi menar med bra mentalitet är väldigt olika från person till person. I mitt tidigare hundliv har jag haft en ras som i mångas ögon inte har så bra mentalitet (i det här fallet rädslor). Då tycker jag att man som uppfödare ska ta tag i den saken, men många uppfödare verkade tycka att en utställning är ett lagon karaktärsprov och klarade hunden den miljön så var den bra mentalt. Jag måste säga att jag har betydligt högre krav än så och det är anledningen till att jag inte har den rasen längre.
Nu är jag nyfiken på vad ni tycker är bra mentalitet!?
Om hunden klarar av att vistas på utställning säger inget om det mentala tycker jag. Det finns bra tester och prov för att se hur det är med det mentala men tyvärr så är det bara bruksraserna som få göra mentaltestet nu för tiden. Så igentligen borde väl alla rasgrupper göra tester (vet att vissa har) som visar hur hundarna är mentalt och försöka gå ut med detta så att t ex valpköpare och uppfödare kan studera dessa.
Sedan så tycker jag att bra mentalitet växlar lite från ras till ras. Men i huvudsak tycker jag att den ska klara att övervinna sina rädslor på ett relativt snabb sätt och då helst på egen hand.
**MVH Cerrolyn
Alla raser får göra MH! Men i praktiken är det svårt att komma med på brukshundklubbens beskrivningar om man inte har en brukshund. Men det står alla rasklubbar (och även uppfödare!) fritt att själva ordna MH. Man hyr då in sig på en bana och har samma utbildade personer som figuranter, testledare och domare så proven är officiella.
Det pratas mycket om mentalitet, men enligt mig är det inom många raser (de inte arbetande) mycket snack och ingen verkstad. T ex såg jag i RAS (Rasspecifika avelsstrategier) för pomeranian att man har som mål att inom 5 år (vet inte när detta skrevs) ska 100 individer vara beskrivna så att man får ett statistiskt underlag för rasens mentalitet. Samtidigt kan man gå in på Avelsdata och se att bara totalt 5 hundar av rasen är HM-beskrivna…
Nej mentaltestet (MT) är bara bruksraserna men som sagt mentalbeskrivning hund (MH) får alla göra.
Sedan om du har en icke bruksras men ska tävla i bruks så är det ganska lätt att komma med.
Haha
Kan (för skoj skull) berätta att nu den 20/9 ska jag figga och då kommer en chihuahua beskrivas då den ska tävla i appellen. DET ska bli super kul att se.
**MVH Cerrolyn

Jag läste på ett Chi-forum att nån skulle gå MH med en av sina hundar, kanske den #3 menar.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Från Växjö?
För skoj skull kollade jag på Hunddata och 6 st chihuahua har gjort MH.
**MVH Cerrolyn
#6 Tvärr vet jag inte var den hunden kommer ifrån. Jag trodde det skulle vara fler än sex stycken som gjort MH.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Oki inte alltid lätt att veta vart matte/husse bor.
Jag blev nyfiken och kollade, trodde också att de skulle vara fler.
**MVH Cerrolyn
Coolt med en chihuahua på MH, det skulla jag vilja se! :-)
Som svar på huvudfrågan: Olika raser har ju olika önskvärda egenskaper, en bra schäfer har ju ett helt annat "paket" än en bra bichon frisé t ex, men överdrivna rädslor och instabila nerver är ju dåligt oavsett ras.