Kennel iFokus

Kennel

Etikettsjukdomar
Läst 3676 ggr
Persifone
2009-08-30 15:04
0

PHPT?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Jag blev så nyfiken så måste fråga er andra uppfödare är i forumet. Jag och min mamma föder upp rasen Keesond. Och nu har det kommit en "ny" sjukdom i Sverige som kallas PHPT "förkortning" Vad jag har förstått så är det en sjukdom som bryter ut oftast när hunden är äldre, men om hunden är positiv så bryter den alltid ut (två negativa föräldrar får alltid negativa avkommor. En positiv och en negativ ger 50%postva valpar)

När det bryter ut så får kroppen svårare att ta upp kalk, så gissar på att man kan gemföra det lite med benskörhet(?)

Så nu testas alla avelsdjur för detta innan de går i avel (inte lag på det ännu)

Det jag funderar över är att denna sjukdom måste finnas på andra raser också. Testerna skickas till England har jag för mig.

Någon annan som hört talas om denna? Och hur är det i era rasklubbar?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Jonna75
2009-09-06 00:58
0

Jag har aldrig hört talas om den sjukdommen!

Katti
2009-09-06 10:48
0

Inte jag heller. Fast en positiv och en negativ ger bara negativa valpar, fast de är alla bärare av sjukdomsgenen! För att valparna ska utveckla sjukdomen måste båda föräldrarna vara antingen sjuka (d v s ha dubbla sjukdomsanlag) eller vara anlagsbärare. En genetiskt fri individ kan aldrig få en sjuk avkomma, bara genetiskt fria eller anlagsbärare.