Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalparna
Läst 2935 ggr
Royalz
2009-08-03 09:04
0

Vaccination?

_Finns säkert redan flera sånna här trådar men sökfunktionen vill inte fungera..
_

Jag får hem min valp nu på onsdag och han är då vaccinerad när han var 7v, sen ska han vaccineras när han är 12v.

Är det någon mer spruta valpar behöver som unga?

Sen vet jag att dom får en vid 1års ålder med, men ska dom ha någon mer efter 12v sprutan?

Aoska
2009-08-03 10:58
0

Det är väl inte så ovanligt att göra det. Man brukar vl oftast göra det i samband med veterinärbesiktningen och chipmärkningen, så länge veterinärbesiktningen inte är äldre än en vecka vid levernas så¨är det helt OK.

Mina var drygt 8 veckor, vilket passade mig utmärkt för valparna skulle levereras några dagar senare. Hade de varit 8 veckor på pricken när de skulle levereras och min veterinär bara haft mottagning den dagen under veckan då de blev 8 veckor (de har bara en dag under veckan där jag bor, sen får man åka 7 mil till veterinärstationen under resten av veckan) så hade jag valt att ta när de var 7 veckor istället för att vara säkra på att de gick igenom och köparna inte skulle få åka många onödiga mil…

Nästa spruta är vid 1 år, ofta brukar veterinären skicka ut en påminnelse, men inte alltid.

Royalz
2009-08-03 11:00
0

Okej, så det är bara 12v sprutan en valp behöver då? Sen är nästa vd 1 års ålder?

AnneN
2009-08-03 17:08
0

#2 jepp helt rätt, om det inte är så att du ska åka utanför landets gränser med hunden för då är det ju en massa annat som måste fixas, tex rabiesvaccinering, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
2009-08-06 09:19
0

Jag vill nog vaccinera mot rabies även fast jag inte ska utomlands :)

AnneN
2009-08-06 17:01
0

#4 varför då? Vi har ju inte sjukdomen här i Sverige

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
2009-08-06 17:08
0

Nej, men det skadar ju inte att göra det ändå. :) Fast ska prata med vetten när vi bokar tid för vaccinationen vad h*n tycker.

Katti
2009-08-06 17:32
1

De tjänar väl en hacka på att rabiesvaccinera, så jag tror inte de säger nej! Men jag undrar också till vilken nytta…? Finns bättre saker att lägga de pengarna på. Välgörande ändamål om inte annat!