Tempratursänkningar
Jag har en liten fråga ang. tempratursänkningar.
Min tik ska ha sin första kull och är nu på dygn 56. Hon har sen några dagar tillbaka gått ner i temp till 36.6 för att sen gå upp till temp 37.5 Tempen har vart stabil några dagar för att sen sänkas igen, nu är det 3 gången tempen går ner under 37.0 grader. Är det vanligt att det skiftar så mkt i temp sista tiden? Och att den blir så låg?
Pratat med vet och dom säger av vakta. Men tycker det känns lite konstigt med dessa skiftningar så ofta.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja då. Det är helt riktigt. Din tik följer valpningsböckerna…..Har du ingen sådan, att läsa? När tempen stannar på under 37 gr. under ett helt dygn, sätter hon oftast igång, med valpningen .
Vad har du, för ras? Små raser, brukar valpa ett par dygn tidigare…..
Lycka till.
Lillemoor / Smultronställets Kennel.
Jo jag har läst för fullt kan jag säga=) Men det står att när tempraturen är nere på 37 eller under att det är dags inom det närmsta dygnet. Men eftersom hon har vart nere under det ett par gånger nu så ja=) Nu ligger tempen på 36.6 och har gjort det en timme. får tempa om en stund till
Det är en dv-pinscher=)

Inte behöver du hålla på o tempa tiken….. Du kommer att se, när det är dax.
Är det första valpningen, som du är med på?
Din tik, har ju nästan en hel vecka kvar……..
Du smittar din tik, med din oro. Tänk på, att hon litar på dig! Sätt din väckar klocka på rigning kl 3 på natten o titta till henne….Sover hon lugnt, kan du oxå sova vidare.
När jag skulle ha min första kull ringde jag till djursjukhuset 4 ggr under (den helt normala) förlossningen! Tjejen där var så snäll, men sa att jag skulle gå ut från rummet där tiken var och låta henne vara ifred. Det var när hon var på gång, men förlossningen hade inte börjat. "Sätt dig i köket och lägg patiens" sa hon. "Din hund känner av din oro, så just nu gör du mer skada än nytta". Herrejisses, jag har väl aldrig i mitt liv blivit så kränkt! Det tog ett bra tag innan jag kunde erkänna att hon faktiskt hade helt rätt
.
Man får ta några djupa andetag och tala om för sig själv att förlossningar faktiskt är något helt naturligt. ALLA tikar i alla generationer före din tik har klarat det (med undantag av kanske något enstaka kejsarsnitt på senare tid). Det kommer att gå bra! Och gör det inte det så finns det bra hjälp att få!
I slutskedet då tiken gått ner i temp och det är nära till valpning så brukar oftast tiken ligga å skaka av den låga tempen, när tempen är på väg upp så blir hon orolig å börjar häsja och bädda.
Det låter som att du kommer få valpar alldeles strax i mina öron iaf. Normal längd en tik går är mellan dag 58-69 så jag tycker inte det låter som att hon är så tidig ändå. Allt beror ju på när äggen blev befruktade, blev dom det väldigt snabbt så går dom ju oftast lite kortare tid :).
Det är ju såå roligt men ändå nervöst och ibland skrämmande att bara vänta..
Uppdatera gärna så vi får veta hur det går 
Tack för alla svar.
#4 Jag har fått råd av en vetrenär att tempa tiken var 3:e timme. Ringde och rådfråga vet för att jag oxå tycker det är för tidigt. Dom sa att det inte var nån fara. Men slutar tempa henne så då
Ja det är första valpningen jag är med på.
Hon har vart nere på 36.4 i temp. Men hon beter sig presis som vanligt. Hon äter och är hyfsat pigg. Sover bra. Sist ja tempa va den på 37.5, det va i eftermiddags.

Vilken härlig mage, hon har
Så länge hon är pigg / rörlig / äter / o beter sig som vanligt, är det ingen valpning på gång.
Låt henne vara ifred och passa du på, att vila själv. När hon börjar att skaka / hässja och kissar ofta, då valpar tikarna oftast inom 24 tim. Ofta lägger hon sig ner och sover i flera timmar, innan krystvärkarna sätter igång.
Har du plockat fram allt, till din valpningsbricka?
Läs gärna, vad jag skrivit på min hemsida, under valpar….
Jo hon är som vanligt nog, svårt att få henne att ta det lugnt ibland bara. =) Pratat med vetrenär som säger att tiken absolut inte får springa nåt under sista veckan, stämmer det? Vill juh göra rätt, och jag förstår juh absolut att dom ska ta det lugnare än vanligt, men enligt vet får dom bara gå ut o kissa o sen in??
Allt är framme och klart.
Vilken fin hemsida=) Och värkligen jättebra skrivet.

http://www.dogbreedinfo.com/whelpingproblem.htm
Här är en sida, som jag tycker att du ska titta på….
Klart att du får koppel promenera med din tik. Gå i lugn takt o låt henne vila imellanåt.
Hon bör inte hoppa upp o ner i tex möbler, så att hon kan slå i sin mage.
Släpp inte ut, henne lös….Ev. sticker hon iväg, för att gräva en "lega", som hon vill valpa i.
Har din Vet. öppet natte tid? Eller har du långt till något nattöppet djursjukhus? Om det behövs tex. ett kejsarsnitt ?
Var i Sverige bor du?
Vi går i den takt hon väljer, sen är hon för det mästa med i stallet och så, brukar lalla runt lite själv eller ligger och väntar om jag jobbar med nån häst el nåt. Lös är hon alltid, men kanske borde ha koppel då.
Hon har slutat försöka hoppa upp i sängen m.m då hon inte kommer upp själv längre, hon brukar hoppa upp med frambenen och gnälla för att få hjälp upp:p
Jag har bagarmossen som har öppet nattetid alla dagar i veckan. Dom har jag även pratat med tidigare och dom är det bara att åka in till.
Ingen tvekan om att hon är dräktig
. Lycka till med allt!

Nu är valparna här=)
Igår morse började hon bädda och vissa tecken på att det var dags. vattnet gick kl 21 igår kväll men hon fick inga krystvärkar.
Så kl halv 2 inatt bar det iväg till Bagarmossen och vi fick göra tjejsarsnitt
Vetrenären sa att det var alldeles för trångt i livmodern för att hon skulle kunna dra ihopp den och krysta.
Iaf vart det 4 tikar och en hane. Alla mår bra, hanen är lite seg, och dålig på att dia, men förhoppningsvis kommer han igång snart.
Grattis till dom små bebbarna!
Vilken tur ändå att ni hann i god tid till Bagarmossen, är aldrig skoj att behöva åka iväg dock
.
Lycka till med dom små
Grattis till sötisarna! Skönt att det går bra även om det blev kejsarsnitt. 

Hej.
Grattis till "småttorna" 
Så skönt, att det är över nu.
Lägg hanen i mitten av tikarna, när dom diar, så får han drag-hjälp, med att få mjölk i sin "boppe" 
Hoppas, att du uppdaterar efterhand….
Tack, ja det är det värkligen=)
Han har börjat dia nu. Fick hjälpa han lite och det funka.
Grattis till en fin kull! Det är väl klart att försäkringen gäller, kan inte tänka mig varför den inte skulle göra det. Men det kanske är olika hos olika bolag?
#1 Tack för att du lade ut länkarna om valpning mm. Jag har letat fakta om valpens utveckling under dräktigheten men inte hittat något bra. Har en tik på foder och det kan vara kul att kunna följa med lite i vad som händer. Föder upp katter sedan snart 20 år men det är lite annorlunda med hund ändå.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Fostrets utveckling
~~~~
Det befruktade ägget passerar genom äggledaren
inom loppet av 2-4 dagar och
når livmoderhornet 4-5 dagar efter parningen,
10 dagar senare gror det fast i livmoderslemhinnan.
**13:e dygnet
**Kroppen börjar formas.
**14:e dygnet
**Synpigmentet och öronformationen bildas.
Nervsystemet börjar skapas.
**15:e dygnet
**Tre hjärndelar skapas.
**17:e dygnet
**Den fjärde hjärndelen och öronlappen skapas.
**18:e dygnet
**Frambensutskotten och luktsinnet börjar skapas.
**19:e dygnet
**Bakbensutskotten börjar skapas.
**20:e dygnet
**Huvudet rör vid hjärtanlaget, noshålan, huvudplattan.
**21:a dygnet
**Muskler skapas, ögonen är välformade och pigmenterade.
**22:a dygnet
**Bröst upphöjt, frambenshandplattan börjar skapas.
**24:e dygnet
**Frambensfingrarna separeras gradvis,
taktila hår bildas, läppfolliklar och urbröstet anlagt.
Ögonlocket.
**26:e dygnet
**Bakbenstårna separeras.
**27:e dygnet
**Alla tår är separerade. Tungan är synlig.
Hårsäckarna är anlagda på kroppen.
**28:e dygnet
**Ögonlocken börjar att stängas. Klorna bildas.
**30:e dygnet
**Ögonlocken nästan färdig stängda.
**31:a dygnet
**Ögonlocken sammansmälta.
**32:a dygnet
**Gommen sluten.
**37:e dygnet
**Känselhår finns på huvudet.
**46:e dygnet
**Finhåret dyker upp på kroppen,
nosen börjar att pigmenteras,
klorna härdar i spetsarna.
**50:e dygnet
**Finhåret täcker kroppen.
Klorna är vita, hårda och färdigutvecklade.
Huden pigmenterad.
**60-63:e dygnet
**Födsel
----
Lillemoor
/ Smultronställets Kennel.
23# Jag såg det där på din hemsida, den ligger i mina Favoriter nu ;-)
Anna-Karin
Sötnosar!!
Anna-Karin