Inåtväxande ögonhår
En bekant till mig berättade igår att man aldrig ska avla på en hund med inåtväxande ögon hår, stämmer detta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej.
Varför använda en hund i avel, med problem?
Ligger samma problem latent, på den andra hundens sida, så är risken större, att valparna oxå får det…..
Det gör ont o skaver. Kan till o med förstöra hornhinnan i ögat, om det vill sig illa!
Ektopiska cillier, Trichiasis, Distichiasis är alla ärftliga och ska inte avlas på.
Jag hade oturen själv att få alla dessa tre diagnoser på en av mina sista uppfödda avkommor. Han har opererats 2 gånger för detta och kommer nog få göra det en tredje gång tyvärr. Tyvärr visste jag inte att detta fanns i dessa linjer och inte uppfödaren till min tik heller (ligger på hennes pappas sida). Hittade dock efter mkt sökande att det fanns där och medelade henne.
Veterinären som opererade hunden sa att man absolut inte ska avla på dom som har det, men man kan använda kullsyskon men då vara noga att hanen inte har det. Tyvärr är det inte alla gånger man får reda på det.
Som #1 skriver så gör det ont och skaver, om man itne opererar bort dom så kan dom få sår på hornhinnan i värsta fall och detta kan leda till katarakt (icke ärftlig dock). Samma som ovan skriver. Varför använda en hund i avel med problem!?

Nej det är sant, i mina öron lät det som att "inåtväxande ögonhår" var likamed enstaka hår som böjt sig inåt bara.. Därför lät det konstigt, men då vet jag
#3 Visst kan det vara något enstaka ögonhår, men det är ändå en deffekt