Vad frågar ni valpköpare?
Nu väntar jag förhoppningsvis min första kull.
Jag är faktiskt lite chockad över att folk redan har hört av sig då jag inte ens vet om det blir några valpar (ska göra ultraljudsundersökning om 1,5 vecka). Oj nu låter det som jag har värsta kön på valpar här, fast jag måste nog erkänna att det nog bara är lite försiktiga förfrågningar än så länge.
Några valpar lovar jag inte bort än så länge, utan man få ställa sig på "listan" och så har jag sagt att jag hör av mig är jag gjort ultraljudet/valparna är födda för att höra om de fortfarande är intresserade.
Men så till frågan: Vad frågar ni era valpköpare? Just nu sitter jag och skriver en lista på saker som jag borde fråga men jag tycker det är svårt att veta vad man ska fråga och hur man för saken på tal med valpköpare som kanske bara vill prata valpar och inte om sig själva.
En som var intresserad frågade vad jag ställde för krav på valpköpare och jag måste säga att jag blev lite ställd, Jag svarade att jag ville att man höftledsröntgade hunden, eftersom jag eventuellt vill fortsätta avelsarbetet, och att hunden fick vara med och göra saker. Men skulle jag ha sagt något annat? Ärligt talat så säljer jag ju mina hundar som aktiva sällskapshundar, och jag måste erkänna att jag tror de flesta finnar nöjer sig med dagliga promenader och att få hänga med familjen när de gör olika saker. Fast visst vore det roligt om de blev meriterade både i utställningsringen och i andra tävlingssammanhang, fast det anser inte jag att man kan ställa som krav, man kan ju prioritera de köparna framför andra om man vill istället.
En viktig fråga tycker jag är hur man har löst att valpen och sedan den vuxna hunden inte ska behöva vara ensam så mycket. Många vill ha en valp till sommarlovet och tar då ut den semester de har för att vara med den nya lilla valpen. Men sedan då? En 4 månaders valp kan absolut inte vara ensam medan man jobbar heltid eller ens halvtid!
Det är jättebra att köpa valp när man är t ex mammaledig eller arbetslös, men det måste också finnas en plan för tiden efter! Mammaledig är förresten tveksamt, framför allt om det är första barnet. Ofta finns en tendens att tro att man ska vara just ledig, men så brukar det ju faktiskt inte bli!
Nej, man kan inte ställa krav på en massa tävlande, men man kan lite fint fråga hur de ställer sig till att komma på t ex MH som man ordnar för kullen och på någon utställning som man besöker gemensamt. När det gäller HD-röntgen tycker jag att man ska trycka på att det är för rasens skull man gör det i första hand. Fast när det gäller röntgen på vår ras verkar ju mycket hänga i luften… (många hundar verkar ha fått bedömningen C av en enda av SKKs avläsare).

Jag tycker också att den viktigaste frågan är hur man har tänkt att ordna det för valpen/den vuxna hunden. Som sagt ingen hund mår bra av att sitta ensam en hel dag och detta med att barnen går hem på sina raster och ska ta ut valpen det köper aldrig jag. Sedan en annan viktig sak är om det finns någon allergi hos familjemedlemmarna, då brukar jag också dra öronen åt mig. Många gånger så är man glad att de flesta som ringer och är intresserade är ärliga så man kan plocka bort dessa som man inte tycker passar.
Jag tycker inte att jag som föder upp en sällskapshundsras kan ställa några krav på mina valpköpare mer än att hunden får sina behov tillgodosedda och med detta menar jag mat, aktivering, dagliga promenader, omvårdnad m m. Sedan är det ju alltid roligt om de vill träna/tävla i lydnad, bruks, agility eller viltspår.
Jag föder upp mellanpudel och vet vilket arbete det är att hålla en hund i utställningspäls och kan aldrig ställa något krav på att mina valpköpare ska ställa ut sin hund. Jag kan heller aldrig garantera att en 8-veckorsvalp kommer att bli en utställningsstjärna, visst kan jag se något så när att valpen har det lilla extra som krävs men mycket kan ändras under uppväxten. Är det någon som är intresserad av utställning så försöker jag plocka ut den jag tror på i kullen och naturligtvis så ställer jag upp till 100% med hjälp av klippning och visning av hunden m m.
Sedan förstår jag att de som föder upp bruksraser, vallhundar, olika jakthundsraser m m ställer helt andra krav på sina valpköpare när det gäller aktivering av hunden.
/Eva-Britt
Först fråga varför man är intresserad av just den rasen, varför man tror att den kommer passa. Sedan hur man löser det med jobb och sådant, så att man verkligen har tid för hunden. Fråga hur hundvanan ser ut sen innan och vad man tänkt göra med hunden.
Sedan skulle jag aldrig, aldrig någonsin kunna sälja en valp till en människa som inte skulle kunna ha hunden lös. Men det specifika kravet är mycket pga att jag har saluki. En saluki måste få springa lös då och då för att verkligen trivas med sitt liv, men pga jaktinstinkten går de inte att ha lösa "var som helst" och det blir knepigt för många.
Har man ras med specifika egenskaper eller användningsområden skulle jag bli förvånad om uppfödaren inte kollar av vad valpköparen tänker kring dessa och är det en hund av ras med HD-problem, ögonproblem eller liknande så tar jag för givet att uppfödaren kräver att valpköparen röntgar, ögonlyser, går MH eller vad som nu krävs.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tja, kräva kan vi som uppfödare aldrig göra! Men det är klart att man kollar upp om intresset finns och förståelsen för varför det är viktigt. Gör man det klart brukar det vara betydligt lättare att motivera valpköparna att göra sig det omaket/ta den kostnaden. Man kan ju också ta lite mer för valpen och betala tillbaka t ex 500:- när den är röntgad.
Just fråga om varför man väljer den rasen brukar leda till en bra diskussion som man får mycket information av!