För- & nackdelar med fodervärd
Du som har satt ut en hund (eller flera) hos fodervärd, vilka fördelar och nackdelar kan du se med att ha fodervärd till din hund och varför har du valt att sätta hunden hos fodervärd?
Du som är fodervärd till en hund (eller flera) vilka för- & nackdelar kan du se med att vara fodervärd? Vad gjorde att du valde att bli fodervärd?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag blev fodervärd åt en tik, allt var bra, men jag blev så fäst vid henne och tävlade med henne så jag funderade hur det skulle påverka henne om hon skulle tillbaka till uppfödaren, då det tar flera år att komma upp i klasserna och det man jobbat för i månader kan förstöras på en sekund.
Så jag kom överens med uppfödaren så jag köpte ut henne.
Jag ska svara på själva frågan senare. Nu bara en kommentar till #1
Min erfarenhet är att tikarna är riktigt taggade för träning och tävling efter den viloperiod som en valpkull innebär. Men det kan så klart vara olika från individ till individ.

Vi har just nu en tik och en hane ute på foder.. vi ser inga nackdelar då vi känner fodervärdarna sen innan och litar på dem .. (dem har vi haft som fodervärdar innan) .. men man läser mycket om att det blivit bråk o.s.v men det har vi sluppit :P
det som är bra att sätta ut på foder är ju att man endå kan ha en ganska stor kennel fastän man inte har all den plats :P vi har 3 avelshundar + en sällskapshund här hemma :P sen har vi 2 ute på foder :P

Har själv två halvfoder hundar hemma.
Tiken funkar jätte bra och har en underbar uppfödare.
Hanhunden har det varit mycket problem. Då hans ena testikel inte har ramlat ner som den ska fick han inget testikelintyg av veterinären. Då gick hans uppfödare i spinn och påstod att detta var mitt fel. Att jag inte masserat ner testikeln…
Försökte på alla sätt och vis förklara situationen för henne att han inte är lämplig för avel. Även två av mina veterinärer ringde henne.
Äntligen efter en "andra bedömning" av hennes egna veterinär fick jag hunden avelspärrad.
Då det står klart och tydligt i hundens rasbeskrivning att båda testiklarna ska ligga i pungen så ska de även göra det!
Blev både mejl och telefon terroriserad av min uppfödare som berättade vilken fruktansvärd människa jag är och jag fick själv bita mej i läppen många gånger för att inte säja något olämpligt tillbaks… Hon har fortfarande inte gett sej utan vill inte skriva över honom fören han är minst två år, för testikeln kan ju rammla ner… Den har inte rört sej en milimeter.
Så aldrig mer foderhund!

Jag skulle ha skrivit ett foderavtal på min hund efter att jag haft honom i över 6 månader. Men blev ovän med ägaren som tänkte hämta honom huxflux pga att hon blev sur för en skit sak. Det hela eskalerade till en hemsk situation som påvärkade hela familjen
jag mådde extremt dåligt under flera månader pga att inte veta om eller när hon tänkte ta hunden ifrån mig. Det som gjorde det hela ännu knäppare var att en annan stod som fodervärd på hunden.
Efter mycket bråk så pratade jag med hon som fött upp hunden och hon hjälpte till och pratade med hon som ägde honom. Mitt upp i allt så blev hunden jätte sjuk av ett epelepsi anfall. Något som ägaren förnekat att hunden haft innan (jag vet att han haft det). Hos veterinären så visade det sig också att hunden inte blivit vaccinerad sen 2002 och att han har en hjärtsjukdom som gör att hjärtat åldras i förtid och det är ärftligt. Tillsaken hör att det har tagits många valpkullar på honom, något som uppfödaren sagt inte skulle göras.
Till slut kom vi överens att jag skulle få hunden mot att jag kastrerade honom.
Det som gör mig ledsen för min hund är bristen på respekt för hans välmående. Innan han kom hit har han haft 4-5 olika hem, blivit misshandlad(jag antar det eftersom han är strykrädd och fick panik om man tog honom på magen eller lyfte upp han), fått sina tänder så dåligt skötta att han fick operera bort alla fram tänder och 3 kindtänder när han var runt 1-2 år, inga regelbundna veterinär koller så att hans hjärtfel upptäckts då han med största sannorlikhet gått med detta i flera år mm.
Nu handlar inte detta om pengar men det blev en mycket dyrare hund än vi trott då vi lagt ut nästan 10 000kr i veterinär vård på honom sen i oktober. Något som lätt kunnats undvika om man brytt sig om sin hund som man her ut på foder.
Jag kommer aldrig att ta en hund på foder efter det här från någon som jag inte känner. Eller jo kanske från min hunds uppfödare som varit en ängel under denna jobbiga tid.
Nu blev detta ett långt inlägg, men vill visa att ibland kan det gå riktigt illa med foderhundar .

#6 Fy vad fruktansvärt ni måste ha haft det!
Har ju inte alls haft det lika illa som dej men vet hur jobbigt det är att behöva bråka med någon.
Min uppfödare "hotade" med att komma och hämta hunden, ungefär som om jag skulle ha öppnat dörren då…? *ler*

#7 Jo det var samma här. Skönt att det är över nu och att han är min på papperet med :)
Har varit fodervärd. Blev det av en slump, blev tillfrågad och sa ja. Tycker enbart det har varit negativt - är helt missnöjd med uppfödaren. Eller, positivt att jag fick världens underbaraste hund i och för sig
Om jag någonsin skulle överväga att bli fodervärd igen skulle det vara en uppfödare som jag kände väl sedan länge.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 Uppfödaren till din foderhane borde ju veta att om ena kulan eller båda ligger uppe alldeles för länge så blir han oftast helt oduglig i avel pga att spermierna inte klarar av att vara i den kroppstemperaturen, därav finns pungen.
Så länge allt funkar med fodervärd tycker jag att det är possitivt då jag bor i lägenhet och har inte möjlighet att ha så många hundar hemma, dom får oftast mer kvalite tid än dom skulle vara hos mig oxå.
Men visst har man hört hemska historier om både uppfödare samt fodervärdar.
Men ni som är fodervärd, tänk på att uppfödaren inte har rätt att komma å bara ta tillbaka hunden utan ett väldigt starkt gilltigt skäl. Vänd er i såfall till SKKs juridiska och få hjälp där.

#10 Ja, visst är det så! Försökte även förklara detta med spermierna för henne. Har försökt förklara både det ena och det andra men hon har bara slagit dövörat till! Jag får nämligen inte ha en egen åsikt jag som inte föder upp hundar! (Är däremot kattuppfödare så lite koll har jag…)
Har även varit i kontakt med SKK flera gånger så jag har haft ordentligt med "kött på benen" och inte sagt något fel.
Jag förstår helt klart att uppfödare sätter ut sina hundar på foder men tycker att både säljare och köpare ska fundera både en och två gånger om det verkligen kommer att fungera.
Det är inte roligt när det går.
Jag blev beskyld att jag var ute efter en billig hund när det inte funkar att ha honom i avel! Hade själv tänkt att fortsätta med honom i avel om hans valpar blev bra efter att avtalet gått ut… Så visst var jag på jakt efter en billig hund! NOT!
#11 Det var bra att du var i kontakt med dom, kunskap får man aldrig för mkt av.. speciellt inte när det gäller en sån här sak.
Tyvärr är det nog ganska lätt att skylla på det där med "billig" hund, men det ska ju uppfödaren fundera på INNAN dom lämnar ut en hund på foder. Finns alltid risk för att en foderhund inte håller måtten som avelshund och det måste man ha i beräkningar. Jag själv sätter ut ev foderhundar på "halvfoder" alltså där fodervärden betalar halva priset på hunden å jag år rätt till en kull om tiken är lämplig för det, annars återgår den ju givetvis kostnadsfri till fodervärden.
Jag hade problem med min fodervärd, hon gödde hunden lite väl mkt. Hon skulle hålla den i någorlunda utställnings skick. Sa det till fodervärdn, men dom ändrade sig inte, så när jag var på utställning med hunden å domaren påpekade att hunden var överviktig, då bad jag dom skriva det i kritiken… gissa om det tog??
.

Jag har bra erfarenhet av både att ha ute hund på foder och att själv ha hund på foder.
Köpte min första papillon på halvfoder för 8 år sedan, vi har fortfarande samarbete. Hon har bra hanar som hon väljer ut åt mig och så har on köpt en valpav mig som är 9 v nu.
En tik som inte kom överens med min första tik fick flytta till fodervärd för hon behövde vara ensamhund. Hon kunde inte fått det bättre någon annanstans.
Jag har väl haft tur och det är jag enormt tacksam för då det är levande varelsers bästa vi vill ha.
Det är ju verkligen kanon med fodervärd då det verkligen fungerar.
#11 Ibland är det ju så att fodervärdarna ställer till mest problem och ser till att hunden inte går i avel jag vet ju inte om din uppfödare har varit med om något sådant tidigare?
Hoppas iaf att denna soppa löser sig med bra resultat till slut
Jag har bara positiva erfarenheter av att vara fodervärd. Fick min första, en hane, på foder för tio år sedan. När hans testiklar stannade kvar uppe i buken så fick jag köpa ut honom för en närmast symbolisk summa. Har nu en tik från samma uppfödare och det väntas valpar om några veckor. Jag är erbjuden en till tik på foder från samma uppfödare.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”