Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalparna
Läst 4473 ggr
Royalz
0

En valp fråga!

Hur ofta är det i en valpkull som någon/några valpar blir skygga och rädda?

Är det oftast 1 i varje kull som blir så, eller är det inte så vanligt?

Jätte tacksam för svar!

Malteser
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vid ca 4 mån. är det vanligt att valpen kommer in, i en "spökålders period"….

Det kan yttra sig i, att den blir tex. mörkrädd / rädd för något, som den inte reagerat för innan….

Detta fenomen, kan inträffa hos alla hundraser!

Men, det går över av sig själv Skrattande

Det är bara, att vänta och se tiden an ……

Lillemoor / Smultronställets Kennel.

Royalz
0

Jo, det vet jag :)

Men menade mer när dom var runt 4-8v om det är vanligt att vissa valpar är mer skygga och räddare än dess syskon, så det blir negativt utav det.

Katti
0

Jag har aldrig haft någon sådan valp (44 valpar i 12 kullar, 3 olika raser). Jag kan heller inte erinra mig att någon valp har varit så i någon kull jag har varit och hälsat på (och det är många). Så enligt min mening är det ovanligt, i alla fall bland min typ av hundar (brukshundar och aktiva sällskapshundar).

Då tolkar jag skygg i din fråga som rädd (eller överdrivet försiktig) för människor och rädd som en valp som, till skillnad från sina syskon, reagerar med rädsla på vardagliga saker som t ex köksslammer eller dammsugare som de är vana vid. Är det så du menar? Självklart är det skillnader mellan valparna i en kull, men att en ofta skulle vara märkbart räddare än de andra tror jag inte är vanligt.

Jonna75
0

Jag vet inte säkert, men tror iaf att det där är lite rasberoende och beroende å föräldrarnas mentalitet. Tror itne riktigt att man kan säga generellt hur många/valpkull som blir så. Har som #3 inte heller haft någon sån valp i en kull (har endast fött upp 2 kullar iof). Däremot lite mer försiktiga och inte lika framåt som resten.

Royalz
0

Okej, tack för svaren!

Så då kanske det inte är så stor chans att den valpen jag tingat skulle vara så.

Valpen är iofs bara 3v imorgon, men eftersm det var en som kom och kollade efter mig och ville ha samma som mig så blev det så att pappa tingade den. För det är ju svårt att säga hur en 3v valp blir när den är stor :)

Men jag får hoppas att den blir bra :)

Jonna75
0

Jo det kan skilja ganska mkt, bara mellan 3v och då ni hämtar den vid 8-9 veckor så har säkert en del hänt Glad.

Håller tummarna att ni får en underbar söt liten valp om ca 5 veckor då Skrattande

Royalz
0

Jag har turen att bara bo ca 2 mil från uppfödaren, så jag ska hälsa på minst 1 gång i veckan :)

Sen undrar jag hur ofta det är att valpar inte går igenom veterinärbesiktningen?

Jag är jätte nojjig nu att han ska vara skygg eller inte gå igenom besiktningen :p Kanske är för att det är min första valp.

Jonna75
0

Han måste nog vara gode skygg om han inte ska gå igenom besiktningen..

Är svårt att säga hur ofta valpar inte går igenom besiktningen. Vad jag märkt så är väl dom vanligaste sakerna man hört talas om, navelbråck, kroksvans samt att inte båda kulorna är nere på hanarna.

Men tycker inte du ska oroa dig så mkt, är det en seriös uppfödare du köpt från så hoppas man ju att h*n skulle säga till er. Men det är lätt att göra det ändå, det vet man av egen erfarenhet trotts att man haft några hundar under dom 15 år man ägt hund själv Skrattande

Royalz
0

Okej, jag ska ja ju inte avla eller nått på honom. Han är inte renrasig, är 85% amstaff och 15% pitbull.

Så skulle han ha navekbrock eller krokvans så gör inte det nått :)

Syns kroksvans när dom är små också?

Jonna75
0

Beror lite på hur kraftigt det är, då det är dom raserna så kan det synas ganska väl då dom inte har så mkt behåring på svansen, annars kan man ganska lätt känna det då man drar fingrarna längst ut på svansen. Men är ingen som hunden lider av iaf :)

Royalz
0

Jag kände på svansen idag och den kändes rak och hade inga knölar :)

Jonna75
0

Låter ju bra det ju =)

Katti
0

Jag tycker inte att man ska vifta bort anmärkningar i veterinärintyget. Har en försäkringskund (är ju ombud för Agria) som köpte en hund med kroksvans (kraftig sådan!). Den skulle bara användas till jakt så en krokig svans spelade ju ingen roll. Hunden är nu opererad för x antal tusenlappar… Även ett navelbråck kan ställa till med besvär i framtiden och det är inget som försäkringen täcker om du visste om det vid köpet (försäkringsbolaget begär in veterinärintyget).

Har en hund t ex en infektion med svullna lymfkörtlar när den besiktigas så ska men se till att få ett nytt intyg när hunden är frisk.

Royalz
0

Okej.

Men HUR OFTA är det som valpar har sånna fel, det är det jag vill veta!

Jonna75
0

Vet ej om det finns någon statistik över det tyvärr, vi har ju en hel del blandraser i vårat land som inte veterinärbesiktigas, så tror det är svårt att säga någon siffra. Men Katti kanske kan svara då hon jobbar med försäkringar Glad