Kennel iFokus

Kennel

Etikett: valpköpare-och-fodervärdar
Läst 7602 ggr
Katti
0

Vad skickar ni med valparna?

Jag ska i dagarna sälja min första kull på över 6 år och sitter och funderar på vad jag ska skicka med dem. Varsin "knut", lite tuggben och en bit vetbed som luktar av oss kommer att följa med, liksom valplåda från foderföretaget och lite av det färskfoder som jag också använder (om de vill ha det!). Varsin liten leksak har jag köpt åt dem, och lite annat smått och gott!

När jag senast har köpt valp (i somras och för ett par år sedan) har jag fått med koppel och halsband. Det kommer jag inte skicka med mina valpar eftersom jag själv tycker att det är så kul att köpa! Kände mig faktiskt lite blåst på det när jag inte fick göra det själv då Flört.

Någon bok kommer jag inte skicka med eftersom det är svårt att hitta något som passar alla. Däremot får de gärna låna böcker ur mitt tämligen välfyllda hundbibliotek!

BrightGloria
0

Det tycker jag låter bra.

Det jag tycker är kul, är att skicka med ett A4 med information om djuret.
Jag har haft små kullar med kattungar och för varje kattunge som fått flytta har jag skrivit ner massa om det djuret.
Kan ju vara kul att få läsa liksom. :)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Vattnadal
0

Förutom ovan nämnda: Vi skickar nog med små selar till huskyvalparna, en såndär Y-modell, ocvh uppmuntrar folk att lära valparena att gå i koppel fint med halsband, men att få dra i selen.

Ev kommer jag att skicka med kursutbud och löfte om rabbaterat pris på första kursen hos mig. Vill ju att valpköpare ska både träna och aktivera hunden. Går de kurs är chansen större att de gör något.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Poodles
0

Brukar skicka med ungefär de saker som du Ingela (Katti) + att även våra valpköpare får ett häfte med info om pälsvård eftersom vi föder upp en hund som kräver pälsvård livet ut. Sedan blir det lite instruktioner/kom ihåg-lista när man ska vaccinera, fästingmedel, avmaskning m m samt även en matlista.

Jag tror också att de flesta vill köpa koppel och halsband till sina valpar så det har jag aldrig gjort. Däremot brukar jag visa när de är här på första besöket vilket halsband och koppel som passar en liten 8-9-veckors mellanpudelvalp.

/Eva-Britt

anna-mana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan berätta vad vi fick med  när vi hämtade hem våran valp (1/ Feb).

Ett brev skrivet om hur valpen är skött hos uppfödaren med hur mkt mat den fått, när den är avmaskad osv- jättebra.

En filt som luktar hemma och en liten leksak, en film Välkommen Valp som kommer från svenska kennelklubben och även en liiten bok därifrån som oxå heter Välkommen valp.

Ett års medlemsskap i rasklubben.

Tuggben och hundgodis som passar den lilla valpen.

Vi är jätte nöjda med vårat valpköp / Anna & Jajja

Poodles
0

Glömde ju precis att skriva att jag också brukar skicka med en borste och karda till valpen. Själv tar man detta som något självklart eftersom man har en pälsrasGladså därför är det lätt att glömma när man ska skriva ner på ett forum.

/Eva-Britt

Malteser
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina valpar får med sig;

SKK;s papper + DVD;en.

1 års gåvomedlemsskap i vår rasklubb.

Bomullsfilt, som legat i valplådan.

Använd leksak.

Tuggsko.

Reglerbart inomhus-valphalsband, som valpen redan är van vid. (för att valpköparen, ska se just sin valp, i live webkameran)

Present foderlåda; från Doggy (Robur valpfoder)+Royal Canin.

Lite reklam, med Smultronställets Logga typ; penna / t shirt / kylskåpsmagnet odyl.

Lista på när, valpen brukar äta.

Lista på de utensilier, som jag använder till mina valpar / vuxna hundar.Typ kam / borste  osv.

Har säkert glömt en del Obestämd

CJ40
0

Jag brukar skicka med som ngn annan nämnde SKKs papper/DVD!

Koppel, halsband, foder (just nu Robur), filt/fällbit, leksak/boll, några bra små ben, ibland foton om det hinns med innan leverans:-) Har ibland skickat med små album gjorda på Postfoto kickt och uppskattat, ca 66kr/album, och ngn gång då jag hade videokamera liten film med valparna från start till 7 v så man hinner redigera ihop den då:-)

Skickar även med då dom är och tittar på hunden/rasen ett eget infoblad om varför skaffa just Finsk Lapphund/egenskaper hos rasen mm. och ett infoblad med lite enkla huvudbry som man kan göra med valpen och diet vid ev diarré, vad man kan behöva ha hemma då valpen kommer hem (borste/fäll/matskålar mm tips och råd.

+ lite reklamgrejer som magnetvisitkort mm:-)

CJ40
0

Glömde ju givetvis 1 åriga Gåvoskapet som Malteser nämnde i vår klubb då:-)

Katti
0

Det som kommer från SKK såg jag som så självklart att jag inte nämnde det! Det var väldigt länge sedan jag såg DVDn som följer med vid valpköp (gav bort den jag fick i somras till bättre behövande!). Den familj som blev förstagångshundägare när de köpte valp av mig förra veckan fick den när de var och tittade och bestämde sig. De tyckte att den var väldigt informativ och bra. Det är ju också vaäldigt bra att hela familjen sätter sig ner och ser på filmen. Jag tror att det är större chans än att alla läser samma bok!

Jag brukar köpa mappar till alla papper som jag textar hundens namn på och sätter fast en bild av hunden. Men den här gången var jag för sent ute och fick inte tag på några mappar. Det var synd, för det är mycket trevligare att räcka över en mapp än bara en bunt med papper!

[sheltietjej]
0

Min mormor har kennel, och hon brukar skicka med en kasse med bild på valpen som liten och på föräldrarna och info. Så skickar hon med en flisfilt som hundarna legat på en vecka innan valpen flyttat, tugg ben och lite bajspåsar, samt en DVD på skk..

melody2007
0

Om man har videokamera så skulle det vara roligt att göra en film på valparna.

Vi skickar med en pärm med information om föräldrarna, stamtavla, viktökning och annat roligt att läsa (enligt oss), fäll som luktar mamma, syskon, mat så det räcker några dagar, skk dvd och boken, reklam grejor för ossSkrattande, ibland skickar vi med presentlåda, koppel.

mamski
0

Förutom det klassiska som bör följa med en SKK-reggad valp, skickar vi med snuttefilt, underullskam, dubbelsidig kam, fin kam, liten sax, valpkasse från Robur samt en mapp på över 80 sidor. Förutom en påse mat från Robur, skickar vi också med en plastpåse med uppblött mat, eftersom de flesta som köper av oss har så långt hem.

I mappen har jag kopierat upp gamla artiklar om schnauzer, komihåglista, tips och råd från mig om uppfostran, info om utställning, bruks, lydnad, agility, trimningsscheman, enkel egenvård av hund, info om hd-röntgen samt lite till. Mappen är mycket uppskattad! Vid varje kull hittar jag nya intressanta papper att sätta in i pärmen…

Underullskammen har inneburit en "revolution" sen jag införde den. Plötsligt har valpköparna mycket lättare för att klara pälsvården själva, en del trimmar t.o.m själva. Särskilt sedan de utnyttjat den gratis trimning vi bjuder på under första levnadsåret. Då låter jag dem vara med och många av dem lär sig då!

[jakke94]
0

vi skickar med valparna:

en film "välkommen valp"
en bok "välkommen valp"
en filt som luktar mamma,valpsyskon och deras extramamma :)
en leksak
en påse mat
ett a4 där vi skriver när valpen föddes.. och om den tex föddes som sjunde av åttonde valp och när den är avmaskat o.s.v

och sen har vi köpt ett koppel till den ena valpen då valpköparna tyckte det var bättre för att dem tänkte att vi visste vad som var bra o.s.v då dem inte haft hund på 20 år :P .. fast det betalde dem sen också :P

Jonna75
0

Jag brukar skicka med förutom det som är från SKK

Leksak, borste, valp paket, en ventapad fäll som luktar från dom andra givetvis. Bajspåsar. Sista kulle så sydde jag egna hundhalsband (halvstryp) då dom flesta vill köpa till sin valpkoppel å halsband. Detta var väldigt populärt!

Skickar även med en mapp om rasstandard, valpinfo om första tiden och en del annat material som är nyttigt.

Skickar även med en cd med bilderna på valparna sedan födseln även sen tiken var dräktig. Där knåpar jag även ihop stamtavla med bilder på hundarna.

Vet ej om jag glömt något nu Obestämd