Kennel iFokus

Kennel

Etikett: valparna
Läst 4860 ggr
[FrejaGna]
5

hur länge vara hemma med valp?

Vi får hem vår nya valp på söndag, då den är 8 veckor, och det var så länge sen sist vi hade valp hemma, så hur är det? Hur länge ska man vara "hemma" med valpen?Alltså när kan man börja ta ut den på längre promenader och utflykter där den faktiskt kan möta andra hundar och sånt, måst eman vänta tills den vaccinerats vid 12 veckor verkligen? Sen ska vi åka upp till vår stuga i jämtland den 20 juli hade vi planerat, klarar en valp av en sån bilresa och att byta miljö när den är cirka 11 veckor? Vi kommer ju ändå alltid vara med den och den har 3 andra hundkompisar som också bor hos oss som alltid kommer vara med henne.

Och sen min sista fråga, när ska man avmaska henne igen? Hon avmaskas ju hos uppfödaren, sen då? Som sagt, var så himla länge sen :P

Jonna75
0

Eftersom ingen svarat på dina frågor så ska jag ge dig min syn på det. :)

Tycker att du ska ta det lungt dom första veckorna och sen börja med korta promenader och länga ut dom succesivt. Jag rekomenderar verkligen att du ska vänta tills efter 12v sprutan för annars har dom inte fullt skydd och vänta gärna en vecka efter valpen fått sin spruta innan den får träffa andra hundar. Som sagt är bara min rekomendation!

Valpar brukar inte ha några större problem med lite längre resor, men är ju beroende på hur långt det är. Men antar att det går bra att resa med valpen, ni har ju ändå "bott" in den hos er samt att ni har andra hundar.

Ang avmaskning så kan det vara bra att göra det igen om man inte är säker på att uppfödaren följt 3 veckorsintervallen, tycker dom du ska fråga uppfödaren om det. Det är ju sånt uppfödare är till för tycker jag =).

(Är uppfödare själv och tycker jättemkt om då mina valpköpare frågar mig om diverse saker)

[FrejaGna]
0

#1 Okej, tack för ditt svar! :)

Men om uppfödaren har följt 3 veckorsintervallen helt och hållet, behöver jag då inte avmaska?

Jonna75
0

Då ska du inte behöva göra det förän du ser på något sätt om valpen har mask. Man ska inte avmaska i onödan då dom blir resistenta mot maskmedlet tillslut. Som sagt så länge som uppfödaren har avmaskat valpen 2 gånger med 3 veckors intervall så ska du inte behöva göra det :)