Besök av kennelkonsulent/Miljökontoret
Hur vanligt är det att de kommer på besök egentligen? Jag har haft kennelkonsulenter på besök en gång (sedan 1992). Det var ett oanmält besök och jag är övertygad om att det berodde på att jag hade en kull valpar (sheltie) i en lägenhet. Vi hade ett trevligt samtal och jag fick papper på att allt var i sin ordning.
När jag, av en slump via jobbet, träffade en djurskyddsinspektör för ett antal år sedan sa hon att hon hade varit hemma hos oss (vi bodde på en gård långt ute på landet då). Vi var inte hemma vid tillfället. Det såg fint och välskött ut utanför och hundarna var ju inne, så hon brydde sig inte om att komma tillbaka!
Hur många besök har ni haft?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej.
Jag har haft flera besök, av kennelkonsulent / Miljökontoret….
Mycket på grund av, att jag bor på samma väg / endast 3 km, från en ökänd djuruppfödare av biffkor, som nu har djurförbud!
Däremot, har aldrig jag, haft några anmärkningar.
Men ack, så dyrt! Sist betalade jag, 993 kr. Hade väl inte tyckt, att det var dyrt, om det fanns anmärkningar, som skulle åtgärdas!
Vad betalar ni andra, som oxå får besök?
Lillemoor / Smultronställets Kennel
Man kan tycka att de skulle kunna dra ut på sina besök när de sett att allt sköts. Å andra sidan är det ju bra att det finns kontroller…
Jag föder upp kaniner också och för några år sedan började man se över smådjursuppfödarna. Då ringde en djurskyddsinspektör och bokade tid för ett besök i kaningården (jag har kaninerna inhyrda på en gård några kilometer från min bostad). Det kostade 1500:-, men det jag betalade för var egentligen ett tillstånd att driva verksamheten i 5 år. Besöket ingick liksom i det.
Det var väldigt många papper att fylla i, 10-15 A4-papper med frågor som skulle besvaras. Allt från hur många djur man har som mest till hur man avlivar djuren och var man göra av kropparna. Men mycket av pappersarbetet beror nog på att jag har inackordering och omplaceringsverksamhet också. För att få föda upp smådjur måste man dessutom ha gått "Kurs godkänd av Statens Jordbruksverk om villkor för hållande, uppfödning och försäljning av djur avsedda för sällskap och hobby". Fast det hade jag gjort tidigare.
Vi hamnade i en diskussion om hyllor i burarna som inte alla mina kaniner hade, och jag sa att det måste de inte ha förrän i september (-06). Hon fick leta länge i sina papper, men jag hade rätt!
Det var kul att djurskydsinspektören kom tillbaka efter något år och köpte två kaniner till sina barn. Hon kom ihåg mig och hur kunnig jag var sa hon
.

Jag tycker att djurskyddsinspektörer och kennelkonsulenterna kan samarbeta med varandra. Har kennelkonsulenten inget att anmärka på vad gäller kennel/hundhållning och inga andra klagomål från grannar eller kringboende inkommit så behöver inte miljökontoret göra något besök.
Kennelkonsulenterna tar ju inget betalt och de brukar ju alltid komma oanmälda. Jag tycker att det är bra att de åker ut och kollar för jag tror säkert att det behövs hos vissa. Jag har haft dem på besök två gånger och det har alltid varit utan anmärkning.
Jag kommer inte riktigt ihåg om det var år 2001 eler 2002 som miljökontoret skickade ett formulär som man skulle fylla i på grund av att de skulle göra en invertering av kennlar och hunddagis inom Linköpings kommun. Jag fyllde i alla uppgifter och skickade in. Några månader efter detta så stod det en person från miljökontoret utanför dörren och frågade om hon fick komma in. Det var helt okej för mig och hon sa då att de höll på med denna invertering som jag hade fyllt i några månader tidigare. Hon satte sig i köket och hälsade på hundarna och frågade lite frågor, bla vad jag avmaskade med för maskmedel, var vi gick promenad med hundarna, hur många vi hade på foder och några frågor till. Hon var väl hos oss c:a 15-20 min innan hon gick. Hon gjorde klart för mig att detta hörde till inverteringen som de höll på med och att detta besök inte skulle kosta något.
Efter några veckor så kom det en räkning på 600 kr. Gissa om jag blev rasande, ringde genast upp denna människa och frågade vad hon menade med detta. Hon hade ju sagt att besöket inte skulle kosta något eftersom detta hörde till inventeringen som de höll på med. Då säger människan så här, "jo först bestämde vi att dessa besök som vi gjorde pga denna invertering inte skulle kosta något men sedan ändrade vi oss". Jag var så arg och hade ett långt samtal med henne men det var ju bara att betala för så hade de bestämt nu och så fick alla andra också göra.
Tycker faktiskt att djurskyddsinspektörerna kan lägga sin energi på de som missköter sina djur och se till att de får ett djurförbud omgående. Oftast går det ju flera år innan en som missköter sina djur får djurförbud, oftast hinner ju djuren både lida och ligga döda innan något görs. Oftast skyller de ju på att de inte hinner med. Men om de istället la sin energi på dessa som missköter sin djur istället för att åka ut till de som inte har några anmärkningar enligt kennelkonsulten så kanske de skulle hinna.
Så fram för bättre samarbete mellan kennelkonsulenterna och djurskyddsinspektörerna när det gäller besök till kennelägare.

Jag håller med dig #3. Jag hade besök av en djurskyddsinspektör. Jag hade då bl.a. en riesenvalp som var rätt busig och en dvärgschnauzer. Riesenvalpen var ju så klart rätt busig och klumpig så han sprang lätt omkull lill-dvärgen. Då hade vi en bur (en ganska stor och hög bur anpassad för hundar i mellanstorleksklassen) med en liten öppning utan dörr (där riesenvalpen inte kunde komma in) och dvärgen kunde få lite lugn och ro. Buren hade vi i vårt sovrum eftersom alla hundarna sover där. Dvärgen gick ofta dit för att få vara i fred.
Nåväl då kom de på besök och sa att jag omedelbart skulle ta bort buren! Att man inte fick ha bur inne och skulle man ha de skulle man inte få ha nå tak på den. (Då skulle ju hela grejen med skyddet försvinna eftersom han lätt hade kunnat hoppa in i buren). Det verkade nästan som att de tyckte att jag var en djurplågare av nått slag, väldigt otrevliga var de.
Jag tog bort buren men hon blev otroligt osäker och otrygg. Hon morrade och fräste, blev aggresiv m.m.
Nu har dock valpen lugnat ner sig så de fungerar bättre ihop men hon får sova med mig på nätterna

En liten fråga "utifrån" så här…
Om jag skulle önska att det blev inspektion hos någon uppfödare, hur kan jag göra då? Eller kan man höra på något vis om det nyss varit inspektion hos uppfödaren?
Krävs det vissa tillstånd för att ha ett visst antal hundar?

Jag har haft min kennelkonsulent här 3 ggr ca var 3 år försöker dom åka ut som han sa men vet sådana som inte haft dom alls hos Er så huruvida det hinns skötas det är ju frågan då. Men själv tycker jag att det är skönt då dom kommer då och då om man ex har några frågor till dom och alltid skönt att få kollat att man gör rätt och får godkänt då. Dom är ju till för att hjälpa inte sjtälpa så…
Då det gäkker Haälsa Miljö är det ju olika reglker i olika kommuner och det kan skilja sig mkt från kommun till kommun så bra att ta reda på just hur det är i ens egen då.
Jag ringde själv och bad dom komma då regeln kom med max 2 kullar /år från tredje behövde man ha tillstånd och det fick jag och det var också skönt så man vet vad man har framöver. Kennelkonlulentbesök kostar ju inget men däremot Hälsa miljö tar ju olika beroende även där på kommunen då.
Du kan alltid kolla med Miljökontoret i den kommun du önskar veta om några anmärkningar finns eller om det varit koll på länge hos ngn speciell kennel och skulle tro att även SKK har ngt sådant i sina register eller att man ringer resp. kennelkonsulent och kollar då.
Och ja det krävs tillstånd om du har ex fler än 10 hundar mm men dessa regler finns både hos SKK och hos Hälsa Miljö och olika beroende på OM du har tillstånd för X antal hundar redan eller även där beroende på kommun då. Finns mkt regler och lagar Hmm! Bra eller dåliga:-( Ibland sägs det att det ska vara bra för hundens skull vilket jag många ggr är tveksam till speciellt i det du pratar om Tesa1 för bur säger ju ex SKK du ska ha för att slippa parningar om du har tik/hane i samma hus/rum meddans det är förbud från Jordbruksverket då Hmm! Tvetydigt då det faktiskt kan vara bra i vissa anseenden som i ditt fall tycker jag då borde dom haft överseende om dom ser att hundarna i övrigt mår bra då! Finns MKT värre saker för att "skada" en hund i så fall anser jag då. Har alltid funderat på vad skillnaden är att sätta en hund/valp i valphage eller en rejäl bur eller att sätta en ej burvan hund ofta ex på utst hela dagar som det ju kan bli med några få rastningar/dag, eller tjänstehundar som sitter i bilbur rätt så många timmar under et arbetspass men dom har minsann dispens, det handlar ju tycker jag i slutändan om att hunden ska må bra helt enkelt!
Jag har haft min kennel sen 2004 & än så länge har jag inte haft något besök, har dock haft som högst 3 tikar hemma samtidigt. Har dock tänkt ringa kennelkonsulenten så dom fick komma hit å kolla samt diskutera vissa mått mm ifall någon uppfödare börjar roa sig med att anmäla en för "skoj skull" tyvärr så händer ju sånt oftare än man tror.
#5 Om man ska anmäla en kennel som man vet att det finns fel och brister hos, ska du i första hand vända dig till kennelkonsulenten i ditt distrikt. Handlar det om ohygieniska saker så kan du vända dig till Miljö och häsla.
Kennelkonsulener har tystnadsplikt och får inte säga något, medans Miljö och hälsa har offentlig information som du kan få del av.
Som #6 skriver så från å med 10 vuxna hunden hemma måste du ha tillstånd. Alltså hundar över 1 år. Du får alltså ha 9 vuxna hundar samt ett gäng med valar/unghundar hemma utan tillstånd.