Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 9941 ggr
KindredCold
0

Schäfer sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Vill bara ha er hjälp lite Oskyldig

Jag har kollat Blocket, Schäfertorget, m.m. så ni behöver inte tipsa om det.

Det är så att jag säker äldre schäfer, gärna hane, eller mycket stabil tik. Hanen ska givetvis också vara stabil, men tikar är något jag väljer i andra hand..

Ska vara van vid katter, det är kravet, och inte yngre än 4 år.
Alltså, mellan 4-10 år ca..

Blir sällan ensam längre än någon timme, då aktiv hundvakt finnes om det skulle krocka med något.
Bor i lägenhet bör nämnas, dock blir det mycket aktivitet ute så jag vet av erfarenhet att en aktiv hund klarar en lagom stor lägenhet om den får den tiden med stimuleringen den behöver.

Sammanfattningsvis.
Äldre, kattvan schäferhane (eller tik) sökes.

-Schäfervana finns hos både mig och min sambo.

Ricko
0

Jag har stooor Schäfervana men tyvärr ingen Schäfer tillsalu.. Kolla med olika uppfödare.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

KindredCold
0

#1 Ja, det har jag gjort. Kommit i kontakt med en, dock måste jag hejda mig lite, vi ska flytta om tre veckor, så det får bli efter det :)

Men tack för ditt råd!

Juliette-
0

När min kompis leta schäfer hitta hon flera äldre hon titta på dock var dom iofs yngre än 4 men tiken hon köpte var en underbar bruksschäfer på 3år.

[jakke94]
0

bruks eller utställningsschäfer ? :)

KindredCold
0

#4 Ja, någon med friska höfter, men jag gillar inte räkorna så den får vara en aning vinklad, men inte så mycket.. Glad

Jag vet att räkor kan ha bra höfter också, men tycker att det ser bedrövligt ut..

Kan dock inte ta en hund just nu.. Måste spara ihop ett litet startkapital.
Har även kommit fram till att en tik är mer lämpad för oss.
Även om jag gillar hanar bättre, haha!

Malteser
0

Schäfer?

Västgötaspets?

Stor skillnad………

MVH

Lillemoor / Smultronställets Kennel.

KindredCold
0

#6 Schäfer är något jag är sugen på, men letar inte lika aktivt längre.. den här annonsen är ganska gammal :)

Västgöta är en ras både sambon och jag är fästa vid, sen är det inte så mycket skillnad av det vi hört i alla fall.
Storleken ja visst, men det är ju båda brukshundar :)

Ricko
0

7# jag tkr ni hälldre ska skaffa schäfer än västgötaspets!! Men det är stor skilldnad än bara storleken! ett ex är att Västgötaspets t.ex inte "duger" som vakthund/polishund.

KindredCold
0

#8 Står inget om att hunden ska vakta?
En Västgötaspets duger bättre för oss än en schäfer i dagsläget, även om en schäfer inte är otänkbart..

Varken jag eller min sambo jobbar som polis..
Det där var ett dåligt exempel du tog upp..
Det är irrelevant..

Det är båda bruksraser som fungerar som sällskap i vardagen.
De är inga raser som MÅSTE jobba med något, så som yrkeshundar.
Självklart måste jag jobba med en hund, men att en hund har ett arbete eller bara kör mental och fysisk aktivitet som sällskaphund är olika saker.

Ta redodlade jaktraser som måste jaga för att trivas..
Dessa två är inget av sådan sort.
De är båda trevliga sällskapshundar med fart i om man vill jobba lite extra än vardagslydnad och en promenad till brevlådan och tillbaka..

Kan dra en massa liknelser mellan raserna..

De enda olikheterna är såhär långt som du sa, att schäfer lämpar sig mer som polishund, än vad en västgöta gör, samt att en schäfer är större..

Ricko
0

Ehh schäfern måste jobba för att må bra! dessutom så måste man inte vara polis för att ha schäfer :S 60% som har schäfrar är inte polis! Schäfrar var avlade som vallhundar det är nu framått den börjats användas som polis hund!

KindredCold
0

#10 Vet flera sällskapsschäfrar som kör lite vid sidan av.
Schäfer kan man ha som sällskap, men måste som alla raser jobba, men inte som några raser ha ett yrke. Visst kräver den sitt, men det mår inte dåligt att ett liv fritt från yrke. En vek schäfer passar ju inte som en väktar eller polishund, heller inte inom skydd.. Vad blir den då?
Jo, en sällskapshund med lite motor i..
Jag vet, jag vet mycket väl om schäfern, herrgud..
Du får mig att låta som jag inte kan någonting.. Flört
Jag jobbar med hundar, uppvuxen med schäfer omkring mig. Har en massa schäferkontakter samt haft schäfer och schäferblandis..

Nej, men du sa att en västgöta inte är en bra polishund eller vakthund..
Vad nu det har med något att göra för att vi just inte är poliser.
..Eller söker en vakthund.

Du utgick ifrån att vi skulle ha en schäfer istället för att den passade bättre som vakt och polishund.. = Inget av det önskas heller..
Sure, lite vakt gör inget, men det är absolut inget måste..

Några fler förslag på varför schäfer är bättre än en västgöta för oss? Obestämd

Katti
0

60% av schäferägarna är inte poliser? Jag skulle tro att siffran ligger betydligt närmare 99%!

Anledningarna till att västgötaspetsar inte används av polisen är väl främst 2. Dels att de ju faktiskt är för små för skyddsarbetet och av (bland annat) den anledningen har det inte funnits någon anledning att selektera på de egenskaper som krävs av en polishund.

Men jag förstår inte varför polishund är måttstocken? Frågeställaren är ju inte en polis som söker tjänstehund!

KindredCold
0

#12 Tack! Är heligt förvirrad måste jag säga..

Ricko
0

Jag ahr inte sagt att en schäfer är bättre för er!! Men jag gillar betydligt mer om schäfrar är VGS !! Men det är ju klart också att jag gillar Schäfern mer än ALLA hundraser och andra djursorter.. :/ Men en schäfer mår mkt bättre om den får valla eller gå agility elr sök eller ngt sådant även om man ger den 3 timmars motion per dagg(fast den behöver 3 timmar motion även om den jobbar men..)

Ricko
0

12# Ja 99% t.om !! jag uppfattade det som att ni inte skulle ha schäfer längre för att ni inte är poliser? Men är det som sagt att det är måttstocken? fattade faktist ingenting av de du sa.

KindredCold
0

#14 Jag ärligt skiter i vad din favoritras är..
Vad har ens det med saken att göra?

Det är få schäfrar som vallar idag, om någon gör det i sverige fortfarande..?
Vi är ute betydligt längre än 3 timmar, och vi går inte bara runt.
Självklart får hunden använda huvudet också.

Förstår inte vad du vill komma fram till mer än att meddela om att schäfer är din favoritras..

#15 Nej, det finns andra anledningar.
Söker dels efter en lite mindre hund för tillfället, och ang. västgötan så är det en ras som kommer om några år, när vi hittat rätt kennel, rätt föräldrar osv..

Hade du någon poäng egentligen..?

Ricko
0

jag sa att Schäfrar var min favvoras föär att du skulle fatta varför jag sa att ajg skulle hälldre skaffat Schäfer än vgs , Hur länge är ni ute per dag?? jag är ute typ 2-3 promenader per dag, jag cyklar en timme(före skolan) först sen promenerar jag en timme(efter skolan) sen går jag en timme i skogen(på kvällen) och släpper han lös en en halvtimme-timme i skogen så han får sprinag lös själv. och så tränar vi sök,agility m.m.. Men jag pallar inte bråka om en sån här sak -.-

KindredCold
0

#17 Tack, lämna tråden.. Vart inge klokare av dina påståenden i alla fall.. Förstår inte vad du ville få fram, eller försöka hjälpa till med..
Sen att schäfer är din favoritras hade jag redan fattat, inte för att det har något med mina beslut att göra..

Ja, vi går väl ut ca 4-5 ggr på en dag..
Morgon promenaden brukar väl ta runt en 2-3 timmar..
Sen förmiddagen ca 1-2 timmar..
Eftermiddagen kanske en halvtimme 40 minuter..

Sen kvällen… 30min - 1 timme..

Ricko
0

18# Okej.. fast på helgrena är jag ute med han ungefär 5 tim om jag + på alla grr jag går ut med han på lördag och ungeäfr 5 tim på söndag.. Men eftersom jag går skola 8.00-3.00 och lägger mig på vardagar 22.30-23.00 så är jag inte ute lika mkt..

KindredCold
0

#19 Okej.. Jag jobbar varannan helg och är hemma alla veckodagar så jag kan vara ute hela dagarna om det vill sig väl.
De helgerna jag jobbar är sambon hemma annars och då går ju han ut..
Det blir en del timmar..

Så hunden blir ju på så vis aldrig ensam på dagarna..

Nikkis
1

Ricko: Ursäkta mig men vad är det för trams du sitter och skriver egentligen?!

Om jag har tolkat dig rätt så måste man vara endera Polis eller väktare för att ha Schäfer?
Okey, så med tanke på att du skriver att du går i skolan så är du ingetdera, men ändå har du en Schäfer/vit herde?! Hur går det ihop?

För att äga en Schäfer räcker det med att man är en Aktiv människa med intresse för hundträning. Så länge hunden får den mentala stimulans den behöver så mår den bra, likaså fysisk motion - men det är ju självklart.

Sen är det olika hur mkt/vad för typ av mental stimulans en Schäfer behöver för det är olika från hund till hund, bla beroende på vilka Linjer hunden är efter samt vad det är för Individ!
Vissa Schäfrar kräver mer än andra.

Man behöver med andra ord Inte vara polis, väktare eller militär för att äga en Schäfer.
En hund (oavsett ras) kvittar det om det är ett spår/sökpass den går i "hemma skogen" eller om den är ute i tjänst i en 'annan skog'  = skog är skog, gräs är gräs, ett spår är ett spår = same shit liksom. Spelar ignen roll i Vilket sammanhang man utför det, Bara man GÖR det.
Samma gäller lydnaden.

Likaså behöver man inte vara tävlingsintresserad för att äga en Schäfer, för alla har inte sånt intresse men vill den sakens skull inte äga en liten sällskapshund. Utan Vill ha en aktivare hund av större ras som kräver mer, men håller sig "bara" till täning på hemmaplan/Brukshundsklubben.

Sen undrar jag vad det är rent ut sagt för ordbajseri du skriver på din hemsida!?!? Jag hoppas innerligt att ingen tar åt sig av det du skrivit där i dina sk "tips och råd om Schäfer". 
Vilket "speciell schäferfoder" kostar 3500-4000 kr??!! Och att det billigaste fodret går på MINST 500 kr och "lyxigare mat" går på 1000-1200kr.
Javisst, om man har FLERA hundar!

Jag har nu själv bytt foder till mina, kör på ett riktgit bra foder-bland det bästa på marknaden, innehåller inget skit som många foder gör, oavsett prisklass.
Det är nämligen Bravo färskfoder. Jag köper 24 kg för 510 kr. Och det slår - i mina ögon- Många(alla) kvalitets torrfoder.

En annan grej som skrämde mig som mest när jag läste på din sida, var ditt tips om att lämna ett hundben/dag för en 8 veckors valp medans man är på jobbet… Mamma mia. Det bara skriker Okunnighet om allt du skriver.

// Nikkis - ägare till 2 schäferhundar (och fler kommer det att bli). Är varken Polis/väktare eller Militär. Tränar aktivt inom Brukset och tävlar.
Min hemsida

Ricko
0

Nikkis: Det är ju jag som är emot att dom säger att man måste vara väktare/polis för att ha schäfer!! Det är jag som säger att mer människor har schäfrar som INTE är polis det är hon som säger att man måste vara polis, Jag sa att man måste arbeta med en schäfer men att man INTE vara polis!!

Ricko
0

Dett ksotar 3500-4000:- per månad om man köper speciellt foder på lantmanna iaf hos mig!! -.-' dom ska ha väligt mkt mat och det är 8 kg elr om det var 5 kg där!!

KindredCold
0

#23 Vet inte vart du bor men här är maten inte så dyr, oavsett vad du köper..
Rasfoder går på kanske max en 1000-lapp.. och det är 10 eller 15 kilo.. Och den räcker ca 1 - 1½ månad beroende på vad hunden väger..
Schäfer då alltså.

Tror Nikkis menade var att du använde att västgötaspets inte var en passande polis eller vakthund..
Det är så vi menar…

Då det är helt irrelevant i den frågan..
Det var du som tog upp det, därför nämns det.

KindredCold
0

Till exempel..

Royal Canin German Shepherd 24 Adult kostar för 12 kilo á 539 Kronor

Här kan du läsa om det.

Sen har du MAXI German Shephard för 15 kilo á 659 kronor

Hundarna, schäfrar ska inte ha såå mycket käk.
en 15 kilos säck räcker ganska länge ändå, och man kommer inte upp i 4000 / månad..

Vad har du för specialfoder då som är så dyrt.
Vill gärna kolla upp vad det kan vara.. Aldrig hört talas om ett sådant dyrt foder..

KindredCold
0

Hittade även Eukanubas schäferfoder för 499 kronor à 12 kilo..

Nikkis
0

Ricko: Vad är det för special foder då ?*Namn tack*
5-8 kg!?!? Per DAG!? Nej du, krävs det sådär mkt mängd mat för att mätta en Schäfer så skulle jag se över vad det är för foder, för så mkt får dom inte ens plats med i sin mage.

Varför rek. du ens något på din hemsida som du inte har en aning om? Alla köper inte foder hos "landmannen" hos dig heller.

KindredCold gav dig rätt exakta pris exemplar av kvalitets foder, det är priser som de flesta återförsäljare har. Så jag har ingen aning om vart du fått 3.500-4.000 kr ifrån?Obestämd
Jag betalar lite över 1.000 kr/månad för (kvalitets foder) till Alla mina 3 hundar + bonushund = 4 hundar.

Vad är din erfarenhet av rasen, egentligen? Av din info/bilder att döma av så verkar du inte ens ha någon hund…

KindredCold
0

#27 Tror hon menar att säckarna är på 5-8 kilo, Nikkis Flört

Men förövrigt.
Ja, skulle vara spännande och se vad för foder..
Se vad man har missat då jag testat allt mer eller mindre från ICA's till Hill's..

Oj, är det så billigt med det färskfoder du köper också?? Cool
Kanske ska börja med det.. Hmm..

Nikkis
0

Åh fan tänkte väl, hahaha! My bad.

Ja jag ger 510 kr för 24 kg Bravo Bas, och då får jag det hemkört också.Skrattande
Man ska ge mellan 5-7 burgare/dag för hund i Nero's size.  (Det är 8 burgare i 1 förpackning)
Så jag brukar i snitt ge 6 st brugare, ibland mer - beroende på vad vi gör.

KindredCold
0

#24 Fan vad najs!!
Tänk att så bra foder kan vara så billigt :)

Dyraste jag var uppe i var Hill's 15 Kilo för drygt 700 kronor.. och det räckte kanske i 4 - 6 veckor på min 32 kilos..

Ungefär vad en schäfertik kan väga..
En hane på ca 60 kilo som mest..
Det vägde ju rottweilern, och där räckte foret kanske.. ja 4 - 5 veckor typ..

Nikkis
0

Ja jag kunde själv knappt tro det när jag skulle byta. Jag är sjukt nöjd med det och kommer aldrig byta till något annat. Skrattande

KindredCold
0

#31 Härligt!
Ska fundera jag med!!

Ricko
0

27# Jag menar att påsen innehåller 5-8 kh -.-' tror du jag är dum eller? Jag sa att det var ett av de dyraste!! jag sa inte att man ska köpa det elr ngt sånt! Jag gav exempel på 3-4 matsorter om du läste -.-' Jag menar Royal canins german shepherd foder kostar 700:- här ungefär och våran 10 kg säck räckte i 2-3 veckor för min Schäfer/Vit herdehund och när vi hade Ricko&Sakura räckte det i 1&½-2 och när vi hade Ricko&Pasha (Ricko vägde 45:- och Pasha 55:-) Så räckte det lite mer än en vecka. Ricko ger jag 13 dl foder + maträster pasha 14 dl och matrester och sakura 10 dl + matrester!

KindredCold
0

Ricko -Hmm, vad mycket mat.
Min stora hane får 1 liter foder, och det är så mycket som han ska ha ungefär..

Vilket är det dyraste då som kostar så mycket, undrar vi fortfarande? Glad

Vart bor du, men sådana prisskillnader?

Nikkis
0

Som du kan läsa i #27 + #28 så var det jag som missförstod dig.

Men egentligen gav du inga exempel på foder, utan uppgav enbart prisklasser, och jag tycker fortfarande att 4.000 kr/mån är väldigt mkt pengar för att utfodra en hund.

När vi ändå håller på, kan du inte förklara lite mer utförligt vad du menade med att lämna en 8 veckors valp hemma med leksaker + tuggben medans man är på jobber hela dagen? Samt vad du har för egentlig erfarenhet av Schäferhunden?

Glad

Ricko
0

ja 1 liter är ju 10 kg, (ricko är en stor Schäferhane- vad är din för ras??) han äter som en häst.. Och när vi fick han var han väldigt mager så du gedde vi honom lika extra sen har vi fortsatt med det men om du tittar på en bild är han inte tjockare av 2 dl extra foder elr mår dåligt av det.

KindredCold
0

..Finns inga Royal Canin German Shepherd  10 kilo.. Obestämd

KindredCold
0

#36 En rottweilerkennel på ca 12-14 hundar lade ut 7000:- /Månaden på RC MED uppfödarrabbat..

Får svårt att få ihop din prissumma Ricko
_
En liter är inte 10 kilo!_

Nikkis har två schäfrar, renrasiga och två mindre hundar..

Ricko
0

37# Vi köper inte Royal canins. Jag ahr haft väldigt många Schäfrar, känner många som haer Schäfrar, varit galen i just Schäfern hela mitt liv (sen jag var 5 år) Så fort jag såg en schäfer när jag var 5 ch uppåt sa jag: Titta där är väreldens finaste djur!! och efter åren har jag forskat, haft schäfrar.. Schäfrar/djur är mitt liv jag älsakr mina djur mer än mina vänner t.o.m jag lever för dem, jag satsar all min tid på mina djur samt övriga djur och speciellt schäfrar! och den där sidan är ju typ 10 år.. Då hade jag inte lika mkt schäfer kunskap men ändå mest av alla djur. Jag sa att om man jobbar så ska man lämmna den ensam, men man ska köpa en valp på sommarlovet så man har tid att träna och umgås med den, sen tkr jag inte man ska köpa en valp om man jobbar.

Ricko
0

34# det var du som skrev att du gedde din stora hane, så jag undrar vad för ras det är!! Jag menade inte bara för 1 hund och bara mat när jag skrev 3500-4000:-

Nikkis
0

1 liter = 10 kg?! Nu hänger jag tyvärr inte alls med.

Men det där är ju en blandras, ingen "Stor Schäfer" som du visar bild på…

Jag har två (renrasiga) Schäferhanar, den äldsta väger ca 36 kg och min 2 åring är en maskuling hanne på ca 40 kg. *Bild på min 2 åring*

Är hunden mager så ska man ge proteinrikt foder och ev. lite extra tillskott i form av olja eller dyl, än att göda den med proteinfattigt foder.

KindredCold
0

#39 Hur gammal är du? Glad
Du som haft så många hundar menar jag..

Tolkade att du köpte RC då du sa

"Jag menar Royal canins german shepherd foder kostar 700:- här ungefär och våran 10 kg säck räckte i 2-3 veckor för min Schäfer/Vit herdehund"

-Sorry.

Men du verkar inte ha någon renrasig schäfer nu?
Det är svårt att avgöra sådana saker på en blandras då du inte vet hur mycket av schäfern som finns i hunden.

Ingen som säger att du inte älskar schäfer, men det är ändå mycket vi undrar över..

KindredCold
0

#40 Svårt att veta när du inte alltid skriver nummer..

Jag har en blandras på ca 55 kilo.
Sist vi vägde honom.

Ricko
0

Oj jag menade inte 10 kilo=1 liter XD En vit herdhund är lika stor som en schäfer!! Han  är lika stor som en rasren schäferhane! Om du itne visste det eftersom du var så stor schäferexpert så är vit herdhund en schäferlikadant som heösvarta schäfrar väger och är lika stora som svart&bruna schäfrar, men vit dög inte på en schäfer så df kallas den i sverige vit herdehund men i alla andra länder VIT SCHÄFER. German shepherd på eng är Schäfer (Tysk herdehund/vallhund) Och på eng heter Vit herdehund White german shepherd, Hur förklarar du kuvaszen då?? Kuvasz är mkt större en schäfrar. Och jag har haft mer schäfrar än Ricko En Rottweiler/Schäfer och en 75%Schäfer&25%gråhunds hane. m.m

Ricko
0

42# han vägre uppmot 50kg, han är lika stor some n rasren schäfer då papapn var rasren vit Schäfer/herdehund och mamman rasren Schäfer., Vi har haft 6 hundar.(3 schäfrar, en papillon, en kuvas, en Husky)

Ricko
0

41# Ricko är lika stor som den schäfern om inte större, Alla hundar vi haft har varit större utom Huskyn, Papillonen.

Ricko
0

Huskyn

ps: cirka 8 mån på bilden.

KindredCold
0

Jodå, men en vit herde och en schäfer blir en blandras..
Både den där rottis + schäfer och den andra är ju också blandraser..

Allt det där om vit herde och engelska kan vi redan..
Bara förklarade att det är blandraser..

Har du ingen bild på en schäfer du har haft?
Nyfiken Glad

Ricko
0

Bullit

ps: ca 5-6 mån på bilden.

Ricko
0

48# VAd spelar det för roll om det är en "balndras" i svrige det är en rasren schäfer i usa och alla andra länder det är bara SVERIGE det är en blandaras i!! och nu om det är en såkallad blandis så är han ändå lika kraftig, hög som en schäfer.

Ricko
0

Bullit igen

ca: 5-6 mån

KindredCold
0

#49 Bullit är ju heller inte renrasig..
Har du inte haft en schäfer?

Skulle som sagt vara kul att se någon schäfer du haft Glad
Vad för typ mm.

Nikkis
0

Du behöver inte förklara för mig tack, jag är väl insatt i schäferhunden som ras.Glad

Alla Schäferhundar är inte lika stora, dom kan skilja en hel del både i vikt och mankhöjd.

Den vita herdehunden är nu en egen ras och bör EJ kallas för Vit Schäfer.
En svart Schäfer är fortfarande en schäfer, färgen är godkänd, vilket vit Inte är.
Du kan tex INTE regga en Schäfer född med fel färg-dvs vit som en Vit Herdehund, eftersom det är två SKILDA raser. Så det blir helt felaktigt kalla det för en och samma ras, när raserna har olika egenskaper, egna rasklubbar och egna rasstandarder.

KindredCold
0

#50 För att du säger schäfer hela tiden, när det är en blandras..

Ricko
0

Ricko ca 2 år.

Ricko
0

Bullit är några procent gråhund -.-' jag har inga bilder på den rasrena schäfern på denna datorn. Jag säger alltis Schäfer/Vitherdehund inte : jag ahr en schäfer -.-' Alltså jag tror jag slutar på kennel.ifkous.se jag får ju flipp! Nikkis: Jag ahr inte sagt att han är rasren heller men i usa är han rasren och i alla andra länder det är just sverige tyå världens minsta land vit schäfer inte är godkänd som schäfer utan som vit herdehund.

Nikkis
0

Men du, hur kan du veta att din Ricko är lika stor/större än min hanne, genom att bara titta på en bild och veta vikten? Du vet fortfarande inte hur Hög han är samt vilken typ av benstomme han har.Flört

Nåväl, jag förstår egentligen inte vad du syftar på att dina blandraser är godkända i USA men inte i Sverige?
Har hunden stamtavla och är reggad i en KennelKlubb (om så i Afghanistan) så är det en renras.
Vit herde är En egen ras lika mycket som en Schäfer är En egen ras. Korsar man dessa = Blandras.

Schäfer född med fel färg är fortfarande en Schäfer med felaktig färg, INTE en Vit Herdehund!

KindredCold
0

#56 Du har kallat dem schäfrar några gånger..
**
Men men.. tråden handlar i alla fall inte om detta.**

Jag förstår inte vad du skriver i vissa fall, och vi bor i sverige. Är din blandras import från USA? I annat fall ska detta inte spela någon roll då detta är sverige, och här gäller sveriges regler, och lagar så att säga..

Ricko
0

Pasha (kuvaszen)

KindredCold
0

#59 Okej.

Ricko
0

Jag hitta en bild.. Nikkis: hur hög är han då?

Nikkis
0

Inte ska du väl sluta, varför då?

Anledningen till att en Vit Schäfer Inte får reggas som Vit Herde är av den enkla anledningen att Vita Herdehundar har en Egen stambok, likaså Schäfer hunden.

Skulle man godkänna att regga en schäfer född i fel färg(vit) som en Vit Herde får man plötsligt Schäfer blod i venerna på en helt annan ras.

KindredCold
0

#61 Hur hög är din?

Fick bara en liten känsla att du kommer säga en högre siffra om Nikkis svarar först..

Ricko
0

63# Vf skulle jag?? Är det ngn tävling vem som har stört hund eller? Hon kan göra det likaså! Dessutom sist var han  63 cm (för ett halvår sen) nu vet jag faktsit inte.

Nikkis
0

Hahaha jag tänkte exakt samma sakOskyldig

#61 Han håller måttetFlört

Ricko
0

störst*

faktist*

Nikkis
0

Nej jag skulle inte hitta på, eftersom jag har en reggad Schäfer och bör inte ljuga om hans höjd eftersom det vore falsk marknadsföring.Flört

Men jag har inga problem i att tala om hur hög han är i dagsläget. Han mäter hela 64½ cm. Men han har också kraftig benstomme vilket gör honom väldigt maskulin. Och nej, jag gillar faktiskt inte det, föredrar nättare schäferhundar.Glad

Ricko
0

han såg mer ut som 60 cm.. Ricko är vääldigt kraftig vid bröstkorgen(hela ha är kraftig men).  Ja Ricko var sist 63cm men nu vet jag ej..

Ricko
0

Elr lite mer än 60cm men inte 64½

Ricko
0

67# Jag vet ju inte om du talar sanning heller, men jag bryr mig faktist inte vems hund som är högast.. jag vet många schäfrar som sträcker sig mot  70 cm i mankhöjden också så det är ingen konst att vara 64½(inte för du sagt det men) Vår kuvasz var väll runt 74 cm tror jag.

Nikkis
0

Haha jag skrev ju nyss att det vore falsk marknadsföring för mig att ljuga om min hunds mankhöjd.

Ja självklart finns det schäfrar som blir högre(eller mindre) än den tillåtna höjden.
(Hanar ska vara mellan 60-65 och tikar mellan 55-60 cm).

Min väninna har faktiskt en Schäferhane på hela 77 cm, Men inte äter han mer än genomsnitt för det!

Men nu blir det liiiite väl löjligt att jämföra mankhöjden mellan en Schäfer och en Kuvaz!

Ricko
0

71# Jag vet hur höga schäfrar ska vara för att bli godkänd i t.ex utställingar. Jag har inte sagt att jag ger honom mer för han är hög, jag ger han mer för han är så krafitg och var så smal när vi fick han så df gedde vi lite mer och sen när han blciti bra i vikten så när vi börjat minska började han må dåligt.

Nikkis
0

Tillägg: Du kan för övrigt inte ens jämföra dina hundar mot rashundar, eftersom dina just är blandraser och har inget mått att hålla.Flört

Nikkis
0

Och då kommer vi till, vad ger du din hund för mat? Det kanske inte är tillräckligt näringsrikt för din hund(som individ) och kanske därför han "mår dåligt" utav det.

KindredCold
0

#73 Kan flika in lite genetik där!

Visst, en hund kan vara 50% schäfer och 50% labrador säger vi.
I praktiken ja..

Genetiskt, vet man inte ett skit! Flört
Det kan vara en renodlad labbe rent genetiskt eller en renodlad schäfer..
Visst går det att DNA testa för att se vilka raser som finns, om man är osäker.. men du kan aldrig veta hur mycket labbe resp. schäfer en blandras är..

Om vi ska prata mått.
Min högsta hund var 75 cm i mankhöjd.
Min lägsta hund var väl runt 59-60

Min hund som var 75 cm i manken var dock inte tungst eller grövst..
Så det kan dillas om vem av dessa som var störst.. Det är många faktorer som spelar in..

Min schäferhane var runt 74, min schäferblandras var 63 hög.
Hon var också dobermann, så det var en liten dobermann och en hög schäfer..
Dock inget man kan gå efter, då det är en blandras och jag har ingen aning om hur mycket dobermann resp. schäfer hon var genetiskt.

Annars kan vi säga 75% dobermann och 25% schäfer, men det finns inget som säger att hon var mer schäfer..

Ricko
0

73# Vit herdehund&Schäfer ska båda hålla måtten till 65 cm(hane) Då Vit herdehund har samma utseende, kroppsbryggnad enda skillnaden är att den är vit! Jag visa ju den rasrena schäfern om du inte såg det??

KindredCold
0

#76 Starta nu gärna en ny tråd om du vill prata mer om detta..

Jag är trött på detta tjat nu.
Det är helt OT nu..

Ricko
0

77# jo jag är då ****** trött på er

Katti
0

Låser tråden då den har kommit bra långt bort från hunduppfödning nu Flört.

Inlägget är låst för nya kommentarer