Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 4747 ggr
Katti
0

Hur stor är en bur?

Konstig fråga förvisso - lika dum som hur långt är ett snöre?

Anledningen till frågan är att jag nu på kort tid har uppfostrat tre valpar och det sliter hårt på huset (det nybyggda huset…). Med modern öppen planlösning finns det ju inte så många rum att stänga in hundarna i, så jag har tänkt tillverka en rejäl hage, typ valphage, att ha icke gnagsäkra individer i när vi t ex åker och handlar (är vi borta längre så är de med oss eller hos min mamma). Denna hage har jag tänkt ha i stora rummet med utsikt över vägen så att det händer något och de har kontakt med de andra hundarna. Så det vore ju betydligt roligare än att sitta i en bur!

Jag har inte letat bland reglerna så noga, men hittade att om hunden regelbundet rastas utanför rastgården så får man ha två hundar i 30-kilosklassen i en rastgård på 6 kvm. Och mina hundar kommer jui betydligt mer än rastas regelbundet utanför!

Är det någon som på rak arm vet vad som gäller eller har en bra länk?

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kan jag inte låta bli att svara på min egen fråga med en länk Regler. Men jag hittar inget svar på min fråga i alla fall! Hundar får inte "förvaras" i bur annat än i samband med resa och tävling/träning för tävling (det var väl för väl att de tog bort entimmesregeln i alla fall!).

14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.

1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.

2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.

3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.

4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Man får alltså inte ens träna valpar att vara i bilburen om bilburen står inne… Jag blir så trött! Förstår mycket väl varför alla regler finns, men ibland (ofta) blir det så fel.

Så frågan är väl om min hage (som är tänkt att bli 1,4 kvadratmeter, 90 x 155 cm för att passa på hundarnas favoritställe under trappan) är att räkna som en bur? Tyvärr är den väl det och lagen säger att jag inte ens under en övergångsperiod får använda den för att träna unghundar att vara ensamma hemma…

Allt en hund kan tänkas sätta i sig är ju inte lämpligt. Eller vad sägs om en halv tub Voltaren (inklusive metalltuben), en kartong kattsand (det mesta utspritt över golvet, men jag har ju inte en chans att veta vad som eventuellt finns i hundens mage), en mobiltelefon för 3500:_ (tillhörande min mans jobb), en hyllmeter böcker (alla mina kokböcker som stod nederst i bokhyllan), stora delar av en stol, skumgummi från en bia-bädd (även där det mesta på golvet), gnagning av alla utstickande hörn på möbler, skor, kläder och…

Och då lovar jag att det inte råder någon som helst brist på ben och sådant som är både lämpligt och borde vara gott att gnaga på!

Nu är visserligen inte det här bara valpfasoner utan två av mina vuxna hundar har haft tonsillit med gnagning på konstiga saker som enda symptom. De är nu opererade, men kattsanden var ett verk av den nyopererade som jag trodde fortfarande var groggy efter operationen. Plötsligt känns det som om en valphage för 3000:- skulle kunna tjänas in väldigt fort!

Malteser
0

En bur, är täckt på alla sidor + tak.

En hage, är täckt på alla sidor, men har inget tak.

Så en hage, är väl godkänd….

Sätt in en transportbur i hagen, så att din hund kan använda den som sovplats, med öppen dörr.

Ring / maila, din kennelkonsulent / miljönämnd i din kommun. Dom ska kunna svara o hjälpa dig, med råd!

Lillemoor / Smultronställets Kennel.

Vattnadal
0

Om du gör en hage av kompostgaller gäller reglerna för box. En box ska ha normal takhöjd.

En hund på 56-65 cm mankhöjd ska ha 4,5 kvardatmeter, 2 hundar 6 kvadratmeter, varje ytterligare hund ska ha 3 extra kvadrat.

46-55 cm gäller 3,5 kvadrat för en hund, 4,5 kvadrat för 2 hundar, 2 extra kvadrat till varje extra hund.
36-45 cm 2,5 kvadrat till en hund, två hundar 3,5 kvadrat och 2 extra per hund utöver.

För att hitta alla mått, regler od, leta reda på L102, föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Katti
0

Jo, allt det där står i länken jag skickade. Men jag tycker att det är stor skillnad på att ha en eller två hundar där i 1-2 timmar ett par gånger i veckan mot att de faktiskt bor där men rastas utanför sin box. Men det är väl nackdelen med regler; de blir väldigt statiska…