Parningsdygn?
Vilka raser har ni och vid vika dygn parar ni? Har ni haft samma tider i tiklinjer elr har det skilt sig något?

Jag har Finsk Lapphund! Har haft 8 kullar eller ja den 8 de just valpad då men 8 parningar, 9 då jag fick tyvärr dödfött en kull också då.
Alla tikar har haft olika dygn men mellan 8 och 12 har det skett här då första parningen sedan några dagar efter andra/ ev tredje parningen då så alltså en tik hade alla 4 parningarna/kullarna dag 9-13 och en annan hade parning 8-9 och en 11-13 o s v men detta är ju mkt olika men min erfarenhet är att flertalet har höglöp/villighet att para runt dygn 12!
Har en hane som har 8 kullar där alla är parade dygn 12 enligt tikägarnas beräkning då:-)
Men svårt att veta från tik till tik och även olika löp på tiken så…
Ska man åka långväga så är väl det bästa att ta utstryk eller blodprov för koll av höglöpet då.
Hos två av mina tikar har den optimala dagen varit dag 11-12.
Min första kelpietik fungerade helt enligt boken. Löp var 6:e månad (+-1-2 dagar!), förskjutet en månad efter valpkull. Höglöp på 11:e -12:e dagen. Man kunde ringa en hanhundsägare flera månader före löp och i stort sett säga vilken dag man skulle komma
.
Så första gången jag skulle para en annan tik trodde jag verkligen att det var så lätt! Inte var hon i höglöp när vi kom (vilket resulterade i en rejäl utskällning av hanhundsägaren…). Hon höglöpte runt 15-16:e dygnet.
Mina två sheltietikar höglöpte runt 12:e dygnet, respektive från 18:e. Lapphunden som jag har nu parades på 14:e dygnet (och 15:e). Så vad jag har lärt mig är att man måste kolla sina tikar noga och ge akt på de tecken de visar. Även utan hanhund kan man oftast lätt märka om hon drar svansen åt sidan när man kliar henne på svansroten!

Dygn 9,11,13 har funkat bäst för oss, papillon, chihuahua, shipperke….lite individuellt, men för det mesta optimalt.
jag har faraohundar och min tik parades på 17-18 dygnet.. faraohundar brukar ha sena höglöp och paras sent i löpet.. de löper ca 21-26 dygn (olika dock jag vet flera som löper 28 dagar)
Jag har beagle och tiken är dräktig nu, 3.e veckan nu :) hon parades på 13 dygnet..