Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 3027 ggr
Katti
0

Hundanpassning av hemmet

Jag skulle gärna vilja ha tips och idéer på hur man kan hundanpassa sitt hem på olika sätt. Vi är inte helt överens om hundanpasningens omfattning här hemma, så jag vill gärna se exempel på hur ni har fått det praktiskt och gärna också snyggt för både två- och fyrbenta familjemedlemmar!

Vi har just byggt nytt hus och där finns en stor tvättstuga/groventré med plats för en hage som blöta och smutsiga hundar kan torka i. Fast hagen finns inte ännu tyvärr…

Tomten ska fixas nu under vår och sommar och även där vill jag ha idéer. Tänker nog (för husfridens skull) inte göra hela tillgänglig för hundarna hela tiden eftersom lapphundar äääälskar att gräva Glad. Bättre då att de får ha sin del där allt är tillåtet!

vonnsan
0

KUL ämne vi har med precis byggt hus och planar för fullt Glad.Ute har vi valt att hägna in en del av trädgården ( om man nu kan kalla det en trädgård ännu hihi)till just våra lapphundar.Givetvis kommer de få vara på övriga delen av trädgården ( som just nu är jordhögar) när vi har koll på dem Skrattande.Inne har vi en grind (Ikea) för dörren till tvättstugan där de kan torka blöta dagar.Fler tips och ideér tas gärna emot så här inför våren.

www.dalabergskennel.se

mamski
0

En öppen bur med bl.a kuddar under trappan upp till övervåningen (=koja), en säng bakom buren, fortfarande under trappan (=ännu en koja), en stor låda med leksaker, ben, en IKEA-hundsäng i samma område.

Ett hundutrymme i anslutning till valprummet som byggts om från vår tidigare dusch. En grind överst i trappan, för att hålla hundarna från övervåningen.

Fri tillgång till soffa med två fåtöljer (rymmer tre hundar precis!) i vårt vardagsrum. Om de är skitiga får de sitta i hundrummet en halvtimme-timme, då har all smuts ramlat av, så soffgruppen klarar sig från värsta smutsen. Dessutom har vi snö drygt 5 månader per år (perfekt om man inte gillar smutsiga hundar!).

En hundgård på ca 30 kvm (rymningssäker) + ett hundhägn på ca 600 kvm (ej rymningssäker).

Soffor i både hundgården och hundhägnet. De får inte vara hela så länge, men är man hund kan man ligga i dem ändå. En fåtölj i hundhägnet, ett litet hus med tak man kan gå upp på mha en ramp, tre cementringar för bus, stock mellan två stenar som man kan balansera på (har lagt asfaltpapp uppepå så att de inte halkar), träd som ger skugga, bildäck upphängt som matte/husse kan gömma godis i (när det inte regnar). Hängde upp en gammal sänghimmel också som "spöke", men den slet de ner ganska snabbt.

Kommer säkert att komma på fler berikningsidéer till sommaren. Har hängt upp ett tak över valplådan också, för att i möjligaste mån efterlikna en lya. Det är ett enkelt berikningstips för oss uppfödare.

Har man ett hundrum kan man faktiskt tänka på att hänga upp något på väggarna, så att det liknar ett "vanligt" rum.

Har hittat mycket användbart på vår majbrasa som jag återanvänt till hundarna, bl.a gamla madrasser och sånt. Det bästa var sängbottnen jag hittade som numera är dörr till hundhägnet. Hittar även gamla soffor där.

Annars tror jag nog att man kan kontakta soptippen där man bor och fråga vad de gör av kasserade fåtöljer, soffor etc. Man kanske kan få ta rätt på dem? Mina hundar älskar sina soffor!

www.pognos.com- Schnauzer peppar & salt för show, skog och soffa! (Hundvärldens krydda!)