Sälja valp på avbetalning
Med jämna mellanrum får man frågan av någon om man kan få köpa valpen på avbetalning. Jag har en fullkomligt fast inställning i frågan och det är nej!
Att jag säljer en valp på avbetalning är det samma som att jag lånar ut pengar till köparen (att det är räntefritt verkar de ta för givet). Jag är av den åsikten att är personen känd för att betala tillbaka lånade pengar så finns det säkert någon i personens närhet som kan bistå med ett lån. Det ska inte jag som till nyligen inte alls kände denna person göra!
Har man inkomst och inte betalningsanmärkningar så går det ju också att låna i bank. Jag har sett att vissa stora kennlar även har samarbete med kreditinstitut. Fast det känns lite overkill måste jag säga. Som att man föder upp för mycket och vill sälja till varje pris.
Men till sist handlar det här, som så mycket annat, om personkemi. Vid två tillfällen har jag frångått mina egna principer och sålt på avbetalning. Båda gångerna har det gått bra.
Första gången var det en kattunge. Jag fick halva summan vid leveransen och resten inom ett par månader. Andra gången var det en valp. Matte hade råkat ut för en olycka där hon blivit invalidiserad. Detta hade kostat familjen mycket pengar i form av förlorad inkomst mm. De skulle få pengar från försäkringsbolaget, men de är ju inte alltid så snabba… Det bestämdes att de skulle betala 1000:- i månaden tills hunden var betald, men fick de försäkringspengarna skulle jag få allt på en gång. De fick pengarna inom en månad!
Jag har också alltid sagt att jag aldrig ska sälja hundar på avbetalning. Men i förra kullen sålde jag faktiskt en valp på avbetalning. Jag tyckte att denna person verkade seriös, hon kom ofta och hälsade på sin valp och hörde av sig ofta den första tiden.
Vi kom överans om att hon skulle betala 1000kr i mån och det gick bra dom första gångerna. Men sen blev det lite si och så med betalningarna. Till en början ringde hon och sa att dom skulle bli sen och visst fick vi pengarna. Senare och senare varje gång. Nu dom senaste gångerna hörde hon inte ens av sig för att säga att dom blir sen utan beklagade sig att hon glömt mm.
Vi har stamtavlan på denna hund hemma, det var vårat krav för att hon skulle få köpa på avbetalning. Den får hon när allt är klart.
Det här var iaf första och sista gången som vi säljer på avbetalning. Jag sitter hellre med valpen hemma än att gå igenom den stressen igen.

Nej, vi har aldrig sålt någon valp på avbetalning och vi kommer heller aldrig att göra det. Om man inte har råd att lägga upp hela köpesumman vid avhämtning av valpen så kan man ju börja fundera över hur fortsättningen kommer att bli. Valpen kan ju bli sjuk, råka ut för någon olycka, har man då råd med veterinärkostnad och har man haft råd med att försäkra valpen. Hos veterinär/djursjukhus får man ju aldrig ta något på avbetalning.
/Eva-Britt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har sålt både valp / vuxen, på delbet.
Har aldrig haft några bekymmer…. utan pengarna har alltid funnits insatta, på mitt bank konto, det dat. som vi kommit överens om.
Valpköparen och jag har gemensamt, kommit överens om inbet. storlek / dat. är pengarna ska vara insatta.
Inga papper, förutan en kopia på friskintyget, och del bet. kontraktet, som vi båda har skrivit under. lämnas ut tillsammans med hunden, innan hunden är färdigbet..
Om hunden blir sjuk, måste dom kontakta mig omedelbart, eftersom försäkringen, står i mitt namn.
Lillemoor / Smultronställets Kennel.

En fråga till Lillemor!
Hur gör du då om valpen blir sjuk eller om den råkar ut för någon olycka när du sålt på avbetalning eftersom försäkringen står i ditt namn? Är det du som står för veterinärkostnaden och att valpköparen betalar av till dig genom avbetalning?
/Eva-Britt

Min åsikt om avbetalning är att om man planerat att köpa valp och tänkt över det så borde man ha pengar till det som man lagt undan.Har man inte råd när den kennel man tänkt köpa från har valpar så får man väll vänta till nästa gång det ska bli valpar.
När min familj köpte vår första hund hade mamma sparat i flera år och glädjen blev väldigt stor när vi åkte och hämtade honom :)

Svar ang. om hunden blir sjuk eller behöver vet.vård.
Det, har inte inträffat än….
Valpköparen får betala självrisken + momsen, hos veterinären.
Resten, går ju på försäkringen. Eftersom jag står som ägare , så skickas pengarna till mig. Men valpköparen har ju bet. mån. avg. till mig, så då betalar jag ut försäkringspengarna, till dom. Försäkringsbolaget betalar ju inte ut några pengar, om inte hunden är frisk / skadefri, när förs. tecknas / ny ägare .
Tycker inte, att det är något konstigt med det. Om Vet. vill ha en fullmakt / ägarbevis, eller något annat papper, så skickar / faxar jag det naturligtvis, till dom. Eller, så kan ju jag o valpköparen ev. komma överens om, att jag drar av försäkringspengarna, på deras delbet.
Lillemoor / Smultronställets Kennel.

Jag har köpt valp på avbetalning. Med en ansträngd ekonomi i vanliga fall blev det bara lite för mkt när valpen skulle hämtas. Bilen rasade, samt saftig tandläkarräkning samt lite andra oväntade utgifter samt att försäkringskassan strulade med utbetalningen. Var tillfälligt föräldraledig eftersom min dotter blev långvarigt sjuk.
Min uppfödare gick med på halva valppriset kontant och resterande en månad senare. (Nu behövde hon dock inte vänta mer än 10 dgr)
Men jag var desperat och för flickans välbefinnande kändes det helt rätt att åtminstone förklara min situation och föreslå avbetalning.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jag skulle inte sälja valp på avbetalning om det inte var en exeptionell sitiation som i #7 och det känns rätt. Eller om det är någon jag känner väl.
Råkade ju själv ställa till det för mig i somras. Vi skulle kika på en kull huskyvalpar, och få se vilken av tikarna vi skulle få köpa. Råkade sen kära ner mig totalt i en hane, och tjatade till mig honom. Hade inte alls råd att köpa 2, så bad om fodevärd ed, och vi löste det genom att uppfödaren tar en valp ur vår kull vi ska ha i vår, eller så får jag betala om det inte blir några valpar hos oss.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
På katt, där fodervärdsavtalen inte är så styrda som på hund (i alla fall inte för sisådär 15 år sedan när jag födde upp katter!) så förekom det att man lämnade ut en hona till en annan uppfödare, med löfte att man får en unge (förstaval) ur hennes första kull. Jag tycker faktiskt att det är riktigt vettigt om man vill behålla en linje, men inte kan/vill ha fler hundar just då. Jag antar att man skulle kunna göra så på hund också om man vill. Fast kanske inte kalla det fodervärdsavtal utan avbetalningsplan eller liknande
.

Jo, vi gjorde bara en lite anteckning i papperen att han inte är min förrän hon mottagit betalning eller en valp av motsvarande värde.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
nej jag skulle heller aldrig sälja på avb för kan man inte betala det lilla valppriset så är det nog tyvärr så att man inte har råd med mat försäkring mm under tiden heller för det är första året med en valp som kostar mera pengar än valppriset.
Hejsan!
Var i kontakt med skk gällande denna fråga, dom säger att det är ingen bra ide att sälja på avbetalningen. Så fort valpköparen betalt något för hunden, om det så är bara 1 kr så har du ingen rätt att behålla stamtavlan. Den ska följa med hunden enl deras regler. Därmed kan du heller inte kräva tillbaka hunden vid utebliven betalning och får gå till vanlig tingsrätt för att få tillbaka dina pengar, men hunden får du inte tillbaka.
Tokigt men sant, och dessutom kan man bli föremål för diciplinnämden om du då väljer att behålla stamtavlan som garanti för att du får betalt. Nu var det ca 4 år sedan den händelsen men jag tror att samma regel gäller fortfarande.
Det stämmer - så fort en krona är betald övergår äganderätten till köparen - och som uppfödare är man skyldig att upprätta ett köpeavtal och lämna ifrån sig registreringsbevis/stamtavla. Avbetalningen bör man ju också skriva ett avtal om . när och hur valpen ska betalas, när den senast ska vara slutbetald etc. Har man då inte fått pengarna när tiden löpt ut så är det tingsrätten/kronofogden som gäller - valpen har man inte längre några rättigheter till. Upprättar man inte ett skriftligt skuldbrev och avbetalningsplan så har man sålt en valp utan möjligheter att få betalt…kanske….om köparen inte betalar vill säga.
Vem som står som ägare hos SKK eller Jordbruksverket har ingen betydelse i sammanhanget….inte heller vem som står för försäkringen.
Det är möjligt, men jag vet inte säkert, att man kan skriva ett äganderättsförbehåll så som bilfirmorna skriver när man köper bil på avbetalning….men då kanske man får SKK på sig - vem vet?!
Jag ser ingen som helst anledning att sälja på avbetalning - det räcker att vara medlem här och där så kan vem som helst låna pengar utan säkerhet….och har köparen så dålig ekonomi att h*n inte får låna 10-15000 på sådana medlemslån så kanske det är bäst att vänta med valpköpet.
#2 håller helt med dig om man inte har råd med en hund så ska man inte ha en. Köpekosnaden av hunden är bara en liten del av man lägger ut.

#2 håller helt med.
Är det en tillfällig kris så får man väl låna av någon som man känner. Jag får ofta frågan som kattuppfödare. Det konstigas är när de kommer med en betalnings plan som de lägger fram innan kattungarna är födda. Då hinner de ju spara ihop pengarna innan katterna är leveransklara. Eller tror de att de kommer få bättre ekonomi om några månader.