Alternativt fodervärdsavtal?
På grund av olika omständigheter har jag "blivit med" en hund som inte var planerad. Det var ömsesidig kärlek vid första ögonkastet mellan oss och nu när matte inte ska ha kvar henne så, ja, hon får flytta in här! Rasen är ingen jag ens har snuddat vid i mina funderingar på en ras till, men nu är det så!
Till saken! Jag skrev att jag har fått henne, men det är inte riktigt sant för hennes matte vill ha en valp efter henne, vilket jag tycker är helt okej. Vi tänkte skriva ett fodervärdsavtal, men nu när jag sitter med ett framför mig så är det ju bara "det vanliga" fodervärdsförfarandet som finns beskrivet. Det står även att "Ändringar i ovanstående regler kan innebära ett brott mot SKKs grundregeler". Och när jag läser SKKs grundregler så fattar jag det som om vi bryter mot dem genom att göra såhär…
Någon som vet vad som gäller?

Jag tycker du ska kontakt med SKK:s juridiska avdelning och beskriva hur ni tänkt göra så kan de nog tipsa om hur ni ska skriva avtalet eller vilken blankett ni ska använda.
Var tvungen att gå in på din hemsida för att se vad det var för ras. Helt omöjligt att se vilken ras det är på kortet här. Hon ser jättesöt ut och vad roligt med en helt ny ras med päls som ska klippas bitvis i alla fall:-)
Alla egenskrivna avtal utanför SKKs avtal är ej giltiga enligt SKK, De är benhårda på det
Det du kan välja är ju halvfoder avtal, Dvs att hon blir din efter en kull och då kan ju hon som vill ha valp behålla en ur den kullen och sälja resten.(om du ska betala halva din hund eller inte kan ju du och din uppfödare komma överens om)
Jag tror att de har även ändrat på delägarskaps kontrakten, dvs OM man deläger nu så måste båda ta lika kostnade och lika vinster , dvs, man skall betala hälften var av försäkringar, utställning mat etc, och även dela lika på ev. vinst man gör på försäljning av en kull.
Avtal som förrut skrivits som att man är delägare men inte behöver betala nått för hunden, mot att uppfödaren har all avelsrätt. Godkännes ej längre, såg att sådanna fall hade dyktupp på SKK kommiteer där de avhandlat liknande ärenden, De har blivit jättehårda på att endast deras juridiskt skrivna avtal är giltiga.
Jag vet ej om man i verkligheten får skriva avtal så att Betalningen för denna hund är en valp från henne.. Tänk om det inte blir någon kull? Ska du då i efterhand betala fullt pris för hunden? eller om hon får kull men det kanske är dödfödda valpar?
Ska du stå för kullen eller ska hon?
Håller med Poodles, Prata med SKK, Det är säkrast.
Jag har pratat med SKK idag. Det var inga som helst problem, men räknas inte som att jag är fodervärd. Vi ska alltså använda ett köpeavtal men skriva att jag betalar i form av en valp efter denna tik inom en viss tid. Så får hon inga valpar (av vilken anledning det än är) så betalar jag inget.
Jag ska stå för kullen. Det vi gör är helt enkelt att vi byter en hund mot en hund. Hon som jag "fått" hunden av är en nära vän. Hon har inte fött upp Axa själv utan har köpt henne.
En liten portis är det! Måste säga att efter att ha varit inne på rasklubben och läst på så är jag orolig för det där med pälsvården… Pälsen kräver en hel del och tovar sig lätt. Jag lägger massor av tid på hundträning, men är ingen päls-människa… Men det är klart att jag vill ställa henne (hur mycket beror ju på hur det går!) så jag vill ha henne i päls, i alla fall till att börja med.

Vad bra att allt löste sig, alltid bäst att prata med SKK först innan man tar några egna beslut som man inte är säker på.
Mot tovor finns alltid bra preparat som man kan använda mellan utställningarna. Du kanske blir en hejare på pälsvård i framtiden
Och annars vet jag ju var du bor
. Du har jättebra information på din hemsida, i all fall när det gäller pudlars pälsvård! Kan säkert knycka ett och annat därifrån. Ännu är det lugnt, valppälsen är inte svårskött.