Kennel iFokus

Kennel

Etikettfrån-planering-till-parning
Läst 3014 ggr
FurryTails
2009-02-25 17:42
0

Förberedelser

Tänker ta valpar på min sheltietik så småningom, och vill göra det efter konstens alla regler. Vilka hälsokontroller ska genomföras hos tik/hanhund? Vad bör jag tänka på i val av hanhund? Vad brukar man betala hanhundägaren för en parning?

Mvh/S

FurryTails
2009-02-28 23:24
0

Ingen som vet?Tungan ute Hade verkligen uppskattat några svar. Hittar inga direkta svar på sssks hemsida..

Poodles
2009-03-01 01:25
0

Om just sheltie vet jag inget speciellt men det är väl lika inom den rasen som inom alla andra raser att man bör ta reda på hälsoprogrammet som gäller för just den rasen. Ögonlysning, HD-röntgen m m. Kanske att man måste ha utställningsmeriter för att få ha valphänvisning på sin specialklubb. Allt detta kan specialklubben för sheltie svara på samt även SKK.

Båda hundarna ska ju givetvis vara friska, vaccinerade och tiken ska även avmaskas innan parning.

Vid val av hanhund bör man tänka på att hundarna ska komplettera varandra och att de bör vara typlika och sedan tycker jag att man bör tänka på vilka hundar som finns bak i stamtavlan. Om du inte känner till hundarna bakom så kanske du kan fråga din uppfödare.

Ta även reda på vad just den hanhunden som du är intresserad av har lämnat tidigare med andra tikar. Sedan är det ju viktigt att det är en trevlig hund och att du har träffat hanhunden innan du bestämmer dig.

Parningsavgiften varierar mellan olika raser. När det gäller mellanpudel så brukar parningsavgiften vara 1500 (ibland mera) för parning och sedan 1200-1500/valp. En del tar en klumpsumma, typ 7000 eller något mera.

Katti
2009-03-01 12:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu var det ju några år sedan jag hade sheltie, men som jag förstår informationen på SSSK:s  hemsida så är det bara när det gäller ögonen (PRA) som det är krav på kontroll. Båda föräldrarna måste vara ögonlysta inom ett år före parningen. Sedan vet jag att man har upptäckt att höftledsfel är vanligare än man trodde, så jag skulle rekommendera röntgen också.

sssk.org under (Avel -> Avelsstrategi) finns RAS för sheltie. Där finns mycket information att hämta.

Sheltie har ju också en annan ögonsjukdom, CEA, som man undersöker vid ca 7 veckors ålder, alltså innan valparna flytttar.

Frejzan
2009-03-08 01:32
0

SKKs avelsdata http://kennet.skk.se/avelsdata/index.aspx

Där kan du kolla stamtavlor, göra provparningar för att se inavelsprocenten på valparna, kolla syskon till den tilltänkta hannen mm. Man måste vara inloggad.

Jag har själv haft stort nöje att sitta där o göra provparningar för att hitta en hanne som inte är släkt med min vovve. Hon är av en liten ras så det är inte lätt finna rätta hannen. När jag fått fram några med inavelsprocenten 0,0 % så tog jag kontakt med min uppfödare som är väldigt kunnig i rasen och hon hjälpte mig med valet av hanne.

Enda negativa med SKKs avelsdata är att man kan inte kolla vidare på importerade djur. Vore bra om det fanns en länk till tex. Finland, Danmark mm. Sen kan en importerad hund räknas som två olika hundar om den först har tex finsk registrering och sen en svensk registrering.

FurryTails
2009-03-08 12:33
0

Tack för era svar! Det hjälper mig jätte mycke!Skrattande