Kennel iFokus

Kennel

Etikett: lite-allt-möjligt
Läst 2674 ggr
Mulla
0

Vad krävs för att få kalla sej kennel?

Hejsan!

Jag är ny här på Kennel iFokus och vet därför inte om frågan varit uppe förut! Har letat runt lite här inne men ej hittat något om detta så jag frågar;

Precis som rubriken lyder! Vad krävs för att få kalla sej Kennel?

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga frågan i så den kan ha hamnat fel!)Oskyldig

Katti
0

För att skaffa ett kennelnamn krävs att man betalar 2000:- till SKK och får ett av sina namnförslag godkänt. Sedan har man en kennel, på pappret i alla fall. Man behöver aldrig ha ägt en hund i hela sitt liv Glad.

Tidigare (någon får gärna fylla i med årtal) har man varit tvungen att göra ett skriftligt prov för att kunna ansöka om kennelnamn. Kanske kunna visa upp egenuppfödda hundar på ett eller annat sätt också? Det tog man bort och gjorde istället helt tvärtom för att få kennelnamn på så många hundar som möjligt och därmed bättre koll på varifrån de kommer helt enkelt. Så nu måste man ha ansökt om kennelnamn senast när man registrerar sin tredje kull.

Tanken är väl att jag som uppfödare på ett annat sätt ska tvingas "stå för " de hundar jag fött upp eftersom de bär mitt kennelnamn.

Sedan finns det krav på själva hundhållningen som man självklart måste följa. Kraven är lite olika beroende på hur många hundar man har och ska väl egentligen inte ha att göra med om man har registrerad kennel eller inte. Både kennelklubben och miljökontoret kan göra såväl anmälda som oanmälda beök för att kontrollera verksamheten.

feeorin
0

Kommer inte ihåg precis hur det var förr….men förutom det skriftliga provet så skulle man ha fött upp visst antal hundar som ställts ut och fått ett minimipris och det skulle vara från olika kullar…..kommer inte håg hur många hundar resp kullar eller vilka resultat som krävdes.