Vilka får köpa valp av dig?
Ja som rubriken antyder så undrar jag vilka som får köpa valpar från din uppfödning. Vad har du för kriterier/krav på en valpköpare?
Och hur noga kollar du upp eventuella valpköpare innan du bestämmer dig för om de får tinga en valp eller inte?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har ingen kennel men om jag hade en så skulle jag vilja att löparen kunde en del om rasen de vill ha. De ska ha en bra syn på hundliv och se upp till hundens behov.
Jag skulle t.ex. inte sälja en valp till någon som inte visste att Sheltien var en vallhund. Den ska känna till sheltiens bakgrund och behov.
Jag skulle inte sälja valp till någon som jag aldrig träffat innan valpköpet äger rum, aldrig sälja till någon som vill att man skickar valpen via flyg dyl.
m.m.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Det beror på vilken ras det gäller. Jag har erfarenhet från kelpie, sheltie och finsk lapphund (om nu 1 tingad tikvalp och två otingade hanvalpar kan räknas som erfarenhet av att sälja finsk lapphund…).
När det gäller kelpie är det helt klart hundvana innan som gäller! De allra flesta har också tävlings- eller i alla fall träningsintresse utöver bara grundkurs.
När det gäller sheltie och finsk lapphund är jag mån om att mina valpar kommer till aktiva hem. Vad de får göra spelar inte så stor roll, men jag vill att de ska få vara en del av familjen och inte lämnas ensamma för mycket. Tyvärr är jag rädd att det är detta stycke i min nuvarande annons om finska lapphund-valpar som gör att jag inte ens får ett telefonsamtal eller mail:
Jag förutsätter att den som kontaktar mig och är intresserad av valp har planerat sitt hundköp och ordnat det så att valpen inte behöver vara ensam när man t ex är på jobbet. En valp eller unghund kan man inte lämna långa stunder och även vuxna hundar mår bäst när de har sällskap större delen av dagen!
Nåväl, då får de väl vara kvar här tills rätt ägare dyker upp!
Sedan har jag andra krav, t ex att köparen kommer och hälsar på innan valpen ska hämtas (om de tingar den innnan den är leveransklar vill säga). Inget är då bestämt från något håll förrän vi har träffats. Jag kräver också full kontant betalning (jag kommer skriva en annan tråd om det). Dock är inget skrivet i sten. Jag har både skickat valp per flyg (till en som tävlat med stor framgång tidigare och var nära vän till hanhundsägaren!) och jag har sålt en hund på avbetalning en gång.
För övrigt hoppas jag på att köparen får sådant förtroende för mig att man vänder sig till mig om det skulle uppstå problem av något slag. Det är ju dock inget man kan kräva. Mail är ett fantastiskt sätt att hålla kontakt!
Hej kommer med ett litet inlägg, det har ju varnats för denna lågkonjuktur, så det är många som inte fått sina valpar sålda.
Det beror nog inte på din annons tror jag.
Själv har jag avstått från att para min tik, för att se hur utvecklingen blir.
För övrigt är jag ny och gick med när jag fick se denna sajt.
Tack!
Sen vill jag inlägga också som valpköpare att även jag kollar kennlarna noga, jag letar länge efter en valp som har de linjer som jag vill ha och att båda föräldrarna är meriterade i lydnad eller bruks då jag tävlar.
Jag vill inte köpa hund hos någon som har det huller om buller hemma, ostädade hundgårdar eller att hundar som typ är ett år inte ens är rumsrena eller att det är nåt konstigt med tiken som har valparna då avstår jag den kenneln.
Det ska vara välskött, välskötta hundgårdar, harmoniska hundar och välskötta.
Det kravet vill jag också att en valpköpare kan ställa till mig, vilket jag blir glad för, då vet man oftast att valpen kommer till bra hem.
Det ska vara valpköpare med lite krav.
Men hur gör de som exporterar hundar? För man ser ju att det exporterars valpar ibland.

Jag vill att de som är intresserade av en pudelvalp ska vara lite pålästa vad gäller rasen, pälsvård m m. Oftast tycker jag att de flesta som anmäler sitt intresse har gått via Pudelklubbens hemsida och hittat vår hemsida där och att de varit inne och läst om rasen.
Till att börja med är det trevligt att få ett mail där vederbörande berättar lite om sig själv, sin familj, om man haft hund tidigare m m. (Det är ännu trevligare om personen ringer första gången, men jag har märkt att fler och fler mailar nu för tiden.) Sedan vill jag att man har ett samtal per telefon, som uppfödare kan man redan här sålla ut vissa personer som man inte känner för. Sedan är det trevligt att träffa den blivande valpköparen innan valparna är födda men oftast blir det inte så eftersom det oftast brukar vara många mil emellan oss.
Men jag kan tillägga att inget från vår sida är bestämt förrän vi har träffat eventuella valpköpare och de har träffat oss och det blir ju oftast när valparna är runt 5 veckor. Det måste kännas rätt från båda håll.
Är man fortfarande intresserad när valparna är födda så tycker jag att det är trevligt med telefonkontakt och mailkontakt och jag brukar ha en valpdagbok på vår hemsida där den blivande valpköparen kan följa valpens utveckling.
Sedan vill vi träffa de blivande valpköparna när valparna är runt 5 veckor och då vill vi träffa hela familjen. Vi vill se hur de hanterar valparna, hur barnen uppför sig med de vuxna hundarna och valparna. Vi brukar aldrig ta hem främmande människor innan valparna är runt 5 veckor pga smittorisk m m och att jag tycker valpar och tik ska ha lugn och ro.
Tilläggas kan att arbetstider, och hur de ska ordna för valpen m m har jag redan tagit reda på innan jag bestämt vem som ska få komma.
Vilka krav ställer vi då på våra valpköpare.
- Jo, att alla i familjen ska vara överens om hundköpet.
- Det får inte vara något barn som ska ha huvudansvaret.
- Inga barn som ska gå hem på rasten för att mata eller gå ut med valpen.
- Ingen hund som ska sitta ensam 8-10 tim/dag.
- Ej till någon familj som har många småbarn.
- Att man är införstådd med att hunden kräver omsorg och allt vad det innebär.
När vi hade våra första kullar så tog vi handpenning när valpköparna kom och hälsade på när valparna var 5 veckor men det slutade vi med för flera år sedan.
Varför, jo för att vi vill känna efter besöket om det kändes rätt och vi vill även att den blivande valpköparen ska känna efter så allt känns rätt. Har man då tagit handpenning och känner att det här blev fel så kan du som uppfödare aldrig backa. Man är tvungen att fullfölja köpet. Känner man så efter ett besök så är det lättare att ringa och säga "vi är inte intresserade att sälja någon valp till er". Visst du kan som uppfödare har otur att det är någon valpköpare som backar precis i sista stund och du står där med en osåld 8-veckorsvalp men då tror jag att den valpköparen ändå inte var något att ha.
Pudeln är ju en ras som spänner över ganska stor åldersgrupp av människor och det är ju en sällskapshund. Så det är allt ifrån ungdom till pensionärer som kan ha en pudel och en pudel passar bra till mycket, allt från att promenera till att tävla med.
Vi själva ställer inga krav på att man ska ställa ut däremot tycker vi att det är jättroligt om man tränar och gör saker med sin hund. Vi tycker även det är trevligt om man är intresserad av att tävla lydnad, bruks, viltspår, agility eller något annat men inget som vi har som krav.
Jag kanske har glömt bort något, men det får väl i sådana fall vara förlåtet
/Eva-Britt

Jag har inget emot blandrashundar, absolut inte! Men jag har en hel del emot den medvetna uppfödningen och utprånglingen av blandrasvalpar som förekommer i ganska stor omfattning och verkar ständigt ökande tyvärr. Jag pratade med en kvinna som hade fyra kullar hemma samtidigt. Hon visste inte ens vad det var för färg på valparna när jag pratade med henne…
Det är ju så att det sällan eller aldrig är de två bästa individerna av två olika raser som får para sig och få valpar med varandra. Tvärtom är de sällan testade för i rasen förekommande sjukdomar och defekter. Min åsikt, och den står jag för, är att har man ett genuint intresse av att föda upp hundar och därtill det nödvändiga intresset för och kunskaper om hundars mentalitet, anatomi, genetik mm så väljer man inte att föda upp blandraser utan renrasiga hundar. I vårt land har vi väl över 300 raser vid det här laget. Det borde finnas någon som passar alla!
Det här är ett hett ämne som man kan fördjupa sig i och vrida och vända på i all oändlighet. Detta är dock inte rätt forum för det. På t ex http://blandrashundar.ifokus.se/ kan man diskutera blandrashundar med likasinnade hela dagarna om man vill!