Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 4582 ggr
Malteser
0

Gatuhundar i Spanien.

Malteser
0

Nu hade jag,Skäms för bråttom.

Tänkte bara påminna er om;

Uppdrag granskning

TID: 20:00 - 21:00, Idag, 14 januari 2009

Granskande samhällsprogram. Säsong 9. Avsnitt 1 av 22. Spanska gatuhundar - en lönande affär när svenska hundvänner förmås öppna plånboken. Men priset kan bli högt, för både hund och människa. Även 15/01 i SVT24, 15/01 i SVT1 och 17/01 i SVT1.

Programledare: Pelle Westman.

Läs mer på SVT.se  Lillemoor / Smultronställets Kennel.

Katti
0

Hade tänkt se det, men missade det tyvärr. Dum tid, mitt i barnläggningen…

Var det bra? Kan man få en sammanfattning kanske?

Min granne tog hand om en 6 år gammal tik från Rumänien. Hon var helt slut i höfterna och de fick ta bort henne efter bara ett halvår eller så. Hon hade problem som syntes redan när hon kom, så det hade definitivt varit snällare att låta henne slippa resan och omställningen tycker jag.

Malteser
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Själv grät jag mig igenom, hela sändningen….

Stackars hundar och stackars givmilda människor, som skänkt pengar, till denna bedragerska!

Otroligt vanvårdade och sjuka hundar under dåliga miserabla förhållanden. I stekande sol bodde tex. många hundar i bilvrak.

Det var inget ovanligt i Spanien, enligt denna förskräckliga kvinna.

Passen skrev hon ut själv och hennes Vet. bara stämplade dom.

Leishmania smittade hundar, som även "adopterades" till Sverige / Norge / Tyskland.

Julie Rescure fonden tog ut ca 4.800 kr i adoptionsutgifter.

Under år 2008 adopterade hon ut 671 st hundar. Ingen bokföring, för dessa 3 220 800 kr!

Som hundarna hade det, så gick inget till dom heller.

Lillemoor / Smultronställets Kennel.

Poodles
1

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om programmet. Dessa hundar hade det nog bättre i hundcentrat än om de skulle ha sprungit omkring på gatorna i Spanien och blivit påkörda av bilar. Vi kan ju inte jämföra våra hundförhållanden med de spanska. Här i Sverige har vi ju ganska bra hundhållning ändå. Men visst for många av dessa hundar illa med klådan som många av dem hade och många var väldigt magra också. Det verkade som många hade skabb för de bet och kliade sig hela tiden. Kastrerade verkade de heller inte vara, det skulle de börja med nu enligt den kvinna som var kontaktperson här i Sverige. Men denna adoption av hundar har ju pågått i flera år och då tycker man ju att kastering av hundarna är väl ändå det första man börjar med så de inte kan föröka sig.

Det som skrämmer mig är att kvinnan som förestod centrat i Spanien tydligen skrev ut passen själv och att veterinären bara stämplade dem. Man undrar om någon av dessa hundar som kommer hit till Sverige verkligen har antikroppar mot rabies, är avmaskade m m. Många av dessa hundar som kommit hit som adoptionshundar har ju varit väldigt sjuka och det har blivit höga veterinärkostnader för de som adopterat och många har även dött. Sedan var många hundar drabbade av den fruktade leishmaniasjukan vilket även kan smitta oss människor. 

Så det är skrämmande att jag kanske kommer med mina hundar till veterinären för kanske en vaccination eller något annat efter att en adoptionshund från Spanien eller någon annan insmugglad hund varit där någon kvart innan, risken finns ju att mina hundar får skabb eller något annat smittsamt på köpet.

Vi kanske får börja att tänka om här i Sverige vad gäller rabiesvaccination, loppor, rävbandsmask mm. Snart har vi väl hela batteriet här Man kanske ska börja att vaccinera mot rabies precis som man vaccinerar mot valpsjuka, parvo och kennelhosta.

Så man hoppas att detta program ändå når ut till folk och får folk att tänka efter både en och två gånger innan de bestämmer sig för att ta en adoptionshund från Spanien eller köper en insmugglad hund.

Vill man ta hand om en hund som haft det svårt så finns det ju hundar här i Sverige som jättegärna vill bli omhändertagna.

/Eva-Britt

giffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag missade programet men sett några klipp på nätet.

Tycker inte man ska dra alla under ett streck.

har adopterat hund från portugal och det är den mest underbara hund man kan tänka sig, fullt frisk och kollad av veterinär.

Min hund kommer från hundrondellen och inga hundar kommer därifrån utan att vara kastrerade.

Jag hoppas verkligen att det går rätt till med alla vacinationer och jag tror inte att alla skriver ut själva. Min hund har iaf underskrift samt stämpel av veterinären samtidigt som den är kastrerad.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Poodles
0

Nej, det är helt riktigt Giffan, man ska inte dra alla över en kam. Det finns säkert de som adopterat en hund från utlandet som haft turen att få en frisk hund. Dessa hundars pass var också stämplade av veterinären men kvinnan som förestod centrat hade skrivit det som skulle stå i passet. Så då undrar man ju om hunden överhuvudtaget fått några vaccinationer eller blivit veterinärundersökt.

/Eva-Britt

giffan
0

Det som jag kan tycka är fel på EU passen är att veterinären skriver bara under att de har sett provsvaret på rabiesen. Förut var man tvungen att ha med just det pappret från analysen av rabiesprovet. Och för att kunna göra ett sådant prov måste ju hunden vara vacinerad, och analysen av provet kan bara göras på vissa ställen därför måste provet skickas och man måste vänta på svaret.

Men jag hoppas och tror inte att det går till så som det visades i TV.

Själv är jag inte speciellt imponerade av dessa program. Då de mest hugger mot den ena sidan.

Såg för övrigt ett program ang uteliggare och de som bor i husvagnar. De kan ju tyckas synd om dem. Men många av dem har faktiskt fått erbjudande om att få en bostad. Men för att få hjälp med en bostad krävs det att man uppfyller vissa krav. Som att skriva sig på arbetsförmedlingen mm. Vill man inte det, då får man heller inget!

Det är det jag menar med att dessa program tar inte fram allt i fallen.

~ Anneli ~ 

KerstinP
0

Programmet går i repris på

1:an lördag 10:30 Uppdrag granskning Del 1 av 22. Spanska gatuhundar - en lönande affär när svenska hundvänner förmås öppna plånboken. Men priset kan bli högt -för både hund och människa. Programledare: Pelle Westman. * Från 14/1 i SVT1 eller i

24:an måndag 22:55 Uppdrag granskning Del 1 av 22. Spanska gatuhundar

Jea59
0

Jag blir så arg när jag ser sådana program.

Det finns alltid någon som vill tjäna pengar på djur och uppenbarligen gjorde denna kvinna det. Dom pengarna som hon tjänade gick ingenting till dessa vanskötta hundar och dom kallade dessa gathundar men tydligen var flertalet uppfödda där, dom var inte kastrerade.

I flera länder så finns det organiastioner som faktisk försöker få djur kastrerade som är herrelösa, men dom har ont om pengar att göra detta och vi löser inte problemet genom att köpa dessa djur då det är alltid någon som tjänar pengar på det.

Även här hemma pågår parningar huller om buller det bedrivs ingen avel utan det är för att man tjänar pengar på dessa djur.

Sen finns det också många djur härhemma som behöver omplacering som man kan kolla på istället och framförallt att man kollar upp dom som säljer dessa djur.

Poodles
0

I vår lokaltidning Corren idag (djuriskt) så stod det bl a om att veterinärer avråder från att adoptera dessa gatuhundar. Jag hittade inte hela artikeln på nätet som stod i corren. Men en länk till en del av det som stod.

http://www.corren.se/archive/2009/1/26/k2sphncs4rk6q3a.xml

/Eva-Britt

melody2007
0

Om man vill ta hand om omplaceringshundar tycker jag själv att man ska ta från hundstallet eller nått omplacering i sverige eftersom de avlivas flera hundar per år pga inte har nån ägare. Man vet även inte vad gatuhundarna tar med sig för sjukdomar till sverige, vi har inte så många allvarliga sjukdomar men viligger i stor risk.

CJ40
0

Ja varför ska vi alltid vara så säkra på att just vi kan ge dom det bästa hemmet då, visst som ngn nämnde att dom bara tar fram ena sidan många gånger i sådana program MEN vem säger att dom måste adopteras bort från sitt land över huvudtaget jo för at tjäna pengar, det är grunden till mkt adoption från sådana här och möjligen säkert bättre ställen men själv tycker jag att man ska börja med att hjälpa dom i de länderna kastrera hanhundarna och ge tips och goda råd hur man sköter hundar så som vi med flera gör till hundens bästa INGEN hund mår bra av att sitta i ngn varm bil/flyga flyg så långa sträcker som det ofta blir och till helt nytt hem/land varför inte hjälpa på plats, avliva dom djur som lider kastrera de resterande så blir det en ände på problemet men så länge pengar finns att tjäna så…. Vi har väl nog med hundar som behöver nya hem titta bara på Blocket det är skamligt att tänka tanken att hjälpa andra innan man hjälpt sig själva tycker jag visst egotrippat nej tycker jag inte alls utan hjälp i egna landet först ta inte hit hundar som faktiskt är uppväxta i sitt land och trivs där så länge dom inte är sjuka, gå på gatorna för en hund är inte alltid det värsta som kan hända en van gatuhund tror jag. Som sagt finns på tok för många omplaceringar redan i vårt land så….

giffan
0

#12 Du har rätt i mycket av de du skriver. Men i dehär länderna är det svårt att få folk att göra något alls åt hundar som far illa.

De har inte samma syn pådjur som vi. Många skaffar sig faktiskt en hund när den är liten, sen när den blir stor nog och inte lika rolig längre, sparkar man helt enkelt ut dem. Endel plågar sina djur och låter även barnen göra precis som de vill med dem. När vissa tikar får valpar, kastar man helt enkelt ut valparna, i en sop tunna eller bara lämnar dem vid vägkanten. Ingen gör något åt det. Det betyder att det blir hemskt mycket hundar som stryker runt och då förökar även de sig och det blir ännu flera hundar.

Då är det mindre bra att vara gatuhund. Jag tror inte heller att en gatuhund har det egentligen dåligt, om den fick vara ifred. Men när det blir för många blir de ju ett problem, och ingen vill kännas vid problemet.

Även jag tycker att man helt klart kan ta hand om en hund i sverige i första hand. Men tycker inte att det är fel att hjälpa en hund från andra länder.

Här i sverige kan vi på ett helt annat sätt hjälpa hundarna före de kommer i den situationen att de ens är födda. Vi i sverige har helt annan syn på djur i allmänhet.

Sen finns det faktiskt seriösa organisationer, som inte är ute på att få tjäna pengar utan bara vill hjälpa hundarna. Där följs alla hundar upp, familjerna kollas före man ens får lov att adoptera en hund. Men när en sådan organisation inte ens får medverka i tvprogramet för att visa en annan sida av det hela då tycker jag inte man ska dömma alla över en kam.

hundrondellen följ länken om ni är intresserade av att se en seriös organisation som månar om hundarna.

~ Anneli ~ 

[jakke94]
0

www.hundarutanhem.se är en annan :P