Maskmedel/infektion?
Jo jag hade då som jag skrev under Utfodringslänken maskinfektion på mina valpar vid 5 v ålder och två av dom blev aldrig riktigt bra trots sjukvård/avmaskningar på avmaskningar, cortizonbehandlingar, den ena blev så dålig så vid 6 mån fick dom avliva henne (efter att ha öppnat henne för provtagningar mm mm) medans en annan går på liten dos cortizon men lever gott!
Detta hände då bl a tror jag för att jag då använde Banmint som avmaskning som många veterinärer och apotek än idag rekomenderar till valpar vilket jag INTE gör då jag anser det finns bra mkt bättre och säkrare maskmedel som Welpan och Drontal, Milbemax och Axilur. Jag aktar mig noga för att avmaska för dåligt utan det är ca 16 dagar gamla och sedan inte mer än 12 dagar emellan maskningarna 4 ggr innan leverans och sedan rekomendation 1 ggr/mån t o m 6 mån så dom absolut blir VÄL maskade som små då brukar dom sällan vad jag förstått och hört ej få så stora problem i äldre dagar utan endast vid behov om man vet att hunden löper större risk ex jakthundar/får fatt i rådjurskardaver mm i skogen att man gör det vår och höst och med olika preparat då så dom inte blir imuna mot ngt av dom.
Vad har ni för Erfarenheter?
Vad maskar ni Era valpar/hundar med? Hur ofta?
Oj, jag visste inte att det kunde gå så illa…
Min första kull (1991) avmaskade jag med Banminth enligt anvisningarna i förpackningen. Jag minns att man då skulle maska dem dag 10, 20, 30, 60 & 90. Den här kullen fick (också det enligt rekommendationen) Banminth bara en gång vid… 4 veckors ålder ungefär har jag för mig. Jag har alltid gett Axilur dagarna före leverans.
När det gäller vuxna hundar är jag mycket restriktiv med avmaskning. Upp tilll året eller så är det jätteviktigt, sedan någon gång om året och när de blivit några år avmaskar jag inte alls om jag inte skulle se tecken på mask. Det har forskats i Sverige om mask hos hund och man kom fram till att ganska få vuxna hundar har mask och ingen enda hund över 7 år i undersökningen var angripen. Så det verkar vara så att ger man dem chansen så lär de sig att mota angreppen själva. Eller leva i harmoni med sina maskar kanske!
Det är inte hunden som blir immun om man avmaskar för ofta (eller t ex överanvänder antibiotika), det är maskarna (/bakterierna)! Så det är väldigt viktigt att vi inte använder dessa preparat i onödan. Fast valpar föds alltid med mask och ska självklart avmasklas!

Jag brukar alltid avmaska tiken som jag ska para, detta gör jag när hon börjar löpa och då använder jag alltid Axilur. Brukar även ta de andra hundarna på samma gång. Sedan avmaskar jag valparna vid 10 dagar och sedan ytterligare 3 ggr innan de åker och då använder jag Banmith och ibland Drontal. Har aldrig använt Axilur på valpar.
Sedan uppmanar jag valpköparna att maska av vid 6 mån och sedan innan de vaccinerar vid 1 år. Sedan beror det ju lite var man går och rastar sin hund och om de sätter i sig något olämpligt. Annars är jag också ganska försiktig att maska av vuxna hundar eftersom min veterinär har sagt att man inte ska maska av i tid och otid.
/Eva-Britt

Kanske ska tillägga att jag alltid avmaskar tiken samtidigt som valparna.
/Eva-Britt
Jag gör ungeför som Eva-Britt. Avmaskning av tik innan parning med Axilur eller Banminth - valparna + tik med Banminth på dag 10 och sedan vid 3,5 och 7 veckor - valpköparna uppmanas avmaska MED ANNAT medel vid 6 mån och innan 1-årsvaccineringen. Jag har aldrig haft maskproblem på mina hundar. Däremot har jag misstänkt mask på två kullar vid ca två veckor - och då kommit på att jag glömt avmaska vid 10 dagar - efter avmaskning har symptomen försvunnit (hosta).
Jag har tidigare avmaskat med banminth vid 3 veckor , 5 veckor och sedan vid 7 veckor.
Men nu senaste gången provade jag flubenol. Jag märkte dock ingen skillnad
I samma veva avmaskar jag tiken med axilur. Vi har aldrig sett några tecken på att hundarna ska ha haft mask.
I övrigt avmaskar jag aldrig mina hundar. Tycker inte man ska proppa i dom medicin dom inte behöver. Skulle dom få mask så avmaskar jag då istället.
Jag är jätteförsiktig med maskmedel. Jag hade en kull sm toyvalpar som blev avmaskade med Welpan. Minsta lilla hanen, fick kramper som bara blev värre och värre, så vi fick ta bort honom efter en vecka.
Så jag är jätterädd, för att avmaska. Jag använder Banminth, och rek. valpköpare att avmaska med Axilur vid 14 veckor.
Eftersom det är sällsynt med annat än spolmask och eventuellt hakmask så känns det onödigt att avmaska med preparat som tar andra sorters mask och som då innehåller flera olika kemikalier, dvs om man nu inte VET att man har/har haft piskmask eller bandmask bland hundarna i kenneln. Dessa är ju trots allt väldigt sällsynta på svenska hundar….skulle vara om man har någon ny import då.
Alltså är det Banminth som gäller för mig. Jag känner till valpar som dött pga av maskangrepp så tidigt som vid tre veckors ålder (INTE hos mig) så jag är noga med att avmaska första gången vid 10 dagar enligt Banminths gamla anvisningar.
Welpan tar även piskmask men det är alltså överkurs tycker jag. Varken Banminth eller Welpan tas upp utan passerar tarmen och kommer ut igen. Valpar som är maskangripna kan bli dåliga och jag förmodar att ju mindre valp desto känsligare är det!
Axilur däremot tas upp och går ut i kroppen vilket gör att jag avråder mina valpköpare från att använda det överhuvudtaget.
Banminth skiljer sig från Axilur/Flubenol genom att det endast dödar utvecklade maskar och har alltså ingen effekt på larver och ägg - det innebär att man måste avmaska valparna oftare med Banminth för att hålla undan maskinfektion. Jag har det intrycket att många tror man kan avmaska lika sällan med Banminth som med Axilur!!!
Jag vill att valpköparna ska använda Banminth vid 12 veckor (innan vaccinering) och 6 månader - därefter Flubenol innan ettårsvaccineringen………därefter tycker jag dom kan använda "Kolla masken" innan dom avmaskar.