Bajsätande valpar
Tänkte kolla med er här om ni har några teorier om varför de äter bajs. Tänkte på detta när jag städade i hundgården på lördag morgon eftersom den ena valpen sprang före mig och försökte äta bajs tog även ur uppsamlaren. Finns det några nackdelar med detta förutom att det inte är så mysigt att pussas med dom efteråt.
Jag har själv inte råkat ut för det, så några egna erfarenheter har jag inte. Men jag hittade en text på nätet som verkar ganska vettig (fast jag skulle vilja ändra om ordningen på förslagen till åtgärder!).
http://tassar.zoomin.se/index/2687.html
Många gånger verkar det vara en ovana och inget annat. Gräsätarbajs däremot är väldigt nyttigt för hundar eftersom det innehåller nyttiga enzymer och snälla bakterier. Men det får ju finnas måtta med allt!

Jag har haft det någon enstaka valp i valpkullen som någon gång har ätit upp sin egen avföring men detta verkar mest som ett omoget beteende eller nyfikenhet. De slutar ganska snart med detta och sedan får man vara noga med att ta bort avföringen så fort de gjort ifrån sig. Har aldrig hört att någon valp fortsatt med detta efter leveransen.
/Eva-Britt
ge dom banan så slutar de med en gång, har fungerat varje gång. även på stora som tycker lika dant i bland….
ge dom banan så slutar de med en gång, har fungerat varje gång. även på stora som tycker lika dant i bland….
vi har inte varit med de om valpar nån gång. Med ett foder vi hade förr så stog dom och väntade på varandra för att äta varandras bajs, vi slängde säcken direkt! Vidrigaste jag har varit med om!!!

Sök på koprofagi så finns det en del. Hundar kan äta avföring av många olika anledningar. Oftas för att det helt enkelt är gott. Avföringen luktar mat och äts därför.

Min tik digivande nu då äter men jag tror det är mkt för att rensa efter sig, mkt hålla undan är ju urhundsideér och kan påstå att våra Finska Lapphundar har mkt urhund kvar i sig så… Vissa av mina tkar och även min hane åt sitt bajs till ca 1 års ålder men slutade sedan så inte så orolig över detta, det är trots hundar vi har med att göra inga människor sä…:-)

Vidars bajs är godast, tycker valparna, fast det är nog för att han har barfats ett tag. Huskyvalpar är hungriga jämt, så jag gissar på att de äter för att det är gott och ger mättnadskänsla. Sitt eget bajs äter de inte.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter