FODER! Vad ger ni Era hundar?
Jag ger numera mina Robur, har precis gått tillbaks till det efter att ha haft Royal Canin i över 1 år då men tröttnade på deras attityd gentemot uppfödare/användare av fodret då jag tycker det ska vara serviceinriktat mer än pengainriktat:-( Tycker också att jag trivs bättre med rabattsystemet för Doggy/Robur än RC då. Dessutom undrar jag varför man i hela fridens värld ska behöva ha så många "specialinriktade" fodersorter innan du är klar med en kull enligt RC då (handlar om 3 sorter innan dräktighet/valpar är klara för leverans) men visst behöver väl inte följa det men ska man ha rabatter hit och dit så bör man göra det för att få ut maximalt rabatt då. Känns enklare med Roburen då!
Jag hade då Robur för X antal år sedan gick sedan över till Doggys Extra och tyvärr fick mina valpar i en kull maskinfektion och blev urdåkiga i magen så jag hade då min veterinär som körde Rc och fick ta till dedras mag/tarmfoder och på 5 h var dom bra i magen utom 2 som en idag ä'r avlivad p g a maskinfektion som ej gav med sig och en går på liten dos cortizon (ja så illa kan dt bli trots avmaskning men tar det i en annan ny tråd så får ni höra mer om detta dilemma:-(
Vad har Era hundar för foder och har ni bytt ofta p g a vad i så fall?
Alltid lika intressant fråga tycker jag att prata om:-)

Våra vuxna hundar äter ett mål torrfoder Purina ProPlan och ett mål färskfoder. Under 15 års tid har jag gett mina hundar färskfoder och jag ger även valparna detta när de börjar äta själva. När valparna kommer upp i flera mål per dag så blir det även där ett mål uppblött Purina ProPlan valpfoder och två mål färskfoder. Har aldrig några hundar som är dåliga i magen, kräks eller dyl. Fina pälsar och bra i hullet. Matglada är de alltid. Många säger att pudlar äter dåligt men det kan inte jag skriva under på, våra äter med god aptit.
Innan valparna är flyttfärdiga så övergår jag helt till torrfoder och detta beror på att valpköparna oftast inte vill hålla på med färskfoder, tyvärr! Då är det bättre att valparna den sista 1,5 veckan övergår helt till torrfoder så de är inkörda på detta innan de flyttar.
/Eva-Britt
jag kör royal och jag har aldrig upplevt det du har utan tvärt om. vi har bara jakthundar och royals energi har varit det bästa ihop med recovery på burk. vår stövare som gör 3mil varje jaktdag fungerar hur bra som helst, ser inte de nedgångar som våra andra stövarvänner pratar om.
jag har kört detta i över 10år.
Mina hundar äter Doggy Extra/Professional Elit och Valp (alltså inte "vanlig" Doggy som tyväärr är ett lågprisfoder med allt vad det innebär…). De får också förskfoder (Fodax Neutral).
Valparna får Doggy Extra Valp och Fodax och de vuxna får valpfoder blandat med Doggy Extra och Fodax. Jag vill hålla halten kolhydrater på en relativt låg nivå, och då är färskfoder bra. Torrfoder går inte att tillverka utan stärkelsen från säd (eller ris/majs).
För mig är det också viktigt att maten är producerad i Sverige (eller i alla fall inte på andra sidan Atlanten…), både av miljöskäl och djurskyddsskäl.
Tidigare har jag använt Nutra Nuggets som jag tycker har fungerat bra. Men det går ju bort när man vill ha närproducerat (det är amerikanskt).
Kullen jag har haft nu är den första sedan jag började med färskfoder. Jag hade tänkt ge dem vartannat mål, just för att ge valpköparna chansen att styra över åt vilket håll de ville. Men det blev mer och mer färskfoder eftersom de så tydligt föredrog det. Så på slutet fick de bara torrfoder som lite "topping"! Så valpköparna fick med sig av bådefärskfoder och torrfoder härifrån. Jag tror att det är större chans att de fortsätter med det då än om man bara talar sig varm för det!
I själ och hjärta är jag nog en BARFare, men jag har ännu inte hittat det engagemang som krävs för att ta steget fullt ut (och inte har jag så stor frys heller!). Så det blir färskfoder, som ju i alla fall är betydligt mer ursprungligt än torrfoder-kulor
. Det är också svårt att BARFa som uppfödare eftersom det nog är svårt att få valpköparna att göra detsamma.

Jag har också skickat med vissa valpkullar färskfoder och då ganska rejält med foder med förhoppning att valpköparna skulle fortsätta att ge sina hundar detta. Men tyvärr så går alla över till torrfoder så småningom, eftersom de oftast tycker att detta är mera praktiskt och många gånger lättare att få tag på. Anledning till varför de byter till torrt är att det är lättare under semestern och även när de åker bort till någon. Tråkigt tycker jag för man önskar ju att de åtminstone kunde ge färskfoder en gång om dagen.
/Eva-Britt
Jag har också fått med färskfoder när jag har köpt valpar. Men har inte gått över till det i alla fall
. Inte då. Det är väl helt enkelt så att insikten måste komma innan man är beredd att ta ett sådant steg!
Annars tycker jag att det är kul med förstagångshundägare. De brukar lyssna och suga i sig vad man säger. Och sedan göra precis som man har sagt! Till skillnad från människor med tidigare erfarenhet. De gör som de alltid har gjort! Jag antar att vi alla här är såna, inte ger vi en inköpt valp det uppfödaren rekommenderar speciellt länge
.