Alla vill ha tikar...
I många raser är det ju tikarna som "går åt" först. Hur gör ni då? Försöker ni sälja en hane till de som från början ville ha tik, eller väntar ni helt enkelt tills det kommer någon som vill ha en hane?
I kullen jag har nu blev det en tik och två hanar. Tiken är tingad sedan länge, men hanarna är det inte ens någon som ringer eller mailar om.
Jag fick en kull schnauzervalpar för några dagar sedan. 3 tikar och 1 hanhund. Hanhunden är den som blev först tingad.
Det gäller ju inte alla raser förstås och det är klart att slumpen kan göra så att hanarna går först även om tikarna gör det normalt. Jag trodde att det skulle bli så i mitt fall eftersom en hane blev tingad väldigt tidigt och en familj var väldigt intresserade av den andra hanen. Men hon som hade tingat en hane ändrade sig till tiken, och de som ville ha den andra hanen tyckte att det var för långt att åka hit för att hälsa på, så de hittade en valp på närmare håll.
Jag har varit inne på rasklubbens hemsida och tittat på kullarna där. Tikarna tingas i stort sett alltid innan de är 3-4 veckor och sedan säljs hanarna lite varefter. Oftast finns en eller flera kvar efter leveransålder.

En stor del till varför många vill ha just tik, tror jag beror på att det i de flesta böcker står att tikarna är mera lättsamma och hanar är mera jobbiga. Åtminstone säger de att de har läst detta. Men tikar kan ju också vara jobbiga med sitt löp, skendräktighet m m. Sedan tror jag också att de som ska tävla väljer hane för då slipper de löp/skendräktighet och kan hålla igång hela säsongen. Jag har också märkt när det gäller pudel att de flesta vill ha tik och när man frågar varför så är det just för det jag skrev ovan, att hanhundar verkar jobbiga. Men jag brukar alltid tala om både för- och nackdelar med båda könen och ibland har jag faktiskt fått valpspekulanter att vilja tinga hane efter samtalet. Sedan brukar jag alltid fråga valpspekulanter om de kan tänka sig en hane om det t ex skulle bli enbart hanar i kullen och det finns faktiskt de som kan tänka sig det. Sedan finns det ju de som redan har en tik eller hane innan och där är det ju helt okej att de skaffar sig en till av samma kön, man ska inte skaffa sig massor med jobb om man inte behöver
Sedan har man de som inte kan tänka sig något annat än en hane för de har haft det innan. Många uppfödare som jag pratat med brukar säga så här, att den dagen de slutar att föda upp så ska de bara ha en eller två hanar för de är mycket mysigare. Rätt eller fel, ja jag vet inte, jag gillar nog båda könen.
Men du ska se Ingela, att de rätta köparna hör av sig förr eller senare. Bättre att vänta tills rätt köpare dyker upp, än att sälja till någon man inte känner för.
/Eva-Britt

Ja här brukar för det mesta hanarna vara tingade först konstigt nog har jag alltid tänkt men kanske beror på tidpunkten eller ja vad som helst men sist nu gick min tik sist av alla 6 valparna varav 2 tikar 4 hanar då. Jag hade dessutom 2 intressanter som inga hanvalpar fick! Men jo det beror ju säkert mkt på rasen, nu har ju du och jag samma ras Katti men…. Ja jag har nog uppfattningen att dom som inte har tanken på avel ofta vill ha hane och många gånger väljer killarna i familjen så gäller det hane
Ja, så är det nog! Generellt verkar det som om hundar av "söta" raser, s v s små och/eller välpälsade raser associeras till tikar och av arbetande raser går hanarna ofta först eller så är det ganska jämn efterfrågan.
Klart att jag väntar tills rätt köpare dyker upp!
Här är tikarna kvar till sist och det är verkligen ingen rusning på dem. Hanhundarna däremot ringer folk i veckor på. Undrar varför??? Fast om det #5 säger stämmer, att av arbetande raser går hanarna ofta först, så stämmer det i vårt fall i alla fall. :-)
Vad har du för ras, isla?
Har haft Collie i många år, sedan Border Collie och blandras också. Den BC-tiken som löpar nu, vill dock inte para sig. :-(